خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلنگر «زن و انتخابات»! | مهدی نورمحمدزاده

مهدی نورمحمدزاده در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «تلنگر «زن و انتخابات»!» نوشت:

«امید است عموم طبقات مخصوصا جوانان و بانوان حقیقت‌جو مندرجات کتاب را به دقت مطالعه نمایند، تا اگر ابهام و اجمالی در موضوع صلاح نبودن شرکت زنان در امر انتخابات در نظر آنها باقیمانده برطرف گردد.»

جملات فوق در مقدمه کتاب «زن و انتخابات» منتشر شده در سال 1339 آمده است. کتاب فوق به دنبال طرح مباحث حضور زنان در انتخابات، به قلم پنج نویسنده حوزوی نوشته شده و با براهین عقلی و نقلی به دنبال اثبات این نکته است که اصولا شرکت زنان در انتخابات امری غیر دینی و غیرعقلانی است.

محتوای مقالات همچنان که عبارت «از اسلام چه می دانیم؟» در جلد کتاب هم بر آن تاکید کرده، مبنای دینی داشته و استدلال نویسندگان مبتنی بر منظومه فکری است که از معارف و احکام اسلام داشته اند. محتوای کتاب و داستان حق رای زنان در جامعه ایرانی موضوع مفصلی است که قصد ورود به آن ندارم. جنبه جالب و قابل دقت موضوع، شخصیت نویسندگان و تحول آنها در طول زمان متاثر از مفهوم پیچیده ای به نام «زیست جهان» است.

یکی از مراجع تقلید فعلی همان کسی است که مقدمه کتاب و متن فوق را نوشته است، دانشمند حوزوی دهه چهل و پنجاه که در زمانه خود آثار پرمخاطبی هم داشته است. به احتمال زیاد اغلب نویسندگان محقق کتاب که در سال 1339 شرکت زنان در انتخابات را غیرمشروع و غیرمعقول دانسته بودند؛ بیست سال بعد تغییر نظر داده و زنان و دختران را به مشارکت فعالانه در انتخابات دعوت نموده اند.

اصل چنین تحولات وسیع و عمیق که در تاریخ اندیشه دینی هم بسیار متعدد و متنوع است، نسبیت فهم ما از معارف و احکام دینی را اثبات می کند. فهم ما از دین و احکام آن متاثر از شرایط زمان، یافته های علم و تغییرات فرهنگ و زبان است. مفسران قرآن تا قرنها، طبق قانون بطلمیوس آیات خلقت زمین و آسمان را در تایید اصل مورد اجماع «زمین مرکزی» معنا و تفسیر می کردند، اما با ابطال علمی ایده زمین مرکزی در قرن هفدهم، مفسران هم آیات خلقت را مطابق ایده خورشیدمرکزی کوپرنیک معنا و تفسیر کردند!

تغییر زیست جهان، ناخواسته همه باورها و عقاید ما را تغییر می دهد. هیچ بعید نیست که مفسران سالهای آینده قواعد حقوق بشر و دموکراسی را هم از آیات قرآن استنباط کنند، همین طور هم جوانان انقلابی که روزگاری ماشین مردم را برای یافتن ترانه های حرام زیر و رو می کردند، حالا پز ضرغامی را می دهند که ترانه «جولیا پطرس» را بازنشر کرده است!

البته که منطقی نیست به احتمال تغییر باورها در آینده، باور و دیدگاه امروزمان را بی خیال شویم. اما تامل و احتیاط بیشتر در مواضع، برخورد محترمانه با عقاید غیر، پرهیز از مطلق اندیشی و تلاش برای دست یافتن به ارزشهای غیرقابل تغییر از قبیل معنویت، اخلاق و عقلانیت، از نشانه های فهم درست تلنگر کتاب «زن و انتخابات» است که اتفاقا این روزها بسیار مورد احتیاج است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا