خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گردشگری قزوین؛ رو به فراموشی | گزارشی از یک رسانه قزوینی

معاون امور عمرانی استاندار قزوین: «واقعیت این است که امروز شهر قزوین در حال فراموش شدن است و برای اینکه این منحنی رو به فراموشی منفی شود، باید سرمایه‌‌گذاری زیادی در حوزه تولید محتوا برای جذب گردشگران صورت بگیرد.» گزارش آرش صالحی را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه ولایت قزوین نوشت: در شرایطی که استان قزوین با اشباع بارگزاری صنایع روبه‌روست و بخش کشاورزی هم با بحران جدی آب دست‌وپنجه نرم می‌کند، بخش اقتصاد گردشگری در دیار مینودری همچنان مغفول مانده که بخش مهمی از این معضل به خاطر مدیریت ضعیف گردشگری استان قزوین در یک‌ دهه گذشته بوده است. با این حال همچنان که کشورهای پیشرو در حوزه گردشگری تولید محتوای تبلیغی و بازنشر آن از طریق بلاگرها و صفحات مجازی پرمراجعه در شبکه‌های اجتماعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، مدیریت گردشگری استان همچنان اندرخم یک ‌کوچه است و بیشتر فعالیت خود را به حوزه مرمت آثار و ابنیه تاریخی معطوف کرده و هر از چند گاهی هم یک جوابیه درباره حواشی حضور گردشگران در برخی اماکن تاریخی و میراثی صادر می‌کند.

در آخرین اظهارنظر هم که با محوریت خانه مومنان صورت گرفت، میراث فرهنگی با نادیده گرفتن نقش شهرداری در مدیریت سرای سعدالسلطنه به عنوان مهم‌ترین مجموعه تاریخی و گردشگری استان کاسه‌وکوزه کم‌کاری خود درباره خانه مومنان را بر سر شهرداری شکست و از عنوان ترک فعل استفاده کرد که از نظر حقوقی و قانونی در صلاحیت دستگاه قضائی استان است. با این حال این روزها به نظر می‌رسد مجموعه معاونت عمرانی استانداری قزوین کارویژه تحول در حوزه برندسازی و هویت‌سازی تجاری برای گردشگری قزوین را به دست خود گرفته است.

قزوین در حال فراموشی است

معاون امور عمرانی استاندار قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ولایت با اشاره به طرح تدوین‌شده خود برای توسعه اقتصاد گردشگری استان گفت: بودجه شهرداری قزوین 3 هزار میلیارد تومان و بودجه عمرانی کل استان 1500 میلیارد تومان است، بنابراین بودجه شهرداری قزوین 2 برابر بودجه عمرانی استان است.

او خطاب به اعضای شورای شهر قزوین گفت: بودجه خود را خیلی کم می‌گویید، در حالی که این‌قدر هم کوچک نیستید و شهرداری مرکز استان محسوب می‌شوید. در ضمن ضریب تخصیص بودجه عمرانی استان قزوین 60 تا 70 درصد است و اگر مقایسه کنید در شهرداری قزوین منابع مالی خوبی در اختیار شهرداری قزوین قرار دارد.

مهدی رجحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به شاخصه‌های توسعه اقتصادی استان در 3 بخش صنعت، کشاورزی و گردشگری تصریح کرد: در بین این 3 بخش بهترین بخش برای سرمایه‌گذاری که جای کار زیادی دارد، بخش گردشگری است.

وی با اشاره به سبقه تاریخی شهر قزوین و نحوه تبدیل شدن آن به یک مرکز اقتصادی و تجاری در دوره‌های صفویه و قاجاریه اضافه کرد: واقعیت این است که امروز شهر قزوین در حال فراموش شدن است و برای اینکه این منحنی رو به فراموشی منفی شود، باید سرمایه‌‌گذاری زیادی در حوزه تولید محتوا برای جذب گردشگران صورت بگیرد.

شبکه ۳ و جواد قارایی پای کار برندسازی قزوین

معاون عمرانی استاندار قزوین با بیان اینکه با صداوسیما به ویژه شبکه سوم سیما برای ساخت برنامه‌هایی مانند «میدون» و مستندهایی با محوریت برجسته کردن وجهه گردشگری شهر قزوین به توافق رسیده‌ایم، گفت: یکی از توافق‌های ما با آقای جواد قارایی سازنده مستند ایرانگرد است که این هنرمند حاضر شده، درباره قزوین هم مستند ایرانگرد را به سرعت بسازد، اما برای ساخت آن 15 میلیارد تومان پول نیاز دارد.

رجحانی ادامه داد: اگر برنامه‌ریزی راهبردی درستی برای توسعه اقتصاد گردشگری در شهر قزوین داشته باشیم، بعد از چند سال هزینه کردن، سود ما بسیار بیشتر از هزینه‌ها می‌شود و باید بالاخره از یک‌جا شروع کنیم. ما اینجا نیامدیم که از شورا و شهرداری قزوین پول بگیریم،‌ بلکه آمدیم بگوییم که رویکرد مدیریت‌شهری قزوین باید برای سرمایه‌گذاری در این بخش تغییر کند.

وی در مهم‌ترین بخش از سخنانش خواستار اختصاص 3 تا 5 درصد از کل بودجه شهرداری قزوین برای تولید محتوای مرتبط با گردشگری و برندینگ شهر قزوین شد و تصریح کرد: اختصاص 100 تا 150 میلیارد تومان در سال به این موضوع اعتبار خیلی‌زیادی نیست و آورده بالایی برای شهر قزوین در آینده خواهد داشت.

تخصیص 70 میلیارد تومان بودجه به حوزه گردشگری شهرداری قزوین

رئیس شورای شهر قزوین هم در گفت‌وگو با خبرنگار ولایت از تخصیص 70 میلیارد تومان بودجه برای توسعه گردشگری شهرداری قزوین خبر داد و گفت: شورای شهر قزوین مشکلی با اختصاص 5 درصد کل بودجه شهرداری برای توسعه گردشگری و برندسازی شهر قزوین ندارد و اگر این اتفاق رقم بخورد، در بخش‌های غیرمستقیم برای شهر درآمد خواهیم داشت.

علی فرمانی با اشاره به برنامه‌های مدیریت ‌شهری برای توسعه گردشگری شهر قزوین افزود: ساخت پارک‌ قرادآباد در دستور کار ماست و 10 میلیارد تومان هم بودجه برای آن گذاشتیم تا بتوانیم در طول 6 تا 7 ماه آینده این پارک را احداث کنیم.

وی با بیان اینکه تله‌سی‌یژ شهر قزوین چندسالی بود که به صورت راکد رها شده بود، ادامه داد: شهرداری و شورای شهر قزوین ورود کردند و بودجه‌ای هم در راستای جذب گردشگر مصوب کردیم تا مشکلات فنی تله‌سی‌یژ برطرف شود و بتوانیم در این بخش هم به مردم خدمت بدهیم.

می‌توان از بازار سنتی، سعدالسطنه دیگری ساخت

رئیس شورای شهر محلی قزوین با ذکر اینکه بخشی از بازار سنتی شهر قزوین رو به خراب شدن است، تصریح کرد: در حالی که می‌توانیم از دل همین بازار سنتی یک سعدالسلطنه دیگری دربیاوریم و این نیازمند تعامل، همفکری و همکاری درون‌استانی است.

وی با اشاره به تعویض کلیه سنگ‌های قبور در گلزار شهدای قزوین گفت: اما باز هم تعارض مدیریتی موجب عدم رشد این مجموعه می‌شود، چرا که اگر این مزار شهدا زیر نظر سازمان آرامستان شهرداری قزوین باشد، می‌توانیم برای آن طرح‌های ویژه‌ای بگذاریم، اما برخی مواقع تعارض‌های بین‌دستگاهی باعث ‌می‌شود که آن تفاهم لازم ایجاد نشود.

بافته‌های برندسازی شهر قزوین پنبه شد

از سوی دیگر، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و مالی شورای شهر قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار ولایت ضمن انتقاد از نگاه گردشگری در 2 دوره اخیر مدیریت شهری قزوین گفت: از زمان شورای اول تا شورای چهارم شهر قزوین به موضوع گردشگری به صورت جدی پرداخته شد و حتی در سطح بین‌المللی هم توانستیم خیلی‌ حرف‌ها برای گفتن داشته باشیم.

ولی چگینی اضافه کرد: تمام بافته‌هایی که در شوراهای سوم و چهارم شهر قزوین در حوزه برندسازی و تبلیغات شهر قزوین انجام داده بودند، توسط شورای پنجم پنبه شد و همین رویه در 2 سال اخیر هم استمرار یافته و نتوانستیم در حوزه گردشگری موفق عمل کنیم.

وی اختصاص حداقل 3 تا 5 درصد بودجه شهرداری به موضوع تولیدمحتوای تبلیغاتی برای شهر قزوین را ضروری دانست و گفت: به شخصه در زمان بودجه‌نویسی به جد پیگیر خواهم بود که این اتفاق بیفتد. قزوین رتبه نخست ثبت آثار تاریخی و میراثی در کشور را دارد، ولی نتوانستیم در این حوزه درست و به‌جا عمل کنیم.

چگینی ساخت هتل را یکی از پیش‌نیازهای جذب گردشگر در قزوین دانست و تصریح کرد: هتل‌های 5 ستاره و مراکز اقامتی ارزان‌قیمت 2 زیرساخت مهم گردشگری هستند که می‌توانیم با استفاده از سرمایه‌گذاران این زیرساخت‌ها را در شهر قزوین احداث کنیم.

عضو شورای ششم شهر قزوین افزود: امروزه به واسطه اوضاع بد اقتصادی که در کشور حکم‌فرماست، مردم نمی‌توانند شبی 3 تا 5 میلیون تومان در هتل 5 ستاره هزینه کنند، ولی شبی یک‌میلیون تومان را به ویژه کارمندان می‌توانند هزینه کنند. بنابراین می‌توانیم سوئیت‌های 60 تا 70 متری را در شهر قزوین برای اجاره دادن به این قشر بسازیم.

وی به لزوم ساخت مراکز بزرگ تفریحی در شهر قزوین اشاره کرد و گفت: الان در شهر بندرانزلی فقط یک مرکز تفریحی به اسم آکواریوم دارند که اکثر مردم آنجا می‌روند و این مجموعه آورده خوبی برای شهر ایجاد کرده است.

کیفیت آسفالت در جذب گردشگر مهم است

رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری شورای شهر قزوین با اشاره به ضرورت کامل کردن رینگ شهری و احداث کمربندی غرب برای سفر آسان گردشگران به قزوین ادامه داد: ایجاد کمربندی شرق خوشبختانه اتفاق افتاد، اما ساخت کمربندی غرب هزینه زیادی در حوزه تملکات دارد. بنابراین می‌توانیم کمربندی نسیم شمال را با همراهی اداره‌کل میراث فرهنگی توسعه دهیم.

وی افزود: حتی کیفیت خوب آسفالت نقش مهمی در جذب گردشگر دارد و اگر به شهری برویم که کیفیت آسفالت خیابان‌هایش خوب نباشد، به علت حافظه بد ذهنی از چاله ‌و گودال‌های شهر دیگر رغبت نمی‌کنیم به آن شهر برویم.

چگینی با اشاره به بازدید 2 هفته قبل اعضای شورای شهر و مدیران شهری زنجان از قزوین گفت: وقتی همراهی و هماهنگی مجموعه شورا و مدیریت شهری زنجان را دیدم، به وا… حسرت خوردم که این همراهی چه اتفاقات بزرگی را رقم زده است. اما در شهر قزوین نمی‌توانیم این هماهنگی را ایجاد کنیم تا اتفاقات خوبی در دوره ششم شورا محقق کنیم.

جای خالی آثار سینمایی جذاب برای توسعه گردشگری

در شرایطی که قزوین جزو شهرهای برتر جهان در حوزه آثار و بناهای تاریخی محسوب می‌شود و از نظر گردشگری طبیعی با وجود تله‌سی‌یژ کامان و زرشک در کشور جزو شهرهای ممتاز است، بنابراین تعامل مثبت با سایر استان‌ها و شهرها برای برگزاری برنامه‌های خلاقانه و مشترک جذب گردشگر به پاشنه‌آشیل این حوزه مبدل شده و البته همچنان جای آثار سینمایی جذاب و کنسرت‌های موسیقی فاخر برای جذب گردشگر در کهن‌شهر مینودری هم خالی‌تر از خالی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا