خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مشکلات اقتصادی پای ثابت سرقت

معصومه حسینی در روزنامه ولایت قزوین نوشت: «بررسی آمار‌های رسمی منتشر شده نشان می‌دهد میزان سرقت در پنج سال گذشته ۴ برابر شده است. همچنین طبق گزارش مرکز آمار ایران؛ میزان سرقت سیر صعودی داشته به‌ طوری که بعد از مصرف مواد مخدر، سرقت دومین جرم عمده در کشور محسوب می‌شود.

سارقان انگیزه اقدام به سرقت را مشکلات اقتصادی اعلام می‌کنند، اما سرقت؛ ارتباط بسیار نزدیکی با بحران‌های جامعه دارد. بحران‌های اقتصادی و مشکلات معیشتی، افزایش شکاف طبقاتی، تورم، طلاق، بیکاری و مشکلات خانوادگی و… در گرایش افراد به سمت سرقت موثر است.

از آن‌جایی که میزان افزایش سرقت با شرایط اقتصادی و تورم نسبت مستقیمی دارد، شمار سرقت‌ها نیز با افزایش تورم بالا می‌رود. البته عوامل مختلفی دست به دست هم می‌دهند تا فرد یا افرادی مرتکب بزه سرقت شوند.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی در پیشگیری از وقوع سرقت نقش دارند

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین جلساتی برای بررسی موضوعات و آسیب‌های اجتماعی باحضور مسولان ذیربط برگزار می‌کند؛ در بازخورد جلسات پیشگیری از جرم با موضوع سرقت می‌گوید: به منظور هدایت و انجام امور مربوط به پیشگیری از سرقت در استان، برابر مصوبات شورایعالی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه؛ کمیته تخصصی ذیل شورای پیشگیری از وقوع جرم استان ایجاد شده است. این کمیته استانی به صورت مستمر و ماهانه با برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور اعضا و نهادهای مسؤول ضمن ارزیابی وضع موجود و تجزیه و تحلیل روند رشد جرم سرقت در استان، با اولویت‌بندی مسائل نسبت به بررسی و اتخاذ تدابیر پیشگیرانه اقدام می‌کند. تاکنون بیش از ده نشست تخصصی ذیل کمیته استانی برای کنترل، کاهش و مهار رشد نرخ جرم سرقت در استان برگزار شده است که نتیجه آن ایجاد هماهنگی و همگرایی بین نهادهای مسئول، مراجع قضایی و انتظامی جهت پیشگیری از سرقت بوده است.

فولیان ادامه می‌دهد: هیچ دستگاه یا نهاد فاقد مسئولیت در حوزه پیشگیری از وقوع جرم نداریم به عبارتی همه اشخاص حقیقی و حقوقی در حوزه پیشگیری از سرقت سهم و نقش دارند. دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی، نهادهای خدمات‌رسان عمومی، نهادهای عمومی غیر دولتی هریک با مراقبت بیش از پیش از اموال و دارایی‌های خود، می‌توانند در کاهش نرخ رشد جرم سرقت نقش و سهم داشته باشند. نهادهای فرهنگی هم از طریق فرهنگ‌سازی و ارتقاء آگاهی‌های عمومی می‌توانند در توانمندسازی مردم با ارایه آموزش‌های «چگونگی حفظ و صیانت از خود، خانواه و اموال در مقابل سارقان» به کاهش سرقت کمک کنند.

او می‌افزاید: تولیدکنندگان، خودروسازان با نصب تجهیزات ضدسرقت مطابق با استانداردها، می‌توانند به کاهش سرقت وسیله نقلیه و محتویات داخل خودرو کمک شایاتی کنند. بنابراین همه نقش دارند، سهم دارند و مسئولیت دارند. مشروط به اینکه وظایف و تکالیف و تعهداتشان را به موقع، کامل و دقیق انجام دهند.

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که آیا آگاهی بخشی به مردم در خصوص پیشگیری از سرقت از سوی دستگاه‌های مربوطه صورت گرفته و چه اندازه موفق بوده‌اند می‌گوید: اطلاع‌رسانی به مردم درباره روش‌های مراقبت از اموال و دارایی‌ها و پیشگیری از سرقت در زمره وظایف و تکالیف پلیس از یکسو و نهادهای فرهنگی و رسانه‌های عمومی از سوی دیگر است. از طریق ارسال پیامک انبوه، اطلاع‌رسانی از طریق کانال‌ها و گروه‌ها در فضای مجازی، انجام مصاحبه، تولید محتوا در قالب پویانمایی، موشن‌گرافی، عکس نوشته و … درصدد ارتقاء سطح آگاهی مردم و گروه‌های هدف درباره شیوه‌ها و شگردهای سرقت و توانمندسازی آنها در برابر سارقان هستیم و اقدامات گسترده‌ای صورت پذیرفته است. ایجاد کانال اطلاع‌رسانی و انتشار پیام‌های پیشگیرانه در دستور کار برخی نهادها از قبیل فراجا و … قرار دارد. به هر حال مقوله اطلاع‌رسانی و ارتقاء آگاهی مردم موضوعی است که باید استمرار داشته باشد و در گذر زمان نیز باید به روزرسانی و متناسب‌سازی شود.

مجازات به تنهایی برای کاهش سرقت کافی نیست

فولیان در رابطه با عوامل وقوع سرقت در استان اظهار می‌کند: عوامل متعددی در بروز جرم سرقت دخیل هستند. عوامل فردی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و حتی قضایی و زندان‌بانی در این موضوع نقش دارند. بعضی از این عوامل به ویژگی‌های شخصیتی قربانی مربوط است و گاهی نیز سهل‌انگاری و بی‌مبالاتی از سوی قربانی موجب تسهیل در انجام عمل مجرمانه و سرقت می‌شود و برخی سرقت‌ها نیز به دلیل عدم رعایت موازین و اصول ایمنی، از سوی سارقان صورت می‌گیرد. البته نقش عوامل اقتصادی از قبیل بیکاری‌، نداشتن درآمد مکفی و… نیز در بروز سرقت بی‌تاثیر نیست.

او اضافه می‌کند: علی‌رغم اینکه قانون‌گذار مجازات‌های قانونی را برای جرم سرقت تعیین کرده است اما در بعضی مواقع به دلایل مختلف، از بازدارندگی لازم و کافی برخوردار نیست البته این بدان معنا نیست که مجازات اثربخشی ندارد، بلکه منظور این است که مجازات به تنهایی کافی نیست. به عبارتی فقط مجازات کردن مانع از تکرار جرم سرقت نمی‌شود بلکه رعایت اصول ایمنی و توانمندسازی مردم است که می‌تواند در کنار مجازات، به کاهش نرخ رشد جرم سرقت بیانجامد.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین با اشاره به انجام گشت‌های شبانه پلیس تصریح می‌کند: کاهش سرقت با ناامن کردن محیط در کنار رعایت سایر اصول ایمنی رخ می‌دهد و در این حوزه نقش گشت‌های شبانه پلیس بی‌تاثیر نیست. برای این منظور گشت‌های رضویون پیش‌بینی شده است که با مشارکت پلیس و بسیج و بهره‌گیری از مشارکت‌های مردمی در نقاط مختلف استان به صورت مستمر نقش‌آفرینی می‌کنند.

او خاطرنشان می‌کند: یکی از موضوعات مهم مطرح شده در کمیته استانی هماهنگی برای پیشگیری از سرقت، تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت مشارکت‌های مردمی است که گشت‌های رضویون هم در این قالب پیش‌بینی شده است. در سطح شهرستانها نیز نشست‌های هماهنگی برای تقویت گشت‌های رضویون برگزار شده است اما به نظر می‌رسد نقش مردم و شهروندان مسئولیت‌پذیر در این حوزه زیاد پررنگ نیست. یعنی باید مراقبت اجتماعی و عمومی افزایش یابد و مردم بیش از پیش مراقب باشند و به هنگام مشاهده موارد مشکوک مراتب را به پلیس 110 و سایر مراجع انتظامی گزارش دهند.

اشتغال‌زایی می‌تواند در کاهش انگیزه تکرار جرم موثر باشد

فولیان در خصوص نقش کارگاه‌های اشتغال در زندان و تاثیر آن در کاهش وقوع سرقت می‌گوید: اشتغال‌زایی می‌تواند در کاهش انگیزه تکرار جرم سرقت از سوی سارقان موثر باشد اما منوط به این است که سارق اصلاح شده باشد. بنابراین مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال برای زندانیان سارق در زندان اقدامی در راستای باز اجتماعی کردن و اصلاح رفتار زندانی در خارج از زندان است، منوط به اینکه همراه با مهارت‌آموزی و ایجاد اشتغال، درآمد کافی، پایدار و رافع برای نیازهای فرد در خارج از زندان ایجاد شده باشد. ضمن اینکه مراقبت پس از خروج نیز ضامن عدم تکرار جرم از سوی سارقان است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قزوین توضیح می‌دهد: برای زندانیانی که در دوره‌های مهارت‌آموزی شرکت می‌کنند، پس از گذراندن دوره‌های آموزشی، گواهینامه صادر می‌شود. در شش ماهه اول سال جاری برای 151 نفر از محکومین جرم سرقت دوره حرفه‌آموزی برگزار و برای 133 نفر گواهی مهارتی صادر شده است. در همین بازه زمانی برای 166 نفر از سارقانی که آموزش‌های لازم را کسب نموده‌اند در داخل زندان اشتغال مولد ایجاد شد. لازم به ذکر است که تعداد 30 نفر از محکومین سرقت که پس از کسب مهارت و اخذ گواهینامه شغلی آزاد شده‌اند، بازگشت به زندان نداشته‌اند.

افزایش 34 درصدی سرقت در 7 ماهه امسال

رئیس پلیس آگاهی استان در گفت‌وگوی اختصاصی با ولایت با اشاره به افزایش 34 درصدی سرقت‌ها در 7 ماهه ابتدای امسال اظهار می‌کند: 70 درصد سرقت‌ها برای جرایم خرد و داخل خودرو و سرقت باغ ویلاها و 30 درصد هم مربوط به جرایم مهم مانند سرقت منزل، خودرو و محموله‌ها و قاپ‌زنی بود.

با رعایت مسایل حفاظتی و ایمنی کار را برای سارقان سخت کنیم

رئیس پلیس آگاهی استان علت افزایش وقوع سرقت‌ها را بیشتر عدم رعایت مسایل حفاظتی و امنیت از سوی شهروندان می‌داند و می‌افزاید: در مساله سرقت خودرو در مرحله اول باید اعلام کنم بیشتر خودروهای ساخت داخل ایمنی لازم را ندارند و در مرحله دوم خود صاحبان خودرو نکات ایمنی مانند قفل فرمان و پدال و سوییچ مخفی را رعایت نمی‌کنند چرا که حتی اگر سارق بخواهد اقدام کنند برای سرقت این خودروها با مسایل ایمنی سرعت عمل سارق کمتر شده و کار را برای مجرمان سخت‌تر می‌کند .

سرهنگ عزیزی ادامه می‌دهد: یکی دیگر از مواردی که صاحبان خودرو باید رعایت کنند و بارها و بارها بر آن تاکید شده است، عدم پارک خودرو در مکان‌های خلوت و تاریک است که متاسفانه هم چنان شاهد این سهل انگاری از سوی شهروندان هستیم .

رئیس پلیس آگاهی استان سرقت منزل را از جمله سرقت‌های مهم اعلام می‌کند و می‌گوید: در این نوع سرقت به فرد مالباخته هم از نظر مالی آسیب وارد می‌شود و هم از نظر روحی و روانی، چرا که فرد تا مدت‌ها ترس ورود افراد ناشناس به خانه را با خود دارد .

او در زمینه پیشگیری از سرقت منزل بر استفاده از دوربین تاکید و بیان می‌کند: استفاده از دوربین باعث می‌شود اگر سرقتی هم صورت گیرد در دستگیری مجرمان کمک شایانی می‌کند.

این مسئول انتظامی ادامه می‌دهد: شهروندان اگر مدت طولانی در خانه حضور ندارند فرد مورد اطمینانی را از این موضوع مطلع کنند و حتما یک چراغ منزل را روشن نگه دارند.

سرهنگ عزیزی یکی دیگر از دلایل سرقت از منازل را بی‌توجهی و عدم هوشیاری همسایه‌ها می‌داند و می‌گوید: مواردی از سرقت منزل بوده که همسایه سروصداهای مشکوک را متوجه شده ولی حتی به پلیس و صاحب منزل نیز خبر نداده و سارقان به راحتی اقدام به سرقت کرده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی استان از ارتباط تنگاتنگ سرقت پلاک خودرو و سرقت منزل اشاره و تصریح می‌کند: بیشتر پرونده‌های سرقت منزل با سرقت پلاک خودرو ارتباط دارد چرا که سارقان با این خودرو اقدام به سرقت منازل می‌کنند، در نتیجه شهروندان اگر پلاک خودرویشان به سرقت رفت بی‌درنگ به پلیس گزارش دهند.

در بالای شهر، سرقت منزل و در بافت قدیمی، سرقت خودرو رخ می‌دهد

وی اعلام کرد: در حوزه سرقت منزل سارقان بیشتر بالا شهر را انتخاب می‌کنند اما سرقت خودرو بیشتر در بافت قدیمی و مناطقی مانند مهرگان و نواب که پارکینگ خودرو وجود ندارد و بیشتر در کوچه‌ها و خیابان پارک می‌کنند اتفاق می‌افتد.

سرهنگ عزیزی یکی از راه‌های پیشگیری از سرقت منزل را استفاده از نگهبان محله اعلام و اظهار می‌کند: این طرح زمانی که در هفت سنگان اجرا شد سرقت در این منطقه به شدت کاهش یافت. همچنین تبلیغات و آگاهی بخشی در سطح شهر می‌تواند در کاهش سرقت موثر باشد.

سارقان غیربومی سرقت‌های کلان را مرتکب می‌شوند

وی با اشاره به اینکه بیشتر سرقت‌های خرد از سوی معتادین متجاهر صورت می‌گیرد خاطرنشان می‌کند: در این مدت 74 درصد سارقان دستگیر شدند. 13 درصد سارقین غیربومی هستند و بیشتر سرقت‌های کلان و با ارزش توسط همین سارقان صورت می‌گیرد و از سارقان دستگیر شده 99 درصد مرد ویک درصد زن بوده‌اند.

رئیس پلیس آگاهی استان هم چنین اعلام کرد که 70 درصد سارقان انگیزه خود را از سرقت بیکاری و مشکلات مالی عنوان می‌کنند. بیشتر این سارقان به جهت سابقه‌دار بودن نمی‌توانند شغلی پیدا کنند و همین امر باعث می‌شود دوباره دست به سرقت بزنند.

27 ارگان در پیشگیری از وقوع سرقت مسئولیت دارند

سرهنگ عزیزی به گشت‌های پلیس اشاره و تصریح می‌کند: هر کلانتری یک واحد گشتی دارد و پلیس آگاهی همچنین از گشت‌های خودرویی و یا موتور سوار نیز استفاده می‌کند. در ایام تعطیلات نیز از گشت‌های پیاده استفاده می‌کند اما تمام این تلاش‌های پلیس که با همکاری سایر دستگاه‌ها که حدود 27 ارگان در زمینه کاهش سرقت مسئول‌اند اگر با همکاری خود مردم نباشد، بی‌نتیجه می‌ماند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا