خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اولین گفت‌وگو پس از ترک اتاق بازرگانی | حسین سلاح‌ورزی: یک اقلیت میانه‌رو در مجلس می‌تواند آثار تحریم را کم کند

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: حسین سلاح‌ورزی، فعال اقتصادی شناخته‌شده، در اولین مصاحبه‌اش پس از ترک اتاق بازرگانی ایران، بخش بزرگی از مشکلات اقتصاد کلان ایران را ناشی از افراط‌گرایی و در مقابل، تقویت گفتمان میانه‌روی را چاره غلبه بر مشکلات دانست. سلاح‌ورزی می‌گوید حتی یک اقلیت میانه‌رو در مجلس آینده می‌تواند ایران را به زنجیره اقتصاد بین‌الملل بازگرداند.

سلاح‌ورزی گفت: من معتقدم وضعیت کنونی حاکم بر اقتصاد کلان کشور، ناشی از برخی نقطه‌نظرات و گرایش‌های تند سیاسی است و به عبارت دیگر، غیر از متغیرهای اقتصادی، افراط‌گرایی سیاسی نیز بر وضعیت کنونی کشور تاثیرگذار بوده است.

او درباره تاثیر افراط‌گرایی بر اقتصاد ملی چنین توضیح داد: بخش بزرگی از مشکلات حال حاضر اقتصاد کشور ناشی از بریده‌شدن ایران از زنجیره ارزش اقتصاد بین‌الملل است و این قطع‌شدگی ارتباط، در نتیجه تندروی سیاسی عده‌ای است که در ادبیات سیاسی به عنوان کاسبان تحریم شناخته می‌شوند.

رئیس سابق اتاق بازرگانی، حضور میانه‌روها در مجلس آینده را بر وضعیت اقتصاد کلان کشور موثر دانست و افزود: اساسا هر جریانی در کشور، در هر بخشی از حاکمیت بتواند به تلطیف فضا و تعدیل نظرات سیاسی و اقتصادی، کمک کند باید مورد استقبال و حمایت قرار بگیرد به‌خصوص این‌که تعدیل مواضع و جهت‌گیری‌ها در حوزه تقنینی و قانون‌گذاری باشد.

سلاح‌ورزی راه حل مسائل کشور و اصلاح مشکلات را درون کشور دانست و ادامه داد: من هنوز به تاثیرگذاری صندوق رای اعتقاد دارم و فکر می‌کنم ناامیدی و این‌که فکر کنیم همه پنجره‌ها بسته شده است، کمکی به بهبود شرایط نمی‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی به شرایط فکری احساسی حاکم بر کشور در بهار سال 1400 اشاره کرد و گفت: در پایان دولت دوازدهم همه فکر می‌کردند که راه حل کشور و مسیر دست‌یابی به سعادت، یک‌پارچه‌سازی و یک‌دست‌سازی حاکمیت است در حالی‌که امروز، با گذشت 2 سال و نیم از آن تجربه، می‌بینیم دستاورد خوبی نداشته‌ایم و می‌شود گفت در شرایط اقتصادی، تقریبا به بن‌بست رسیده‌ایم.

سلاح‌ورزی ادامه داد: بنابراین فکر می‌کنم همه باید تلاش کنند حتی اگر شده، اقلیت موثری در مجلس شکل بگیرد تا تفکر عاقلانه و میانه‌روانه را ترویج کند. چنین تفکری در حوزه سیاست‌گذاری اقتصادی، می‌تواند به بازگشت ایران به زنجیره اقتصاد بین‌الملل کمک و آثار تحریم را کم کند.

او گفت: فروریختن نظام تحریم‌ها علیه ایران نیاز به میانه‌روی دارد.

این فعال اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار انصاف نیوز درباره احتمال رای‌آوردن دونالد ترامپ در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری آمریکا و تاثیر آن بر اقتصاد ایران گفت: حتما و حتما تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها و شدت‌گرفتن تدابیر کشورهای غربی و به خصوص آمریکا در اجرای تحریم‌ها می‌تواند شرایط ما را سخت‌تر کند.

رئیس پیشین اتاق بازرگانی ایران به اخبار غیررسمی و رسمی درباره افزایش صادرات نفت کشور اشاره کرد و گفت: حقیقت ماجرا این است که همه می‌دانیم در مورد فروش نفت، قدری با تساهل و تسامح با ایران برخورد می‌شود و طبق گفته مسئولان دولتی، به نظر می‌رسد به سقف امکان فروش نفت‌مان نزدیک می‌شویم. اما به رغم فروش نفت و با همه صادراتی که انجام می‌شود، به نظر می‌رسد در اداره اقتصاد کشور و تامین نیازهای ارزی و اساسی کشور مشکل داریم و بنابراین سخت‌تر شدن تحریم‌ها با وجود آدمی مانند ترامپ می‌تواند ما را به زحمت بیشتری بیاندازد.

سلاح‌ورزی به این پرسش که فرض بازگشت ترامپ به قدرت، چگونه می‌توانیم خسارت‌های آن را به حداقل برسانیم؛ پاسخ داد: همه ما بدون تعصب سیاسی باید اثرات تحریم‌ها را بر اقتصاد کشور تبیین کنیم، درباره‌اش حرف بزنیم و نشان دهیم تحریم‌ها تا چه حد از تحریم‌ها ضربه خورده است. در مرحله بعد، باید ببینیم چگونه می‌توانیم دیوار تحریم را فروبریزیم و اگر نمی‌توانیم، باید حداقل از تحکیم و تقویت این دیوار پرهیز کنیم.

او راه فروریختن دیوار تحریم‌ها را تقویت میانه‌روی و اعتدال در کشور خواند و گفت: ما تجربه عقلانیت را در دوره‌های گدشته هم داشته‌ایم و در شرایطی که ترامپ تمام تلاش خود را برای تشدید فشارهای بین‌المللی به ایران انجام داد، به نظر می‌رسد با عقلانیت توانستیم حداقل بخشی از آن فشارها را کم‌اثر یا بی‌اثر کنیم.

آقای سلاح‌ورزی در ارزیابی اتفاقات اخیر منطقه و تاثیر آن بر رفتار فعالان اقتصادی گفت: اساسا هر اتفاقی که سبب افزایش نااطمینانی از آینده و افزایش ریسک شود، می‌تواند اثرات نامطلوبی بر بازارها داشته باشد و این یک رفتار طبیعی و مرسوم از سوی بازار است که به اتفاقات محیطی و منطقه‌ای واکنش نشان می‌دهد.

او به تلاطم‌های اخیر بازار ارز و بورس تهران اشاره کرد و ادامه داد: با وجود نوسانی شدن بازارها، به نظر می‌رسد خوشبختانه بخش عقلانی اداره کشور دارد با تامل و تعقل با اتفاقات اخیر برخورد می‌کند و همین برخورد عاقلانه سیگنال‌های مثبت به بازارها مخابره کرد و بنابراین فضای نااطمینانی ناشی از اتفاقات منطقه، اثر خیلی عمیق و وسیعی بر بازارها نداشت.

انتهای پیام  

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای کلاشینکف ورزی حمایت از اختشاش و اغتشاشگران این چیزها راهم دارد ناراحت نشو

  2. کاسبان تحریم رد صلاحیت شدن، رشد اقتصادی صفرشونم نشون داد سخنرانی و برچسب گذاشتن راه حل نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا