خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آقای شفیعیان! استدلال بیاور تا رأی دهیم


حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

از سیاستمداران “گفتگومحور” که برای دومین بار به حبس گرفتار شده و جامعه از گفتگوهای واقعا ارزنده، روشنی بخش و امیدزای او محروم گشته، سید مصطفی تاجزاده است. گر چه نهادهای قدرت سعی دارند او و امثال او را «بازنشستانده» کرده و به سکوت و انزوا وادارند؛ ولی او مجاهدانه ایستاده و از کمترین امکان برای رساندن پیام روشنگرانه استفاده کرده و به وظیفه خود در امر به معروف، نهی از منکر و دعوت به صلاح و سداد قائم است.

جامعه زمانی به صلاح و سداد می‌رسد که افراد موافق و مخالف، بتوانند آزادانه نظر خود را در تمام زمینه‌ها ابراز کنند و جامعه در کارزار نظریه‌ها، بهترین را شناسایی کرده و عمل کند. این که ابراز رأی را “تحریم” بخوانیم و “غیر اخلاقی” بدانیم، آیا معنایی جز بستن دهان‌ها دارد؟

اولا رأی دادن “حق” است و خود افراد باید بررسی کنند که استیفای این حق به صلاح آنان هست یا نه؟ اگر به صلاح دانست، این حق را استیفا می‌کند و اگر به صلاح ندانست یا در خدمت ظلم دید، استیفا نمی‌کند.‌

ثانیا اگر “تحریم رأی دادن” برای دیگران ناپسند است، “واجب شمردنش” هم ناپسند است.

ثالثا “تحریم یا واجب شمردن رأی دادن” اصلا درست نیست زیرا رأی دادن به خودی خود نه واجب است و نه حرام؛ اگر این رأی دادن سبب تقویت اسلام، نظام اسلامی، تعالی مردم و … باشد، از این باب واجب است و اگر شرکت یا حمایت از ظلم، کمک به تداوم یافتن یک ساختار غلط و به ضرر مصالح مردم و دین و … باشد، حرام است. همچنان که واجب بودن تقویت اسلام را کسی نمی‌تواند انکار کند، حرام بودن شرکت در ظلم هم، غیر قابل انکار است اما تشخیص این که شرکت در این انتخابات مصداق تقویت اسلام است یا مصداق شرکت در ظلم، کار فقیه بما هو فقیه نیست بلکه کار و وظیفه خود افراد است که با مشورت‌گیری از علم و آگاهی دیگران، به یک تشخیص برسند و مطابق تشخیص خود رأی بدهند یا ندهند.

مراجع اجتماعی هم اگر مقبولیت داشته باشند، نظرشان تأثیرگذار خواهد بود و به صراحت یا به ایماء و اشاره می‌توانند افراد را به رأی دادن سوق دهند یا منصرف کنند و کسی هم نمی‌تواند مانع تأثیرگذاری آنان گردد.

آقای تاجزاده و همفکران او فعلا رأی دادن را نه تنها مفید نمی‌دانند بلکه مضرّ به حال مردم هم می‎دانند. آنان می‌گویند مردم با شرکت حماسی خود در دوم خرداد 76 خاتمی را به ریاست جمهوری برگزیدند و بعد از 8 سال در نهایت خاتمی اعلام کرد نهادهای قدرت رئیس جمهور را فقط در حدّ تدارکاتچی می‌خواهند! تازه این مربوط به 76 بود و بی‌اختیار و محدود بودن رئیس جمهور به صورت قانونی و … بعد از 76 چنان ستبر شده که وقتی در 92 روحانی را با رأی بالا برگزیدند، او با وجود وعده، نتوانست برجام را نگه دارد یا حصر را خاتمه دهد و … . همین مردم در 94 به “لیست امید” رأی دادند ولی چه نفعی عائدشان شد؟ فرض کنید مردم در این انتخابات شرکت کنند و با وجود قحطی نامزد مردمی، 30 نفر معترض را هم به مجلس بفرستند، وقتی فراکسیون بیش از 130 نفره امید نتوانست هیچ کار مثبتی انجام دهد، فراکسیون سی نفره معترضان در مجلس آینده چه کار خواهد کرد؟

دوست عزیز انتخابات دیری است در این کشور مهندسی می‌شود؛ خیال می‌کنی فریاد «رأی من کو» که سال 88 بلند شد و …، در دلها و روح‌ها مرده است؟ آیا شرکت مردم می‌تواند مهندسی انتخابات را تغییر ‌دهد؟ تازه بر فرض تغییر دهد، آیا مجلس حتی مردمی قدرتی بر تغییر مناسبات حاکم بر کشور دارد؟ انتخابات نمایشی و فرمایشی است. شرکت در انتخابات نمایشی و فرمایشی اگر کمک به ظلم هم نباشد[که هست]، حداقل این است که برای مردم فایده‎‌ای ندارد و فقط آب ریختن به آسیابی است که در راستای خواست مردم نمی‌چرخد.

بله شرکت واقعی و همدلانه مردم توطئه‌‌های دشمن(که جز دشمنی از او انتظار نیست) را خنثی می‌کند، ولی دشمن هم با اطلاعات کافی دارد و شرکت همدلانه از غیرهمدلانه را می‌شناسد. دوستان عزیز؛ ما تا به امروز دلیل قانع کننده‌ای برای همراهی و شرکت نیافته‎‌ایم، اگر می‌توانید ما را قانع کنید، بسم لله و گر نه ما را از «لولوی دشمن» نهراسانید. دشمن ما امروز “بی‌اعتنایی حکومت به مردم و قهر «حکومت» با مردم” است که بالاتر و مهم‌تر از قهر مردم با حکومت است؛ این بی‌اعتنایی و بها ندادن به مردم را دوا کنید، تا مشکل حل شود. همراهی واقعی حکومت و مردم ده‌ها مظهر دارد که یکی از آنها انتخابات است. باید این همدلی در همه مظهرهایش ظهور کند تا توطئه‌های دشمن خنثی گردد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. باسلام اخوند ضدانقلاب رهبر عزیز انقلاب حجت را با شما و همفکرانتان تمام کرد فرمودند هرکس رای ندهد یا اسلام را قبول ندارد یا انقلاب را مغز کلامی حضرت آقا یعنی چه آقای حیدری یعنی هرکسی رای ندهد هم ضدانقلاب و هم ضداسلام است شما اگر متوجه هستی و به عمد این کارها انجام می‌دهی که حتمن هم همین تور است و سابقه‌ ات و نوشته‌هات این را نشان میدهد باید به عنوان ضدانقلاب و ضددین و ضداسلام و محارب دستگیر و اعدام بکنید شما چکاره هستی که دربرابر مقام معظم رهبری جبهه می گیرید شما اصلان عددی نیستن شخصی شما رای نمیدهد به جهنم ندهید چرا تبلیغات منفی میکند که رای ندهید شما انتخابات هیچ تبلیغ بر علیه نظام میکنه کشور قانون دارد شورای نگهبان دارد این چیزها به شما ربطی ندارد هرچه به فکرت و دهانت میاد میریزی بیرون … انصاف نیوز مرد باشید ایشان تمام کمال به انتخابات به شورای نگهبان به رای دادن حمله میکند و بنده هم جوابش را میدهم چرا منتشر نمی کنید جوابش هم در حقیقت من نمی دهم مقام معظم رهبری دادند

    9
    47
    1. انصاف نیوز که ماشاالله تمامی نظرات گهربار شما را منتشر می‌کند ولی نظرات ماست که سانسور می‌شود.
      در ضمن ما به اسلام من در آوردی شما ایمان نداریم. از کی شما معیار اسلام شدید؟! امثال شما را رها کنند ادعای خدایی هم میکنید کما اینکه کردید!

      18
      4
    2. سلام – جانباز جان ! انتخابات سالهاست که موضوع مردم نیست – الان که دیگر برای خود حکومت هم موضوعیت ندارد – شما نگاهی به رفتارهای قوه مجریه و اقتصادیه و بویژه قوه قضاییه در دوسه ماه اخیر بیندازید و قیاس کنید که آیا دارند مردم را در ایام انتخابات تشویق به شرکت میکنند یا عدم شرکت !؟ میگویند ، شرکت مردم هرچه کمتر، بهتر . شما متوجه این موضوع آشکار نشده اید ؟

      14
      3
    3. تو واقعاً جانباز دفاع مقدسی؟! نوشته ت نصف صفحه نیست اما ۲۰ تا غلط املایی و ده پونزده تادغلط انشایی داره! بعد با سواد شیش ابتدایی میای به بک روحانی که نوشته‌هاش مشخص می‌کنه از حد فوق لیسانس بالاتره توهین می‌کنی؟ این‌همه بی ادبی رو تو دفاع مقدس یاد گرفتی؟ میمردی حرف نمیزدی؟!

      17
      1
    4. هیچکس نمی تواند به یک فرد مسلمان بگوید تو مسلمان نیستی چون رأی نمی دهی!!؟ تو خودت توهم زده ای که کیستی!؟

      11
      2
  2. با توجه به تجارب و نتایج حاصل شده ، از خود روحانیون انتظار است که سندیت موضوع ولایت فقیه را از طریق قرآن و خوانش متصل آن مورد بازبینی قرار دهند…حل این موضوع اصلی و اساسی در تحلیل ساختار قدرت و شیوه انتخابات و رای دادن یا ندادن و…تغییرات اساسی ایجاد خواهد کرد…

    14
    2
  3. آقای محترم من کاری به رای دادن ندادن ندارم چون مسئله من چیز دیگریست فعلا فقط رای اعتراضی میدم و عمیقا طرفدار تجزیه کانون ولی بفهمید که باران به خاطر تغییرات اقتصاد جهانی و رفتار قدرتها باهم با ا ن شکلی که شما نوشتید اساسا امکانی نداشت تمام مرده بود از اولم انقدر همه چیز را گردن این طرف من دارید ولی تجزیه بهترین مسئله واقعی که برای ایران میتونه اتفاق بیفتد امیدوارم حاکمیت این را متوجه بشه .دیگه هم دیکتاتوری نکنید اونهایی که اعتقاد به نظام اسلامی دارند خوب رای می دهند شما هم که اعتقاد نداری رای نده بازی می کنه ما هم بر اساس نگاه خودمون کار می کنیم من هر چی جلو تر میام به نیاز به تجزیه بیشتر غانع می شم فرجام هم دیگه امکان ندارد ما باید راجع به چیز دیگری صحبت کنیم که یکیش همین تجزیه هست …

    2
    9
  4. برای حکومت انتخابات فقط تا روز انتخابات معنی دارد و فردای انتخابات بدون توجه به رای مردم و خواسته اکثریت باز راه خود را میرود و چون اصل قدرت در دست نهادهای انتصابی است منتخبین هم نمیتوانند گامی بردارند و این تجربه ۳۵ سال گذشته است. فقط باید در صورتی باید در انتخابات شرکت کرد که حاکمیت به مردم اطمینان دهد که تسلیم رای مردم خواهد شد و ریل گذاری کشور را نه در جهت خواسته نهادهای انتصابی بلکه در جهت نهادهای انتخابی تنظیم خواهد کرد و اولین گام در این مسیر حذف نظارت استصوابی است تا تمام احزاب و گروههای اجتماعی بتوانند کاندید مورد نظرش را به صحنه بیاورند

    15
    2
  5. جالبه که آقای حجت الاسلام حیدری قضیه دروغ تقلب در سال 88 را سانسور کرده اند.
    چرا اون سال که رای نیاورده بودند از رای مردم دفاع نکردند و به دروغ تقلب متوسل شدند؟؟
    متاسفانه بعضی از اصلاح طلبان از جمله آقای تاجزاده تکلیف خودشان را بابراندازی مشخص نمیکنند. اگر کاندیدا میشوند و رای آوردند نباید در جایگاه اپوزیسیون نظام قرار گیرند.

    2
    2
    1. در عوض شما در هر موقعیتی به ۸۸ اشاره میکنید! واقعه ۸۸ نشان داد که اعضای شورای نگهبان چقدر بی طرف بودند! پس بهتر است نبش قبرش نکنید وگرنه حرف برای گفتن بسیار است!

      1
      1
  6. تاجزاده در یک ویدئو که در فضای مجازی بسیار هم انتشار پیدا کرد،در جواب دهباشی که نظرش رو درباره ایت الله جنتی خواسته بود ، گفت از نظرمن انسان مومن و راستگو و احتمالا بسیار خوش اخلاق و … است . و از کسانی هست که آخرت و دینش را به دنیا نمیفروشد و پای دینش ایستاده است ….. بعد که دهباشی ازش مییپرسه خب پس مخالفت شما با ایشون به چه دلیله ، صراحتا میگه دقیقا به خاطر همین ویژگی ها !!! چون او در سیاست با دین و اعتقاداتش عمل میکنه و امروزی و واقع گرا نیست !!!!
    بعد جناب حجه الاسلام حوزه علمیه ما و کسی که در رثای امام حسین (ع) قلم میزنه و تحلیل های انصافا خوبی هم ارائه میده ، میگه تاجزاده مجاهد عرصه امر به معروف و نهی از منکره !!!
    جناب حیدری ، چرا سوگیریها و حب و بغض های سیاسی و ….. شما رو تا این حد تنزل میده که در حالیکه از امام حسین قهرمان و شهید امر به معروف مینویسید از کسیکه عمل بر اساس اعتقاد و دین را در عرصه سیاست خطرناک میداند که باید کنار گذاشته شود هم تجلیل میکنید و مجاهد امر به معروف میخوانید !!!
    به ما مردم کم سواد عوام رحم کنید و اینقد متناقض حرف نزنید …. مثلا ما عوام باید دین خودمون رو از شما خواص مذهبی و معرفتی بگیریم …

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا