خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پاسخ چند نقد به ۴ پرسش از تاجزاده درباره‌ی انتخابات | علی اصغر شفیعیان

علی اصغر شفیعیان: چند نقد به یادداشت «آقای تاجزاده! استدلال بیاور رای ندهم» دیدم ازجمله در شبکه‌های اجتماعی. تقریبا هیچ کدام آن ۴ سوال مطرح شده را پاسخ نگفته‌اند.

۱. حجت الاسلام احمد حیدری گفته «استدلال بیاور تا رأی دهیم». در حالی که گفته‌ام فقط گزینه‌های پیش رو را از نظر سود و ضرر مقایسه کنید؛ یعنی رای دادن (رای به این یا آن یا نوعی رای اعتراضی) و یا رای ندادن (عدم مشارکت یا تحریم). بعد تصمیم بگیرید که رای بدهید یا نه.

با رای به یکی مثل خاتمی یا روحانی یا مجالس مختلف، نهایتا کمی فضاهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بازتر می‌شود. زیاد نیست، انقلاب نمی‌شود. با چشم باز ببینید دستآوردهای رای ندادن، مدت به‌نتیجه رسیدن و ضمانتش و مسئولیتش چگونه است. همان چهار سوال.

۲. آقایان حیدری و دکتر خدایاری گفته‌اند تاجزاده اهل دیالوگ است. البته خودش گفته اگر رای بدهید ظلم‌شویی کرده‌اید؛ آیا با این عبارت جای «گفتگو» باقی می‌ماند؟ با این حال منتظر خود او بمانیم. از سویی در اوین بودن مانع امکان پاسخگویی ایشان نیست چون فردای روزی که روحانی از رای اعتراضی گفت، پاسخش را داد.

۳. آقای حسین رفعتی، فعال سیاسی گلستانی، به صورت قطعی حکم کرده که از سال ۱۴۰۰ «ورود به عرصه رقابت و انتخاب شدن مطلقا مسدود شده» و تصمیم گرفته است: «مصطفی و اکثریت احتمالی ۸۰ درصدی مردم در رفراندم آتی این روش را برگزیدهاند». آقای رفعتی به دنبال رو کم کردن است. حتی نمی‌خواهد به آن چهار سوال فکر کند.

۴. آقای خدایاری نوشته که آن یادداشت غیرمنتظره و بی‌انصافی بود و «دامن زدن به هرگونه بحث درباره‌ی انتخابات فقط به نفع کسانی است که با پایمال کردن کرامت انسان‌ها، هر روشی را برای کشاندن مردم به پای صندوق‌های تحقیر شهروندان مجاز می‌دانند». بله غیرمنتظره است چون نسل قبل معمولا سوالی را برنمی‌تابد. آیا در انتخابات‌های گذشته که من و شما شرکت کردیم پایمال کننده‌ی کرامت انسان‌هایی بودیم که با اعتراض شرکت نمی‌کردند؟

۵. مطهره شفیعی، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب، هم بدون اشاره به سوال‌ها، در تایید انتخاب درست در ۷۶ و ۹۲، نوشته است «اگر آرای ۹۲ نبود، شاید تهران به غزه دیگری تبدیل شده بود». ولی نمی‌دانم چرا فکر نمی‌کند که حالا هم با پایین بودن مشارکت، به همان نسبت خطر نزدیک خواهد شد. نفع و ضرر این چیزها با همه است.

۶. در حاشیه، دکتر داود سلیمانی نوشته «بهتر است اسم خود را از انصاف نیوز به بی انصاف نیوز مصداقی از فیک دیپ نیوز ها تغییر دهد». در حالی که این فقط نظر شخصی من است و در انصاف دیدگاه‌های مخالف شرکت در انتخابات همواره منتشر شده و می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. چپی ‌‌ مسائلش خصوصی سازی و ذیل آمریکا رفتن نابودی فرهنگ عمومی کمک به بازار و … است چپ آزادی خواه نیست نیستید آقایان نیستید خودتون باشید مثل اول انقلاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا