خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عبدالکریم سروش: کدیور علنی توبه کند

دکتر عبدالکریم سروش در یادداشتی با عنوان «ايضاح و استیضاح» از دکتر محسن کدیور خواست که برای جبران آنچه تکفیر خود و تعدادی دیگر از روشنفکران دینی خواند، به صورت علنی توبه کند.

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت آقای سروش که در تلگرام منتشر کرده است، در پی می‌آید:

ايضاح و استیضاح
به نام خدا
عبدالکریم سروش
بهمن ماه ۱۴۰۲ خورشیدی
جمعی به تعرّض یا به تعجب پرسیده‌اند که چرا از آن روحانی خواسته‌ام توبه و استغفار کند. دلیلش روشن است. او علاوه بر توهین‌ها و تخریب‌ها با گفتن اینکه عبدالکریم سروش و محمد مجتهد شبستری و محمدعلی امیرمعزی و صدیقه وسمقی به طیف تجدید نظر طلبان متعلقند، می‌گوید: «اکنون این پرسش قوی مطرح است که آیا روشنفکران مسلمان تجدید نظر طلب در ادعای مسلمانی تقیه و توریه نمی‌کنند؟» (محسن کدیور، «طیف‌های جدید اسلامی در ایران معاصر» ۱۴۰۰/۱۲/۱۰)، افترایی علنی به این مؤمنان زده که از معاصی کبیره است و جز با توبه علنی به پیشگاه خلق و خالق بخشوده نمی‌شود.
افترا زدن نه نقد علمی است نه کار معرفتی بلکه حمله و هجومی است غیر اخلاقی که فقط شرمساری و اعتذار می‌تواند آن را پاک کند. تکذیبش هم کذب دیگر است و از همه مهمتر دامن روشنفکری/ نواندیشی دینی باید از این فعل قبیح پاک بماند.
این بنده در سن هشتاد سالگی و پس از عمری روشنگری در باب اسلام، یک نفس هم در اظهار و ادعای مسلمانی توریه و تقیه و نفاق نورزیده است و چنان تهمت تکفیر سنگینی را تحمل نمی‌کند، و شرعا و اخلاقاً ناچار است که «سقوط اخلاقی» آن روحانی را که به عمد چنین کرده است بر آفتاب افکند و از او توبه بخواهد تا هم او و هم دیگران چنین هوس‌های گناه آلودی را از دماغ بیرون کنند و مستمعان هم نه جدل با سخن حق کنند، نه گوش به احمق دهند.
هر چه داری در دل از مکر و رموز / نزد ما پیدا بود مانند روز
گر چه پوشیمش ز بنده پروری / تو چرا رسوایی از حد میبری؟
لطف حق با تو مداراها کند / چون که از حد بگذرد رسوا کند

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. لقد کفر الذین قالو ان الله هو المسیح بن مریم( خودشان ادعای دینداری می کردند،سروش و وسمقی و امثالهم مسلمان نیستند،چون از محکمات دین گذشته اند،دقیقا مثل غلات و خوارج که ادعای اسلام می کردند) در آخر اگر آنچه را ایشان درباره فهم قرآن می گویند در مورد صحبتهای کدیور هم قائل بودند چه مشکلی پیش می آید؟

    11
    18
  2. شیخ کدیور کوچک‌تر از آن است که به «لوتر اسلام» انگ ارتداد بزند.
    برخلاف دکتر سروش، کدیور چه خدمتی به اسلام و مسلمین کرده که حالا برای خودش منسبی قائل بشه و بیاد تعیین کنه چنین بزرگ‌مرد روشنگری، از راه دین و دیانت خارجه؟!
    خیلی محترمانه به جناب محسن کدیور، با ادبیات خودش جواب می‌دم:
    «اول برادریت را اثبات کن، بعد ادعای میراث کن»!

    17
    16
    1. شاید یک کاری از نظر شما خدمت کردن به اسلام باشه از نظر دیگری نباشد
      این چه دلیلی است که برای کوبیدن آقای کدیور استفاده میکنید؟
      آقای کدیور به صراحت گفته اند من و هیچکس دیگری تا شخصی خودش را مسلمان میخواند حق تکفیر نداریم فقط نقد میکنیم و راه و عقیده خودمان را جدا میدانیم از طیف آقای سروش
      ولی متاسفانه آقای سروش مدتی است عادت کرده اند به مظلوم نمایی

      14
      6
    2. اگر بپذیریم که یکی از دو راه کسب دانش توجه به نتایج است ، من و شما نتایج مثبت لوتر را دیده ایم. اما بر خلاف لوتر نتایج لوتر اسلام در جهت تفرقه است.

      8
      6
  3. من بابت این انتقاد آقای سروش تمام مقاله آقای کدیور را به دقت مطالعه کردم
    هیچ سخن ناروایی و هیچ حرفی از تکفیر در سخنان آقای کدیور پیدا نکردم
    آقای سروش متاسفانه به بهانه اینکه دیگران ایشان را تکفیر میکنند اجازه نقد را از دیگران میگیرند و به شدت مظلوم نمایی میکنند متاسفانه مدتی است بخاطر اظهارات خلاف واقع آقای سروش حس میکنم دارند به سمت دیکتاتوری در عقیده پیش میروند یکی از نمونه ها اظهارنظر ایشان در مورد گلشیفته فراهانی براحتی اتهام فساد و بی بندوباری به بازیگر ایرانی میزنند ولی تحمل نقد خودشان را ندارند

    18
    8
    1. آفتاب آمد دلیل آفتاب
      مگر گهشیفته بی بند و بار نیست ؟!!!! نکنه ایشان ردیف انسانهای متشخص و از سلبریتی های شریف است.؟

      همه ی عالم این را به چشم خود دیده اند در مورد احکام دین اغماض ممکن نیست مگر به فتوای مجتهدین بزرگوار

      4
      4
  4. تصور بفرمایید قدرت در اختیار حضرت ایشان باشد؛ آیا چیزی بهتر ازجبهه پایداری البته در غالب کلام فاخر و ساختار پیچیده متصوریم؟ اصل مساله در مملکت نوع تفکر تکفیری و نفی دیگری است. این امر فرصت همگرایی و هم زیستی با آگاهی نسبت به اختلافات را از ما گرفته ه. تا شخصیت هایی مثل ایشان هم اینگونه رفتار می کنند انتظاری جهت تحول اجتماعی به سمت همگرایی نیست. افسوس!

    5
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا