خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پهپاد چگونه ارتش‌های جهان را نگران کرده است

سرویس سیاسی، انصاف نیوز: پهپاد با نشان دادن کارایی خود در جنگ‌های مختلف جهان قرن بیست و یکم، به یکی از نگرانی‌های دفاعی دولت‌ها و اولویت‌های صنایع نظامی کشورها تبدیل شده است.

پرنده‌های هدایت‌پذیر از دور (پهپاد) گرچه عمر نسبتا درازی دارند اما در پی پیشرفت فناوری‌های ارتباطی یک دهه اخیر، به عنوان یک سلاح مخرب به سازمان رزم ارتش‌های جهان پیوسته‌اند.

مجله اینترنتی جنگ‌افزار در خبری کوتاه از نمایشگاه صنایع دفاعی سنگاپور که هفته گذشته برگزار شد، نوشت: «…در این نمایشگاه نیز قرارداد بزرگی امضا نشد ولی مشخصا مشتریان به دنبال سامانه‌هایی برای مقابله با پهپادها بودند زیرا آن‌ها کارایی خود را در جنگ اوکراین نشان دادند.»

اشاره این خبر به استفاده گسترده از پهپادها در جنگ دوساله روسیه و اوکراین است. در واقع حمله روسیه به اوکراین، نخستین جنگ بزرگ و کلاسیکی است که در آن به‌طور گسترده از پهپاد به عنوان سلاح استفاده شده است. متخصصان جنگ‌افزار و تحلیل‌گران عرصه‌های نبرد، از کارایی پهپادها صحبت می‌کنند؛ سلاحی به نسبت ارزان با زمان ساخت کوتاه و بسته به نوع استفاده، با تخریب قابل توجه یا شناسایی گسترده یا تامین تجهیزات به موقع.

بسیاری از تحلیل‌گران، جنگ روسیه و اوکراین را نقطه عطفی در تاریخ پهپادهای نظامی قلمداد می‌کنند؛ گفته می‌شود این جنگ به ارتش‌های جهان ثابت کرد باید پهپاد را به عنوان واقعیت جدید جنگ بپذیرند و اگر قصد ندارند آن را به سازمان رزم خود اضافه کنند، مجبورند برای مقابله با این سلاح موذی، سامانه‌های جدیدی طراحی یا خریداری کنند.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، مجله دفاعی و امنیتی اروپا، از انتشار نسخه جدید «استراتژی پهپادهای دفاعی» توسط وزارت دفاع بریتانیا خبر داده است. در این استراتژی که روز پنج‌شنبه سوم اسفند 402 (22 فوریه 2024) منتشر شده، وزارت دفاع بریتانیا توضیح داده که با استفاده از تجارب جنگ اوکراین، به درک بهتری از فرصت‌های کاربست پهپاد پی برده و در تلاش است چالش‌های آن را برطرف کند.

در متن منتشر شده، وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرده از فرصت مطالعه عملکرد هزاران پهپاد عملیاتی و نظارتی و انتحاری تحویلی به اوکراین برای یادگیری بیشتر نیروهای دفاعی‌اش استفاده خواهد کرد. تسریع در توسعه فناوری، استفاده از ابتکارات و نبوغ مردمی، تعریف و توسعه استانداردهای دیجیتال و… از مهم‌ترین اهداف این استراتژی عنوان شده است.

جیمز کارتلیج، وزیر تدارکات دفاعی بریتانیا هم در مقدمه‌ای بر این استراتژی، بر حمایت دولت انگلستان از توسعه فناوری‌ها و صنایع مرتبط با تولید پهپادها تاکید کرده است.

رصد رسانه‌های تخصصی صنایع دفاعی در جهان هم نشان می‌دهد هم توسعه پهپادها و هم راه‌های مقابله با آنان، بحث روز محافل نظامی دنیاست. گفته می‌شود ایالات متحده، ناتو، چین و روسیه در حال مطالعه روی جنگ‌افزارهای مقابله با پهپادها هستند و بودجه‌های قابل توجهی را برای ساخت سامانه‌های ضدپهپادی تخصیص داده‌اند.

گفتنی است ایران در سال‌های اخیر توانمندی پهپادی خود را به‌گونه‌ای ارتقا داده است که در محافل نظامی به عنوان ابرقدرت پهپادی خاورمیانه و یکی از 5 قدرت پهپادی جهان به رسمیت شناخته می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. گفتنی است ایران در سال‌های اخیر توانمندی پهپادی خود را به‌گونه‌ای ارتقا داده است که در محافل نظامی به عنوان ابرقدرت پهپادی خاورمیانه و یکی از ۵ قدرت پهپادی جهان به رسمیت شناخته می‌شود

    آخر خالی بندی چاخان
    ######
    دروغ که هناق نیست
    الله اکبر از این هم تزویر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا