خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دکتر سروش: خاتمی را باید ستود

عبدالکریم سروش در یادداشت کوتاهی درباره‌ی انتخابات اخیر با عنوان «یوسفی نیست درین مصر که زندانی نیست» نوشت: خاتمی را باید ستود. قهر او قاهرانه و قهرمانانه بود.

به گزارش انصاف نیوز، دکتر سروش در این یادداشت که در سایت زیتون منتشر شده، نوشت: حبّذا این سرکه‌افشانی که سرکنگبین‌ها در اوست! خاتمی را باید ستود. قهر او قاهرانه و قهرمانانه بود و او را که اکنون چون کبوتری در حلقه گربگان افتاده است و دیگر یوسفان زندانی را باید حمایت کرد. برای کوران و حاسدانی که تاب دلیری و درخشش او را نداشتند هم باید شفا و شفقت خواست و طبیبانه بر آنان رحمت آورد. بلی «یوسفان از مکر اِخوان در چَه اند» / «کز حسد یوسف به گرگان می دهند».

او با نقد کوتاهی به دستگاه‌های مختلف و قوا، نوشت: نه بهشت از آنِ ما و دوزخ از آنِ دیگران است، نه تکلیف ما ساختن بهشت بر روی زمین و نجات دادن مستضعفان عالم است. ما هم اگر جو بکاریم گندم نخواهیم درود و اگر گرگ بپروریم عاقبت ما را خواهد درید. لاف‌های گزاف و تضرع و ابتهال و توسل و استسقاء و استشفاء گره از کار فروبسته ما نخواهد گشود که عین ساده‌اندیشی و خودفریبی‌ست. سقف فلک شکافتن و طرح نو درانداختن را هم به حافظ بسپاریم و از سعدی بشنویم که:

طریقت به جز خدمت خلق نیست
به تسبیح و سجّاده و دلق نیست

سروش در پایم نوشته است: علاج ما در موزون کردن عقل دینی با عقل فرادینی و بهره‌جستن از تجارب بشری و رو آوردن به معقولات به جای منقولات است. اینک که فروردینی بهاری و اردیبهشتی بهشتی در راه است ما هم ناصبورانه بهار عدالت و آزادی و خردورزی را آرزو می‌کنیم.
کی برین کلبه طوفان زده سر خواهی زد
ای پرستو که پیام آور فروردینی؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. احسنت به دکتر سروش (حفظه الله)
    خداوند شما را با امثال دکتر شریعتی محشور کند، که سخن به باطل نمی‌گید، و همواره در عین دین‌داری عقل رو ترد نمی‌کنید، و مبتلا به واپس‌گرایی نیستید.

    3
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا