خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«تورم پاشنه آشیل افزایش دستمزد است»

به گفته‌ی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان خراسان رضوی، حقوق موجود حتی زندگی ۱۵ روز جامعه کارگری را تامین نمی‌کند و
پاشنه آشیل مسئله حقوق و دستمزد، تورم بالای گریبان‌گیر اقتصاد کشور است.

فیروز ابراهیمی در مصاحبه با انصاف نیوز گفت: «مدتی است که تنور مطالبات کارگران برای افزایش حقوق و دستمزد در سال جاری همزمان با فرا رسیدن سال جدید داغ شده، مسئله‌ای که در آن جامعه کارگری، جامعه کارفرمایی بخش خصوصی و دولت به‌عنوان کارفرمای بزرگ هرسه سخنان و مواضع مشخصی دارند در ادامه با رئیس خانه صنعت و معدن و تجارت استان خراسان رضوی درباره موضع و نظر جامعه کارفرمایان بخش خصوصی نسبت به مسئله تعیین حقوق و دستمزد گفتگو کرده‌ایم.

او با تأکید بر اینکه مسئله ریشه‌ای‌تر از افزایش چند درصدی حقوق‌ها است گفت: در سال‌های گذشته تا ۵۷ درصد نیز افزایش حقوق و دستمزد کارگران را داشته‌ایم، اما متأسفانه هر روز سفرهٔ کارگران از روز قبل کوچک‌تر شده است و این افزایش حقوق‌ها تأثیر چندانی بر معیشت کارگران نداشته است زیرا پاشنهٔ آشیل مسئله حقوق و دستمزد، تورم بالای گریبان‌گیر اقتصاد است. در اصل باید برای تورم چاره‌اندیشی شود زیرا اگر حقوق کارگران ۵۰ درصد افزایش یابد بازهم تنها جبران‌کننده تورم سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

تحریم و بی‌کفایتی برخی مدیران

فیروز ابراهیمی تصریح کرد: یکی از دلایل وجود این حجم تورم، مسئله تحریم‌ها است. در این شرایط هزینه تبادل پول، هزینه تهیه مواد اولیه توسط کارخانه‌دار، هزینه صادرات نفتی و غیرنفتی بالا است و حتی دولت دچار مضیقه مالی است. بخش دیگر این تورم ناشی از بی‌کفایتی برخی مدیران است.

پیش‌بینی‌ها برای سال آینده تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی است. در قانون بودجه ۵۰ درصد مالیات‌ها و یک درصد مالیات بر ارزش افزوده افزایش داده شده و حقوق کارمندان دولت ۲۰ درصد افزایش داشته است. این اعداد باهم هم‌خوانی ندارند. لذا تا موضوع تحریم‌ها چاره اندیشی نشود، عقلانیت به ساختارها برنگردد، مبنای مدیریت اقتصادی کشور مبتنی بر منافع ملی نشود، در مناصب اقتصادی افرادی که مسلط بر اقتصاد کلان و روابط اقتصادی کشورها هستند حاضر نباشند، هر میزانی که افزایش حقوق و دستمزد رخ دهد باز هم فایده‌ای ندارد.

او با بیان چالش‌های حوزه تولید و تأثیر آن بر ظرفیت افزایش حقوق کارگران، گفت: ۲۵ درصد هزینه‌ها برای تأمین منابع مالی تولید است و به‌دلیل تحریم‌ها صنایع وابسته به خارج برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات بهای گزافی پرداخت می‌کنند، همچنین با قطعی مکرر برق و گاز در زمستان و تابستان مواجه‌ایم، با این شرایط تولید ما ظرفیت افزایش حقوق و دستمزد را ندارد علی‌رغم اینکه معتقدیم با حقوق موجود حتی زندگی ۱۵ روز جامعه کارگری نیز تأمین نمی‌شود.

رئیس خانه صمت استان خراسان رضوی با تأکید بر همراهی جامعه کارفرمایی بخش خصوصی با جامعه کارگری، افزود: جامعه کارفرمایی بخش خصوصی خود را در جبهه کارگران می‌بیند، اگر حال جامعه کارگری خوب نباشد راندمان تولید ما مناسب نخواهد بود. کارگران و کارفرمایان لازم و ملزوم یکدیگر هستند؛ دولت به‌عنوان کارفرمای بزرگ مخالف اصلی افزایش حقوق است، ۸۰ درصد اقتصاد کشور در دست دولت و ۲۰ درصد آن در دست بخش خصوصی است و طبیعتاً ۲۰ درصد جامعه کارگری همراه و همگام با بخش خصوصی هستند. دولت و شرکت‌های وابسته به آن به‌عنوان یک کارفرمای بزرگ توان تأمین هزینه‌های زندگی کارگران را ندارد. اکنون دولت صدای بلند مخالف افزایش حقوق و دستمزد کارگران را دارد.»

«تورم پاشنه آشیل افزایش دستمزد است»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. عامل اصلی تورم عملکرد ناصحیح دولت هست از هر نظر این کشور منابع لازم جهت رشد تولید و کاهش تورم داره ولی بی عرضگی در دولت از همه چی بیشتره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا