خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عکس کم‌یاب قهرمانی سال 1341 تیم تاج

سرویس مجله، انصاف نیوز: تیم تاج که پس از انقلاب به باشگاه استقلال تغییر نام داد، یکی از دو محبوب‌ترین تیم‌های فوتبال ایران است که با رنگ آبی شناخته می‌شود.

تاج در کنار دیگر تیم پایتخت، پرسپولیس که به رنگ قرمز بود، استخوان‌بندی فوتبال ایران را به تدریج تغییر دادند و میدان را از تیم‌هایی چون شاهین، دارایی، پاس، عقاب و… گرفتند.

پس از مدتی و با تلاش مطبوعات برای داغ‌شدن موضوع فوتبال در میان مردم و به خصوص نوجوانان و جوانان، کم‌کم سیستم طرفداری هواداری هول این دو باشگاه شکل گرفت و با آغاز دهه 1350، رقابت بین دو تیم تاج آبی و تیم پرسپولیس قرمز و کل کل میان هواداران‌شان شدت گرفت.

دو موسسه مطبوعاتی اطلاعات و کیهان هم با گزارش‌های جنجالی خود در مجلات دنیای ورزش و کیهان ورزشی، به این رقابت‌ها و کل‌کل‌ها رسمیت دادند و به این ترتیب دعوای آبی و قرمز به یکی از مشخصه‌های فوتبال ایران تبدیل شد.

این رقابت‌ها پس از انقلاب هم با وقفه‌ای کوتاه ادامه یافت و چنان اوج گرفت که در دهه 1370 به چند زدوخورد فیزیکی در ورزشگاه‌ها هم انجامید؛ این‌جا البته دیگر خبری از تیم تاج و تیم پرسپولیس نبود و بازیکنان استقلال و پیروزی به جان هم افتاده بودند!

در سال‌های اخیر، باز شدن آرشیوهای خصوصی و دولتی، تاریخچه شفاف‌تری را در برابر علاقمندان گشوده است و مسائلی چون دلایل و مسیر تاسیس، ساختار اداره باشگاه و شیوه جذب بازیکن، وضعیت بودجه، نحوه تبلیغات، روند محبوبیت دو باشگاه و تفاوت‌های پیش و پس از انقلاب‌شان تا حدود زیادی روشن شده است با این حال در این اسناد کمتر می‌توان از سوابق تیم تاج ردی گرفت که در جای خود جالب توجه است.

از این رو، تقریبا تمامی عکس‌های موجود از تیم تاج در زمره عکس‌های کم‌یاب قرار می‌گیرند!

به هر حال تیم تاج در سال 1341 قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد با این ترکیب:

سال 1341؛ تیم تاج قهرمان باشگاه‌های تهران شد

ایستاده از چپ به راست: محمد بیاتی (دروازه‌بان)، منوچهر حبیبی، حسن حبیبی، محمد رنجبر، فریبرز اسماعیلی، امیرحسین ابری.

نشسته از چپ به راست: اونیک ماراپتیان، پرویز کوزه‌کنانی، کامبیز جمالی، بیوک جدی‌کار، فتح‌الله حسن‌بیگی.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا