خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تفریح مردم تهران

گرانی فرصت تفریح را از مردم گرفته است

نگار فیض آبادی، انصاف نیوز: تفریح در زندگی بعضی افراد جایگاه پررنگ‌تری دارد و برخی هم به دلایل مختلف تفریحی ندارند. مثلا برخی از شهروندان تهرانی می‌گفتند ساعت کاری زیاد، تورم، خستگی، محدودیت گزینه‌های تفریحی باعث شده تا تفریح زیادی نداشته باشند.

برای بررسی این موضوع نظر ۱۴ نفر از افراد ساکن در تهران در سن‌ها و شغل‌های مختلف درباره‌‌ی تفریحات شخصی‌شان پرسید شده است.

«پرهام، ۱۹ ساله در خیابان نادری، درحالی‌که هندزفری‌اش را از گوشش بیرون می‌آورد، به خبرنگار انصاف نیوز درباره‌ی ارزان‌ترین و گران‌ترین تفریحش در تهران می‌گوید: دورهمی و صحبت در پارک، پیاده‌روی، دیدن ویدئو از لپ‌تاپ جزو تفریحات ارزانم هستند و اتاق فرار با کافه هم حدود ۵۰۰ هزار تومان در ماه تفریح گران من است.

پرهام در جواب این سوال که چه تغییرهایی در کشور کمک می‌کند تا او تفریحات بیشتر و بهتری داشته باشد می‌گوید: اگر آزادی‌های اجتماعی و سیاسی بیشتر باشند و قوانین اسلامی هم نباشند، خوردن نوشیدنی در کافه و جاهای بسته و رقص و شنیدن آهنگ در مکان‌های عمومی هم به تفریحاتمان اضافه می‌شوند.

تفریحی نداریم و خستگی‌مان با هیچ‌چیزی جبران نمی‌شود

خانم ۳۴ساله‌ی مجردی همراه با دوست ۲۶ ساله‌ا، لباس فرم به تن دارند و می‌گویند که کارمند وزارت صمت هستند. او در جواب این سوال که چه تفریحی دارید، بدون لحظه‌ای مکث یا فکر می‌گوید: هیچی! همه‌چی فقط شده کار، کار، کار. آخرشم هیچی نداریم!

دوستش دنباله‌ی حرف خانم را می‌گیرد و می‌گوید از شنبه تا پنج‌شنبه سر کار هستیم و بعد هم باید برویم خانه برای خانواده کوزتی کنیم! بقیه‌ی وقتم را هم می‌گذارم برای شغل دومم و بافندگی می‌کنم.

خانم‌ها در جواب این سوال که با خستگی‌تان چه کار می‌کنید می‌گویند: ما جنازه‌ایم و خستگی‌مان با هیچی جبران نمی‌شود. الکی خودمان را به خوشی زده‌ایم و در راه با هم حرف می‌زنیم اما خسته‌ایم!

آنها ارزان‌ترین تفریحشان را پیاده‌روی و گران‌ترین تفریحشان را غذا خوردن دور هم در محل کار می‌دانستند که آن‌هم با تخفیف از سرویس‌های آنلاین غذا سفارش می‌دهند که ماهیانه برای دو سه نفر حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

هردوی خانم‌ها بی‌پولی را بزرگترین مانع برای تفریحات بیشتر و بهتر می‌دانستند و گفتند: باشگاه، استخر، کوهنوردی هم هزینه‌های سنگینی دارند و بی‌پولی و نبودِ امنیت شغلی باعث می‌شود هر لحظه دلمان بلرزد و نتوانیم برای تفریحمان هزینه کنیم!

آقای ۵۷ساله، راننده تاکسی، بی‌درنگ درباره‌ی تفریحش می‌گوید: هیچ تفریحی نداریم. از ۲۹ اسفند تا الآن دارم کار می‌کنم. وقت کم است و هزینه‌ها زیاد. او در ادامه حالِ خانمش که بیماری اعصاب دارد را روایت می‌کند و می‌گوید به خاطر او جایی نمی‌توانیم برویم و مسافرت آن‌چنانی هم نداریم. آخرین‌بار سال ۱۴۰۱ رفتیم مشهد و تا الآن هیچ سفر دیگری نرفتیم. آخر هفته‌ها به مادر پیرم سر می‌زنم.

او در جواب این پرسش که دو دخترش چه تفریحاتی دارند می‌گوید: آنها هم نهایتا مادرشان را آرایشگاه یا خرید ببرند و وقتشان را اینطوری می‌گذرانند یا اینکه ماهواره می‌بینند اما شبکه‌های داخلی را نمی‌بینند.

این راننده تاکسی، گرانی را مهم‌ترین مانع برای تفریح می‌داند و وقتی صحبت از خستگی می‌شود حرفش را این‌طور ادامه می‌دهد که زندگی بدون تفریح و با خستگی یکنواخت می‌شود. من حتا فرصت فیلم‌ دیدن هم ندارم!

دو راننده تاکسی با ۴۷ و ۶۳ سال هم تمام تفریحشان را در کلمه‌ی «هیچی» خلاصه می‌کنند و می‌گویند مهم‌ترین مانع برای تفریح «بی‌پولی» است. آنها ارزان‌ترین تفریحشان را سیگار و گران‌ترینش را هم نوشیدنی الکلی و تریاک می‌دانند که گاهی چند نفری دنگشان یعنی حدود ۲۰۰- ۳۰۰ هزار تومان را جمع می‌کنند و در تعطیلات یا دورهم مصرف می‌کنند.

درحالی‌که یکی‌شان می‌گوید بنویس که «راننده تاکسی‌ها خیلی بیچاره هستند»، رفیقش می‌گوید اگر فامیل آن یکی راننده از خارج برایشان بیاورد، ارزان‌تر میفتد!

نفر هفتم مادری ۳۹ ساله و شاغل است که همراه کودک ۶-۷ ساله‌اش در پیاده‌روی خیابان ولیعصر حرکت می‌کند. او از گوشی‌اش برای پیدا کردن مکان‌های تفریحی مثل موزه‌ها استفاده می‌کند و بازدید از موزه‌ها را تفریح ارزانی می‌داند.

  • گران‌ترین تفریح شما چه چیزی است و چقدر هزینه دارد؟
  • غذا گرفتن از رستوران که ماهی ۳-۴ بار برای دو یا سه نفر می‌شود ۶۰۰- ۷۰۰ هزار تومان. سفر شمال هم که همین زمستان ۱۴۰۲ رفتیم حدود ۱۰ میلیون تومان برای خانواده‌ی سه نفری‌مان هزینه داشت.
  • تفریحتان نسبت به سال‌های قبل چه تغییراتی کرده است؟
  • مثلا پنج سال پیش سفر خارجی (کشورهای اطراف) می‌رفتیم اما الآن با این هزینه‌ها سفر خارجی حذف شده است. گرانی‌ها تا حدی زیاد است که نه فقط از تفریح که گاهی مجبور هستیم از هزینه‌های مهمی مثل مشاوره هم بزنیم. اگر شرایط اقتصادی بهتر شود و درآمدها بالا برود، می‌شود بهتر تفریح کرد.

خانم محجبه‌ای با ۴۰ سال سن در کنار همسرش که‌‌ آقایی ۳۸ ساله است، روی نیمکتی در بلوار کشاورز نشسته‌اند. هردو درباره‌ی شغلشان می‌گویند که در جای خصوصی مشغول هستند. این زوج گران‌ترین تفریحشان را کافه و رستوران در منطقه‌های مختلف تهران می‌دانند که برای ۳ بار در ماه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برایشان هزینه دارد.

از نظر آنها بازدید از موزه‌ها و فضاهای گردشگری و هنری، تفریحات ارزانی هستند. تفریح دیگر خانم پاساژگردی، خرید و همنشینی با دوستان است. آقا هم از دورهمی با دوستان و همکارانش را به‌عنوان یکی دیگر از تفریحاتش نام می‌برد. زوج جوان به دلیل مسائل اقتصادی نسبت به سال‌های قبل کمتر سفر می‌روند و یکی از مهم‌ترین مانع‌های تفریح در ایران را «گرانی» می‌دانند.

سه پسر و دو دختر دور هم روی چمن‌های پارک لاله نشسته‌اند و یکی از پسرها گیتار می‌زند. همگی ۱۷- ۱۸ ساله هستند و دخترها هم پوشش آزادانه‌ای دارند.

یکی از دخترها درباره‌ی تفریحات خانوادگی‌اش می‌گوید که اصلا خانواده‌اش را نمی‌بیند که بخواهد با آنها تفریحی داشته باشد؛ چون همگی سر کار هستند و شب‌ها دیر به خانه می‌آیند. پدرش هم که در شهر دیگری شاغل است.

گیوک با خنده، از ارزان‌ترین تفریحش می‌گوید:
می‌ریم پاساژ، دور می‌زنیم و بدون خرید برمی‌گردیم! بسکتبال خیابانی با بچه‌ها هم یکی از تفریحات ارزان ماست. دورهم حرف می‌زنیم، آهنگ می‌خونیم، قلیون می‌کشیم. راستی اینم بگم که همه‌ی سازهای کوبه‌ای رو بلدم ولی کسی به موسیقی اهمیت نمی‌ده. اگه جدی می‌گرفتنش می‌تونستم کلی درآمد داشته باشم اما الآن هفته‌ای ۲۰۰ تومن شاگرد دارد.

انصاف نیوز: گران‌ترین تفریحتان چیست؟
مشروب باکیفیت می‌گیریم. اینو براش هزینه می‌کنیم چون به‌هرحال نمی‌خوایم کور بشیم! نفری ۳۰۰-۴۰۰ هزار تومن هم دنگ هر کدوم می‌شه.

کیان در ادامه‌ی حرف دوستش می‌گوید که اسکی را خیلی دوست دارد اما به خاطر گرانی‌اش نمی‌تواند سمت آن برود.

حرف گرانی که می‌شود آرین سریع بانجی جامپینگ برج میلاد را مثال می‌زند که حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه دارد. آرین هم گاهی وقتش را با خاله و شوهرخاله‌اش می‌گذراند اما تفریح مشترکی با خانواده‌اش ندارد.

کیان می‌گوید «کارایی که گیوک می‌کنه رو منم انجام می‌دم. پارسال رِل داشتم باهم بیرون می‌رفتیم اما الآن دیگه نیست. با داییم که بازاریه می‌رم تنیس و مهمونم می‌کنه. باغ و ویلای دوستاش هم می‌ریم. پارسال با دوستم زیاد می‌رفتم تولد. با رفیقم می‌رفتم که کادو رو اون بده ولی من خوش می‌گذروندم!

ساینا و هستی هم وقت گذراندن با دوستان در کافه، شهربازی، پاساژگردی و خرید را جزو تفریحاتشان می‌دانستند. این جمع پنج نفره هم گرانی را مانعی برای تفریحات بیشتر و بهتر می‌دانستند.»

ثنا، ۱۵ساله، با بلوز و شلوار و تنها روی نیمکت پارک لاله نشسته است. کوتاه و آرام صحبت می‌کند و دویدن در پارک‌های مختلف، کوه رفتن با خانواده و ورزش را جزو تفریحاتش می‌داند.

او می‌گوید هیچ تفریحی که گران باشد ندارد. معمولا با گوشی‌اش با دوستانش چت می‌کند، در یوتیوب و اینستاگرام پست‌ها را می‌بیند و در جواب این سوال که چه مانعی در ایران باعث می‌شود تا تفریح مورد علاقه‌ات را نداشته باشی، می‌گوید «خودِ دولت مانعه! اگه اقتصاد بهتر بشه و آزادی‌ها و امنیت بیشتر بشه و نیازهای مردم توجه کنن خیلی خوبه. ترسم اینه که کسی بهم گیر نده چرا اینطوری لباس پوشیدی!»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌‌تنوع‌اجناس‌درمغازه‌ها‌وبازارها
    وشهرها‌ازبین‌رفته‌لذا‌وقتی‌به‌بازار‌تهران
    یاشهرستانها‌تبریزآستارا‌وشهرهای‌شمال
    سری‌بزنیم‌تقریبا‌اجناس‌مشابه‌هستند
    یاچینی‌یا‌ایرانی‌لذا‌خرید‌وگشتن‌بازار
    که‌یکی‌ازجنبه‌های‌تفریح‌است‌موضوعیت
    کمی‌پیدا‌کرده‌حتی‌این‌وضعیت‌دربازار
    مشهدوقم‌‌ویا‌مناطق‌آزاد‌تجاری‌هم‌هست
    باید‌تلاش‌شود‌اجناس‌مشابه‌باتجار
    ترکیه‌پاکستان‌یامثلا‌کره‌تایوان‌وحتی
    برخی‌کشورهای‌اورپایی‌تهاتر‌شود
    تابازارهای‌ایران‌جذابیت‌ورقابت‌سابق
    را‌داشته‌باشد‌وتوریستهای‌داخلی‌وشهری
    ازبازار‌گردی‌لذت‌ببرنند‌.نشان‌دادن‌فیلمهای
    خارجی‌ترکیه‌هندی‌مصری‌ویاحتی‌اورپایی
    وشرق‌دور‌‌درسینما‌ها‌خانوادگی‌یا‌عاشقانه
    ووسترن‌بدون‌سانسور‌که‌‌باعث‌رونق
    سینماها‌میشود‌میتوان‌صحنه‌های……
    سانسور‌کرد‌‌این‌نیز‌باعث‌شادابی
    وتفریح‌قشر‌ضعیف‌برخی‌طبقات‌جامعه
    هست‌در‌پارکها‌بازارچه‌های‌سنتی‌و‌اغذیه
    فروشی‌سالم‌ارزان‌دایمی‌باشد‌وحتی
    در‌رستورانهای‌بین‌راهی‌‌وشهرهای‌توریست
    پذیر‌‌‌‌اغذیه‌فروشان‌واستراحتگهای‌ارزان
    ایجاد‌شود‌…..‌بی‌توجهی‌به‌این‌امور‌باعث
    مهاجرت‌بیرویه‌توریستها‌وعدم‌آمدن
    توریسم‌خارجی‌هست‌وافسردگی‌درکشور
    بیشتر‌میشود‌هزار‌صفحه‌میشود‌نوشت
    کو‌گوش‌شنوا

    54
    9
  2. خجالت بکشید با این عادی سازی گناهان در قالب نظرات مردم!! معلومه که این گزارش با غرض و مرض تدوین شده وگرنه اینهمه مردم متدین چرا با اونها مصاحبه نشده؟! شرم بر شما!

    96
    214
    1. رفیق فکر کنم متنو خوب نخوندی. و اگرنه با یه ۱۶ نفری تقریبا مصاحبه کرد و اگه دقت کنی حدود ۳ یا ۴ تاشون مذهبی که نه ولی خوب بودن، یه ۷ نفر اونی که تو میگی، بقیه هم خنثی. اگه میخوای این تهمتارو بزنی بهتره متنو خوب خونده باشی

      80
      17
    2. جوری انصاف نیوز گزارش داده که انگار مردم کشورهای غربی چه تفریح های عجیب و غریبی دارند، بیشتر اونا هم صبح تا شب مثل ربات کار میکنن، البته مردم ما هم تقصیر ندارن چون رسانه از اونور در ذهنشان بهشت برین ساخته است

  3. خوبه سایت انصاف نیوز کمی انصاف داشته باشه…. این گزارش با سویه کاملا جهت‌دار و در راستای اشاعه مدل خاصی از ایام فراغت و تفریحات نوشته شده.
    اگر این گزارش را درست تلقی کنیم، تفریح یعنی عرق خوردن، تریاک کشیدن، با … لاس زدن و چیزهایی از همین دست.
    درصورتیکه خیلی از مردم با همین درآمدهای کم، تفریحات خوبی برای خودشان دست و پا کرده اند.

    مطالعه کتاب های داستان و رمان، کلاس های آموزشی که در سراهای محلات هست، دورهمی های دوستانه یا فامیلی که بدور از آلودگی های این گزارشه، بازدید از موزه ها، فیلم دیدن در سینماها، دیدن مسابقه های تلویزیونی، حتی زیارت امام زاده های تهران، همه اش جزو تفریحاتیه که گزارشگر نخواسته اونها رو ببینه.

    خوبه سایت انصاف نیوز کمی انصاف داشته باشه….

    77
    119
    1. سلام،درود برشما به نکته های خیلی ظریف وقابل توجه اشاره فرمودید!هدف این گزارش ترویج گناه و عادی سازی مخالفت باهوای نفس وپیروی از شیطان است یاعلی خیرپیش

    1. انصاف نیوز مال اصلاح طلباست
      همون هایی که شیمون پرز رئیس اسرائیل در فته ۸۸ بهشون گفت اینا پیاده نظام ما در ایران هستن

  4. درسته وضع اقتصادی خوب نیست ولی اگه کسی بخواد سالم تفریح کنه خیلی امکانات خوبی هست الان در مساجد کلاسهای فرهنگی و ورزشی خوبی داریم و پیاده روی در پارک ها و خوردن بستنی و تنقلات سالم چرا دنبال مشروب هستید که عقل را از بین می بره یا برهنگی و بی بند و باری که بنیان خانواده هاتون از هم بپاشه در پناه اسلام و قرآن شاد باشید تا به آرامش واقعی برسید

  5. همه که هیچی شد!؟ یعنی مردم تهران هیچ تفریحی ندارند؟ پس دو روز تعطیله حتی در ایام عزاداری چند میلیون آدم از تهران راه می افتند به سمت شمال و برا خاطر گل رویشان جاده های تهران شمال و یه طرفه می کنند کجا تشریف می برند؟ به قبرستون؟ بس کنید این چرندیات و. هرچه پارک خوب، هرچه سینمای خوب، هرچه هتل خوب، هرچه دکتر و بیمارستان خوب و و و … و درآمد خوب توی تهرانه.

  6. جمع کنید بابا همش دنبال لهو لعب هستند فکر عبادت .نماز شب و اعمال نیک باشید یارو راننده تاکسی هست میگه عشق و حالم تریاک کشیدن و سیگار هست باید گفت خاک برسرت برو کمی عبادت کن

  7. قیامت دیدن روی انصاف نیوز دیدن داره..‌.به نظرم نویسنده نه به ایران عزیز و قدرت مند علاقه دارد و نه به اسلام

  8. خیلی خیلی جالبه که هنوزم دوستانی هستن که این واقعیت های جامعه رو نمیبینن
    یکی از دوستان میگه ادم متدین هست چرا مصاحبه نکردی،دوست عزیز از تعداد لایک و دیس لایکت،تعداد هم عقیده های شما و واقع بین ها مشخصه

  9. هدف از این شبه گزارش،اشاعه فحشا و ریختن قبح گناهانی مثل شرب خمر،روابط نامشروع و بی حجابی و بی غیرتی است.
    کاش کمی هم به فکر آخرت خودتان باشید.

  10. با عکس وتیتر،تفریح مردمو بی حجابی دانستی!!!ب خدا نه دین،داری نه شرف نه انصاف….ونه مردانگی چون این پیام رو منتشر نمیکنی….

  11. بنظر من هم این گزارش کاملا با غرض و جهت دار نوشته شده، اگر کسی ندونه فکر می‌کنه الان تفریح بیشتر مردم مشروب و مواد و … است،
    این همه تفریحات خوب هست
    گرونی هم درسته مانع برخی تفریحات هست ولی در بیشتر موارد بهونه است تا مانع واقعی
    همونی که میگه ۳۰۰، ۴۰۰ تومن میده مشروب‌میخره، می‌تونه با همون پول اتاق فرار یا شهربازی یا انواع گیم یا مسافرت یه روزه بره، بدون گناه و خلاف. خیلی مثالهای زیادی میشه برای تفریحات زد، منتها غر زدن راحتتره…

  12. گزارش بسیار عجیبی بود از این جهت که معلوم نیست چرا صرفا مواردی رو به عنوان تفریح بیان می‌کنه که بسیار عجیب( تریاک – مشروب – سیگار…. ) و تفریحات سالمی که میشه با قیمت کم یا تا حدودی قابل توجه رو تجربه کرد از جمله مطالعه کتاب یا شرکت در کلاس های مهارت محور که بتواند آورده ای برای انسان داشته بیان نشده است….

    عجیب… عجیب… عجیب…

  13. مردم از هم دور شدن وگرنه که دورِ هم بودن و داخل اجتماع گفت و گو کردن خودش بهترین تفریحه ضمن اینکه تو با بهترین امکانات تنها باشی و یا حال دلت بیخود و بی جهت بد باشه و یا همش ذهنت درگیر ی موضوع باشه(مثلا پول) دیگه فرقی نمیکنه چه سالم ترین و یا چه گرون ترین یا پرهیجان ترین تفریح رو داشته باشی و حتی مست کرده باشی هیچ جوره از هیچ چیز لذتی نمیبری که بزرگترین مشکلاتی جامعه امروزی پیدا کرده همینه اما اگه ذهنتو باز بزاری و خودتو بی نیاز ببینی و فقط یک نفر هم کلام در ساده ترین وضعیت داشته باشی بازم حالِت خوبه هیچ نیازی به چیز اضافی ای نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا