خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پروژه ورشکسته‌سازی انتشارات علمی و فرهنگی را کلید زده‌اند؟!

سرویس فرهنگی، انصاف نیوز: پس از تعطیلی چندین ماهه فروشگاه شماره 2 انتشارات علمی و فرهنگی در خیابان کریم‌خان تهران، اینک خبر می‌رسد که کتاب‌های ناشر در بازار نیست و فروشگاه اصلی در خیابان انقلاب هم به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.

خبرنگار انصاف نیوز کسب اطلاع کرد در چند ماه اخیر روند توزیع کتاب‌های علمی و فرهنگی در بازار بسیار کند و تقریبا نزدیک به صفر بوده و فروشگاه نیز تقریبا از کتاب‌های انتشارات و عناوین جدید سایر ناشرین خالی است.

فعالان بازار کتاب از وضعیت وخیم حاکم بر انتشارات بزرگ، خوش‌نام، قدیمی و تاثیرگذار علمی و فرهنگی سخن می‌گویند و از احتمال ورشکستگی این موسسه انتشاراتی نیمه دولتی ابراز نگرانی می‌کنند.

پیش‌تر کتاب‌فروشی علمی و فرهنگی در خیابان کریم‌خان تهران، ابتدا به بهانه انبارگردانی فعالیت خود را متوقف کرد اما این توقف فعالیت به درازا کشید و تعطیلی 2 ساله فروشگاه را رقم زد. وضعیت حاکم بر فروشگاه علمی و فرهنگی در خیابان انقلاب نیز از تعطیلی قریب‌الوقوع این کتاب‌فروشی حکایت دارد.

انتشارات علمی و فرهنگی در اوایل دهه 1360 و از ادغام چند انتشارات وابسته به حکومت پهلوی از جمله بنگاه ترجمه و نشر کتاب و انتشارات فرانکلین تشکیل شد. مالک اولیه این انتشارات، وزارت علوم بود اما پس از تغییر و تحولات بسیار، در نهایت بخشی از سهام انتشارات علمی و فرهنگی به سازمان تامین اجتماعی منتقل و در عمل به یکی از زیرمجموعه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تبدیل شد.

برخی معتقدند قرارگرفتن در محیطی غیرتخصصی و انتخاب مدیران بر اساس معیارهای دولت مستقر، سبب شد با وجود گنجینه‌ای از کتاب‌های بسیار معتبر در حوزه تاریخ اسلام و ایران، ایران‌شناسی، ادبیات کهن فارسی و… یک شبکه پخش بزرگ و موی‌رگی کتاب و چندین ساختمان و چاپ‌خانه که به عنوان میراث فرانکلین و بنگاه ترجمه و نشر کتاب به رایگان در اختیار انتشارات علمی و فرهنگی قرار گرفت، بازدهی چندانی نداشته باشد و این انتشارات هم یکی از شرکت‌های دولتی زیان‌ده شناسایی شود.

این موسسه که همواره با مشکل ناترازی مالی مواجه بوده است از کمک‌های دوپینگی هم بهره‌مند شده اما ساختار مدیریتی و محیط نهادی این کمک‌ها را هم بی‌فایده کرده است. از جمله این کمک‌های دوپینگی تبدیل انتشارات به ناشر اختصاصی و انحصاری سازمان تامین اجتماعی و متولی تهیه دفترچه‌های بیمه درمان با تیراژ میلیون بوده است.

جالب این‌جاست که انتشارات علمی و فرهنگی از نخستین سازمان‌هایی بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم دچار تغییر مدیران کلان شد و دامنه تغییرات چنان گسترده بود که حتی تا سطوح کارشناسی هم کشیده شد. در همان مقطع گفته می‌شد نزدیکی برخی از چهره‌های جبهه فرهنگی انقلاب به رئیس‌جمهور، زمینه این تغییر و تحولات را فراهم کرده و انتشارات علمی و فرهنگی به زودی دچار پوست‌اندازی می‌شود.

به نظر می‌رسد تغییرات در این موسسه انتشاراتی بزرگ و قدیمی و بالقوه ثروتمند از مرحله پوست‌اندازی گذشته و به تهی کردن قالب نزدیک می‌شود. باید دید پروژه ورشکسته سازی علمی و فرهنگی به نتیجه می‌رسد یا یارگیری‌های جبهه‌ای شکست خواهد خورد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا