خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لباس وارونه بر تن دين

محمدرضا يوسفی، مدرس دوره خارج فقه در حوزه‌ی علمیه‌ی قم در کانال تلگرامی خود نوشت: «قرآن به اين نكته توجه مي دهد كه حقيقت دين واحد است اما در طول تاريخ معتقدان به اديان به دسته هاي مختلف تقسيم شده و فرقه گرايي سكه رايج شده است. قرآن، اينها همه را انحراف از دين خوانده است. اين اتفاق تحت تاثير عوامل مختلف رخ داده و مي دهد.

يكي از عوامل انحراف از دين، تلاش براي مصادره دين توسط حكومتها بوده است. حكومتها همواره به دنبال اين بوده اند كه با توجه به ريشه هاي فطري دين و علاقه مندي و اعتقاد عموم مردم به آن، دين را در خدمت خود گرفته و به گونه اي آن را تفسير كنند كه در تاييد حكومت باشد. حكومتها همچنين به كم رنگ كردن عناصري از دين مي پردازند كه در تضاد با عملكرد و اهداف آنان است. اقدامات حكومت در جهت مصادره دین به ارائه كاريكاتوري از دين منجر مي شود و به تعبير اميرالمومنين لباس وارونه اي بر تن دين مي كند كه هيچ جذابيتي ندارد. گاه نيز منافع گروهي ذي نفوذ در ميان مردم، منجر به ايجاد يك فرقه و مذهب مي شود.

گرچه قرآن به عوامل اين فرقه سازي و نتايج آن توجه داده است و تاريخ هم نظاره گر تلقي هاي مختلف از دين و تقابل آنان به شكل‌هاي خشن نيز بوده است، اما در طول تاريخ كمتر متفكري به تحليل علمي آن پرداخته است.

پيش از انقلاب، دکتر شریعتی در كار ارزشمند خويش تحت عنوان «تشیع علوی و صفوی» به تفکیک دو رويكرد به تشيع و ويژگي هاي آنها پرداخته و تا اندازه اي نيز به علل توجه داده است. پيدايش تشيع صفوي معلول پيوند نهاد قدرت و روحانيت در عصر صفوي بوده است. بخش غالب روحانيت عصر صفوي به ويژه در ابتداي امر در كنار قدرت قرار گرفت و به ترويج اين فكر پرداخت كه حكومت صفويه، حكومتي پايدار بوده و در نهايت قدرت را به دست امام زمان خواهد داد.

شهید مطهری نيز با تكيه به داده هاي تاريخي و در نگاهي نو به سبك هاي دينداري و نتايج آنان پرداخت. يكي از كارهاي بسيار ارزشمند و ماندگار وي، بيان ویژگی های نوع دینداری خوارج و تحليل چرايي و نتايج آن است. همچنين وي در نوشته ها و مصاحبه ها و سخنراني خود به آسيب شناسي ورود روحانيت در عرصه قدرت اشاره داشته است. به نظر مي رسد اين تحليل برای امروز ما بسیار نافع و راهگشاست.

قریب به پنج دهه از انقلاب بزرگ ايران مي گذرد. اين دوران براي كشور پر از حادثه بوده است. يكي از زواياي تحليلي بر تحولات اين دوران از منظر نوع نگاه به دين است. رابطه بين دين و حكومت، نهاد روحانيت و قدرت، دامنه ورود مباحث ديني در عرصه هاي مختلف اجتماعي و سياسي، انتظار از دين و قلمرو آن، دامنه حضور فقه در جامعه از جمله اين مباحث بوده كه به مرور در نوع نگاه به دين و دينداري موثر بوده و به طور زيرپوستي در لايه هاي آشكار و پنهان جامعه ديده مي شود.

اما چند سالي است يك جريان فكري با اتكاء به ابزارهاي تبلیغاتی گسترده، توان مالی بالا و پشتوانه های سیاسی به ترويج يك نگرش خاص به دين و تشیع مي پردازد كه در صورت توفيق مي توان آن را تفسيري جديد از شيعه دانست كه با روح تشيع و دين در تضاد بوده و ناسازگار است. ترويج اين فكر برای امروز و آینده کشور بسيار خطرناک بوده، همه بايد به اين نوع تلقي توجه داشته باشند. مقامات نه تنها بايد از اين نوع فكر فاصله بگيرند، كه پشتيباني آشكار و پنهان خود را از اين فكر و مروجان آن قطع كنند. زيرا آسيب هاي آن دامنگر كليت جامعه و از جمله حكومت خواهد شد.

به طور خلاصه، اين تفكر هدف دين را كسب قدرت مي‌داند. تشيع به عنوان تفسير اهل بيت از دين نيز شامل اين مطلب خواهد شد. عجين كردن تشيع با قدرت موجب پيدايش مسائلي مي شود. جايگاه مردم در اين منظومه فكري به گونه خاصي تعريف مي شود. به اعتقاد آنان، وظيفه مردم اطاعت بي چون و چرا و انقياد محض است. اصالت قدرت موجب زيرپاگذاردن اخلاق و عدالت مي شود، از اين رو اینان قدرت را مقدم بر عدالت و اخلاق مي دانند. تاكيد بر شريعت و مناسك براي اينان گزينشي است. بر برخي مناسك تاكيد بيشتري دارند زيرا اين مناسك در راستاي تقويت قدرت است. نهايت اينكه برخي ظواهر بر ارزشهاي ديني مقدم هستند.

به نظر می رسد این سخن امیرالمومنین در مود این گروه صادق باشد که «وَ لُبِسَ الْإِسْلَامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً» ( خطبه 108) اسلام را مانند پوستيني وارونه مي پوشند. ديني فاقد هر گونه معنویت و روح با چهره ای خشن که معیار اصلی آن، تسخیر قدرت است. از این رو نیاز است تا پرده از چهره این جریان برداشته، پیامدهای آن تبیین شود.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. وقتی نمی‌تونید درست مقاله بنویسید ننویسید. مصداقش چی؟. این گنگ نوشتنا به درد نخورده و نخواهد خورد.

    2
    29
  2. واقعا درست میگید ما همه انسان هستیم و خدا از روح خود در ما دمیده اما به ما قدرت اختیار در سرنوشت داده؛ وقتی انسانی در جایگاه قدرت قرار می گیرید اگر طمع قدرت چشمانش را کور و گوشهایش را کر کند از هر ابزاری برای حفظ قدرتش بهره می برد؛ این روزها می‌بینیم که دین مبارک اسلام را با این اعمالشان در نظر انسان ها بی لرزش جلوه می دهند و نه فقط مردم ایران بلکه دنیا را نسبت به دین اسلام بدبین تر می کنند

    41
    4
  3. جانم فدای رهبر…. امیدوارم همواره استوار باشید تداوم این انقلاب ا به انقلاب مهدی متصل بفرمایید…. برای سلامتی رهبر مقتدر و سیاستمدار و فرزانه مان صلوات

    9
    58
  4. بله زمانیکه امام خمینی فرمودروحانیت واردسیاست نشوندمنظورشان جلوگیری ازشرایط بغرنج فعلی بود.شایدمسئولین ازکف جامعه بیخبرندکه مثلآموضوع جناب امام جمعه چه بلایی برسراعتقادبخصوص جوانان آوردکه به راحتی بدست نیامده بودوازهمه مهمتراینست که دیگربرنخواهدگشت حتی اگرباطرحهایی اشتباه ترمثل گشت ارشادهرروزچندنفررامجازات سنگین بشوند

    57
    4
  5. با سلام ممنون از این مطالب که درج کردید امام خمینی هم اول انقلاب فرمودند دین از سیاست جدا هست ولی متاسفانه در حال حاظر آقایون مثلا دیندار قدرت را دست گرفتن و هر کاری میخواهن جهت حفظ قدرتشان انجام میدن مصداق عرایض بنده آقای…… که زمین خواری کرده و میخواد با یک مشت حرفه‌ای بی ربط مردم را گول بزنه و اشک تمساح میریزه جهت فرار از مجازات جوانان همین چیزها را میبینن که از دین دور شده اند

    49
    4
    1. آقای بیسواد چرا تحریف می کنی کجا
      امام خمینی فرموده دین از سیاست
      جداست اول برو یکمی زحمت بکش
      مطالعه بکن اگر سواد داری بعد در این مواردی که سر در نمیاری نظر بده
      امام خمینی رحمت الله علیه فرموده
      که دین از سیاست جدا نیست لطفاً
      ادای روشنفکرا را در نیارید باز هم
      میگم لطفاً اول کمی مطالعه بعد
      نظر

      2
      6
  6. عنوان مقاله خیلی جالب و جذاب است اما وقتی متن را می خوانیم به صورت کلی و نمادین وارد بحث شده و نه تنها مصداقی برای این مبحث بیان نشده بلکه راه حلی نیز برای علاج این تفکر مخرب ذکر نکرده اند!
    در حالی که می توانستند به برخی از مسایل اقتصادی و بانکداری, اجتماعی، سیاسی و غیره اشاره کنند. نمونه بارز مسائل روز و لباس وارونه بر دین، لایحه حجاب و عفاف است که از نظر علم منطق و در نسبت های چهارگانه، عموم و خصوص من وجه هستند و دارای نسبت تساوی نیستند آنچنان که تصور می شود! در صدر اسلام و به ویژه در مدینه و سایر مناطق در عهد پیامبر اکرم و نیز خلفای راشدین با وجود حجاب واجب، هیچ گاه با بد یا بی حجاب برخورد فیزیکی صورت نگرفت و هیچ دلیل و شاهدی مبنی بر مجازات آنان در منابع فقهی و روایی و تاریخی به چشم نمی خورد.

  7. برخی فکر می‌کنند منظور و مصداق مقاله فوق رهبری است شک نکنید خود رهبری با مطالب منطقی و عقلانی فوق کاملا موافق هستند ولی گروه در این نظام بر خلاق مشی رهبری ایده فوق را ترویج و عملی می کنند

  8. آقای بیسواد چرا تحریف می کنی کجا
    امام خمینی فرموده دین از سیاست
    جداست اول برو یکمی زحمت بکش
    مطالعه بکن اگر سواد داری بعد در این مواردی که سر در نمیاری نظر بده
    امام خمینی رحمت الله علیه فرموده
    که دین از سیاست جدا نیست لطفاً
    ادای روشنفکرا را در نیارید باز هم
    میگم لطفاً اول کمی مطالعه بعد
    نظر

    2
    6
  9. گاملا بیهوده بود
    گزارش،متن و نوشته اصلا قابل هضم و جذب نیست
    لطفا در نگارش و گزارش دقت بیشتری کنید

  10. مگه تلگرام از آبان سال ۱۳۹۸ فیلتر نشده؟؟؟
    نتیجه گیری:
    ۱- جناب یوسفی فیلتر شکن دارند
    ۲- ایشان و بسیاری از مسئولین کشوری و لشگری کلید دارند
    ۳- تلگرام برای ایشان و مسئولین آزاد و مباح هست و برای مردم ممنوع و حرام
    ۴- آقایان مصلحت دیدن که تلگرام و اینستاگرام و واتساپ و ویچت و سیگنال و فیسبوک و توییتر و یوتیوب و …. برای رسیدن مردم به بهشت و رستگاری فیلتر باشد و برای آنان آزاد باشد
    ۵- آزادی برای مردم ممنوع و برای آقایان آزاد آزاد

    10
  11. خود ایشان هم جرات نداشت واضح اظهار نظر کند، یک مصلح( اگر ایشان را مصلح بنامیم!) افکار و اعتقاداتش را واضح بیان می‌کند که خواننده منظورش رل واضح بفهمد نه اینکه دچار سر در گمی شود، حال اگر منظور آقای نویسنده به حکومت حضرت آقاست که شدیداً کج‌فهم تشریف دارند و اصلا نهج‌البلاغه را نفهمیده‌اند، چرا؟ به این دلیل: حصرت آقا حدود ۳۵ سال در این دنیای پرتلاطم و استکباری جهان، این انقلاب را به بهترین نحو اداره کرده است، اگر هم مشکلاتی پیش آمد از دست شما و همفکران شما پیش آمد، اگر شما همکاری می‌کردید تا بع حال پوزه آمریکا و اسرائیل و غرب را به خاک مالیده بودیم و در مقابل اسلام سر تعظیم فرود می‌اوردند، ام شما آن را به تاخیر انداختید و چوب لای چرخ حکومت گذاشتید ….. بگذریم.

    2
    8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا