خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱ خرداد سال ۸۰ | «جمعیت زیاد متناسب با تبلیغات و شهدا نبود»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

سه‌شنبه 1 خرداد 1380 | 28 صفر 1422 22 می 2001

به مصلای تهران رفتیم؛ برای مراسم تشییع جنازه 1000 شهید مفقودالاثری که اخیراً پیدا شده و یک‌ هفته‌ای در شهرهای کشور می‌گردانند و شور زیادی برپا کرده‌اند. رهبری هم بودند، ولی جمعیت زیاد متناسب با تبلیغات و 1000 شهید نبود. دوم خردادی‌ها همزمانی این برنامه‌ها با دوران تبلیغات انتخابات [ریاست‌جمهوری] را نوعی سوءاستفاده ابزاری از شهدا می‌دانند. آقای [محمود] محمدی‌عراقی، [رئیس سازمان تبلیغات اسلامی] گفت، رهبری بنا بود صحبت کنند که منصرف شده‌اند. از من خواست که سخنرانی‌ کنم، گفتم آمادگی ندارم؛ خودش صحبت کرد.

گزارش گروه حقیقت‌یاب درباره مسأله فلسطین و انتفاضه، به ریاست [جورج] میچل، سناتور سابق آمریکایی منتشر شد. هر دو طرف بخشی از آن را پذیرفته‌اند؛ نظر داده که توسعه شهرک‌های اسرائیلی باید متوقف شود و اسرائیل از سلاح جنگی استفاده نکند و دولت خودگردان [فلسطین]، مانع خمپاره‌پرانی فلسطینی‌ها شود و اسراییل اجازه بدهد که کارگران عرب به داخل اسرائیل بروند و مالیات‌های مسدود شده را به فلسطینی‌ها بپردازد و مذاکرات صلح از سرگرفته شود. اسرائیل پذیرفته، مذاکرات را شروع کنند و آمریکا با گزارش موافقت کرده است و دولت‌های عربی استقبال کرده‌اند، ولی گزارش با حضور نیروهای صلح سازمان ملل در منطقه، مخالفت کرده که فلسطینی‌ها آن را می‌خواهند و با این نظر مخالفت کرده‌اند.

دو روز است که شورای امنیت سازمان ملل، درباره طرح انگلیس در مورد تحریم‌های علیه عراق بحث می‌کنند. این طرح به نام تحریم «هوشمند» می‌گوید، تحریم‌های غیرنظامی و نیز کالاهای دومنظوره لغو شود. آمریکا و فرانسه با آن طرح موافق‌اند. خود عراق، مخالف است و صدام [حسین، رییس‌جمهور عراق] گفته است، این عمل مثل آخرین لگد به قاطر در حال مرگ است. روسیه و چین تردید دارند؛ ظاهر طرح برای کم‌ کردن فشار از روی مردم عراق که انتقادهای زیادی را علیه آمریکا و غرب به وجود آورده و هدایت فشارها برحکام عراق است. خبری پخش شده که رشید دوستم، [رهبر حزب جنبش ملی اسلامی] در افغانستان ناپدید شده است.

خیابان‌های تهران و شهرستان‌ها، هنوز آثاری از تبلیغات و رقابت‌های انتخاباتی ندارند.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا