خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱۱ خرداد سال ۸۰ | ماجرای کشف یک جنازه‌ی قدیمی

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 11 خرداد 1380 | 8 ربیع‌الاول 1422 1 ژوئن 2001

به سرچشمه استخرهای تولید و پرورش ماهی قزل‌آلا رفتیم و همان‌جا صبحانه صرف شد و پیاده‌روی کردیم. آقایان مسیح مهاجری، [مشاور رSیس‌جمهور و مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی] و [محمدحسن] رحیمیان، [رئیس بنیاد شهید] و [محمدتقی] رهبر، راجع به انتخابات [ریاست‌جمهوری] و خطرهای ادامه وضع موجود، ابراز نگرانی کردند. امام‌جمعه و بخشدار کهک آمدند؛ برای ساخت مصلی و مدرسه استمداد کردند. اعضای شورای روستای فُردو آمدند؛ برای توسعه روستا استمداد کردند و از کمک‌های من، برای ایجاد خیابان در روستایشان قدردانی کردند.

عصر از طریق جلگه جاسب به جاده اصفهان رفتیم. در روستای کروگان جاسب، به محل امام‌زاده حمزه بن عون بن علی (ع) رفتیم. جمع زیادی از مردم منتظر بودند. قرار بود بدون اطلاع برویم. گفتند، اداره اوقاف خبرکرده و ائمه‌جمعه دلیجان و نراق و فرماندار دلیجان و بخشدار نراق هم آمده بودند. در مورد خبری که در سال 1372 پخش‌شده، در مورد کشف یک جنازه قدیمی سالم‌مانده، تحقیقاتی نمودم.

جمعی از معتمدان محل و هیأت امنای امام‌زاده و زنان و مردانی که دیده و قطعه‌ای از کفن را برای تبرک برداشته بودند، مشاهدات خود را توضیح دادند. مدعی‌اند، جنازه از یک جوان با سر بریده بوده و قسمت زیرین کفن پوسیده، اما بقیه قسمت‌های بدن سالم مانده بود. آقای [حسین رجبی] نویسی، امام‌جمعه دلیجان هم که در آن موقع برای مشاهده دعوت شده بود، دیدن پای نسبتاً سالم را تأیید کرد، ولی گفت برای او مسلم نشده که جنازه قدیمی و مثلاً از امام‌زاده‌ای یا شخصیت بزرگواری باشد و تردید دارد. در خاتمه رفتند و از منزل‌شان قطعه کوچکی که از کفن برداشته بودند، آوردند. صحبت کوتاهی کردم و گفتم، مسأله مهم و شایسته تحقیق بیشتر است.[1] اهالی محل، خیلی مایل‌اند که داستان برای جلب زوار زیاد به منطقه مطرح شود.

به محل سد پانزده خرداد رفتیم. آقای نویسی هم همراه بود. از مشکلات خشکسالی منطقه، بسیار گفت. متصدی سد نیز گفت، فقط 25 میلیون مترمکعب آب پشت سد مانده است. فقط 400 لیتر در ثانیه رها می‌شود؛ علیرغم اینکه فقط 200 لیتر در ثانیه آب ورودی سد است. ساعت نُه شب به خانه رسیدیم. در جاده قم، چند ده نفر افراد پیاده را دیدیم که برای مراسم رحلت امام به مرقد می‌رفتند.


[1] – در بخشی از این سخنرانی آمده است: «از اینکه شما را می‌بینم، خوشحال هستم؛ مردمی که سال‌های سال در این کشور، همیشه در صحنه و در خدمت انقلاب بودند و با قناعت و زحمت، در پشتیبانی از انقلاب، از هیچ چیز کوتاهی نکردند. هر گوشه‌ای که برخورد می‌کنیم و مردم را می‌بینیم، باعث خوشحالی ماست و جزو روزهای خوب زندگی خودمان به حساب می‌آوریم. حادثه پیدا شدن این جسد با مشخصاتی که آقایان و خانم‌ها برای ما تعریف کردند، از لحاظ تاریخی و معنوی قابل توجه است و عادی نیست؛ یک مسأله فوق‌العاده است و ارزش دارد که انسان تحقیق کند و بداند که این چه بود و از کجا بود؟ یک مقدار تحقیقات محلی و کتابی لازم دارد. اگر حقیقتاً این باشد که این جسد مربوط به یک انسان مقرب به خدا باشد که اینجا کشف شده، یک هدیه الهی برای شما و ماست، لذا به تحقیق نیاز دارد.» رجوع کنید ←کتاب «هاشمی رفسنجانی، سخنرانی‌های 1380»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1402.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا