خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زنگ خطر افزایش آسیب‌های اجتماعی در قزوین

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش استان قزوین با اشاره به وضعیت موجود استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: متاسفانه شاهد رشد ۱.۵ درصدی شیوع آسیب‌های اجتماعی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ هستیم که عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند.

ناصر حقایق‌پور در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی صبح قزوین، «با اشاره به اقدامات آموزش و پرورش استان قزوین برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان اظهار کرد: نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان یا طرح «نماد» یکی از اقداماتی است که در راستای پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی با هدف شناسایی به موقع، توانمندسازی، مداخله سریع، کنترل و کاهش عوامل مخاطره‌آمیز، ارائه خدمات تخصصی به هنگام و رصد و پیگیری مستمر اجرا می‌شود.

او افزود: طرح نماد بر دو محور آموزش‌های ارتقایی و مداخلات حمایتی-مراقبتی استوار است به طوریکه در محور آموزش‌های ارتقایی، موضوع بالا بُردن سطح دانش و مهارت دانش‌آموزان، خانواده و نیروی انسانی مدنظر است و نسبت به افزایش دانش و ارتقای سلامت و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در دانش‌آموزان تاکید دارد.

رئیس اداره امور تربیتی، مشاوره و مراقبت در برابر آسیب‌های اجتماعی آموزش و پرورش استان قزوین بیان کرد: در طرح نماد تلاش می‌شود تا با ارتقای سطح مهارت معلمان، راهکارهای حفظ و افزایش سلامت دانش‌آموزان، توسط معلمان آموزش داده شود.

او خاطرنشان کرد: ارتقای دانش و مهارت والدین در خصوص تربیت فرزند سالم، مثبت و خود کنترل هم از دیگر اهداف اجرای طرح نماد است.

غربال‌گری بیش از 80 هزار دانش‌آموز قزوینی در قالب اجرای طرح نماد

حقایق‌پور خاطرنشان کرد: در حوزه مداخلات حمایتی – مراقبتی طرح نماد هم مباحثی همچون شناسایی و کشف به هنگام دانش‌آموزان آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده در سه حوزه غربال‌گری، شناسایی و ارجاع انجام شود، ضمن اینکه ارجاع مناسب جامعه هدف برای دریافت بسته‌های خدماتی و حمایتی درون سازمانی و برون سازمانی پیش‌بینی شده است.

اوو با اشاره به وضعیت موجود استان در حوزه آسیب‌های اجتماعی گفت: متاسفانه شاهد رشد 1.5 درصدی شیوع آسیب‌های اجتماعی از سال ۱۳۹۰ تا ۱۴۰۲ هستیم که عوامل مختلفی در این موضوع دخیل هستند.

این مسئول با اشاره به افزایش و فراگیری عوامل موثر بر ایجاد آسیب‌های اجتماعی مثل فضای مجازی، تعطیلی مدارس، روابط خانوادگی و مسائل اقتصادی گفت: متاسفانه شاهد کاهش تاب‌آوری و مهارت خود مراقبتی در دانش آموزان به ویژه دختران هستیم.

اجرای جشنواره نوجوان سالم با حضور بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز و فرهنگی

او ادامه داد: افزایش هیجانات و رفتارهای پرخطر و همچنین افزایش فزاینده مصارف فرهنگی نامناسب در قالب فیلم، انیمیشن، بازی‌های رایانه‌ای، کتاب، رمان و موسیقی از دیگر عوامل موثر در رشد آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان است.

حقایق‌پور در خصوص اقدامات صورت گرفته گفت: تشکیل میز نماد در همه نواحی و مناطق با حضور بخشداران و فرمانداران، گروه مدیریت فوریت‌های روانی – اجتماعی و غربالگری با سامانه جدید به تعداد ۵۷ هزار و ۵۰۶ نفر دانش‌آموز اول، سوم و پنجم ابتدایی و ۲۴ هزار و ۴۷۸ نفر دانش‌آموز هفتم، هشتم و دهم متوسطه از جمله این فعالیت‌ها است.

او ادامه داد: همچنین همایش‌های پیشگیری از خودکشی و پیشگیری از مصرف مشروبات الکلی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین در طی سال تحصیلی برگزار شد.

برگزاری جلسات توانمندسازی برای ۲۲ هزار نفر در سطح استان

رئیس اداره امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: جشنواره نوجوان سالم و ابتکارات و خلاقیت‌های فرهنگیان با محوریت ترویج شیوه‌های زندگی سالم با حضور بیش از ۳۰ هزار دانش‌آموز و فرهنگی استان قزوین طی سال تحصیلی جاری برگزار شد که استان قزوین موفق به کسب رتبه ۱۱ کشوری شد.

او عنوان کرد: همکاری در اجرای طرح زنگ پیشگیری با دستگاه قضای استان و معاونت اجتماعی دادگستری استان، همکاری با نیروی انتظامی در طرح جامع کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی، همکاری با حوزه‌های علمیه استان و اعزام مبلغ برای تعمیق باورهای اعتقادی در زمینه خود مراقبتی‌های لازم و انعقاد تفاهم‌نامه مشترک با وزارت کشور و همکاری با دفتر امور اجتماعی فرهنگی استانداری در بحث توانمندسازی همزمان نیروی انسانی از اقدامات دیگری بوده که اجرایی شده است.

راه‌اندازی خط ملی نماد به شماره 1570

حقایق‌پور تاکید کرد: همچنین جلسات توانمندسازی نیروی انسانی، دانش‌آموزان و والدین در راستای آگاهی بخشی برای کاهش آسیب اجتماعی برای حدود ۲۲ هزار نفر در سطح استان قزوین انجام شد.

او در ادامه گفت: حضور مستمر کارشناسان اداره کل آموزش و پرورش استان در دفتر حمایت از اطفال دادگستری، اجرای دوره‌های ضمن خدمت برای فرهنگیان با موضوع پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی به تعداد یک هزار و ۱۰۰ نفر در قالب طرح “سپهر دانش و معرفت” و راه‌اندازی خط ملی نماد به شماره 1570 انجام شده است.

این‌ مسئول در پایان خاطرنشان کرد: وزارت آموزش و پرورش، نهاد ریاست جمهوری، سازمان برنامه و بودجه، قوه قضائیه، نیروی انتظامی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، ستاد مبارزه با مصرف مواد مخدر، کمیته امداد، وزارت کار، هلال احمر، صدا و سیما، دانشگاه شهید بهشتی، وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی از دستگاه‌های عضو ائتلاف نماد هستند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا