خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اقبال مسعود!

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی به بهانه‌ی کاندیداتوری مسعود پزشکیان در انتخابات هشت تیر نوشت:

با تصمیم شورای نگهبان مسعود پزشکیان در برابر پنج کاندیدای جریان اصولگرا به رقابت خواهد پرداخت. پنج نفری که دست‌کم سه نفر آنها ذیل جناح تندرو جریان اصولگرا قرار می‌گیرند.

اقبال پزشکیان در انتخابات ۱۴۰۳ مسعود و مبارک است و به نظر می‌آید که ابر و باد و مه خورشید و فلک خواسته یا ناخواسته دست به دست هم داده‌اند تا دولت چهاردهم رنگی از اصلاح‌گری و میانه‌روی به خود بگیرد.

  • شانس نخست پزشکیان اینجاست که او و جریان میانه‌رو حامی‌اش در این دوره‌ی انتخابات دردسری برای اجماع‌سازی ندارند؛ شورای نگهبان و تصمیم‌گیران اثرگذار دیگر اجازه‌ی حضور بیشتر از یک کاندیدا در میدان رقابت را برای این جریان صادر نکرده‌اند.
  • اقبال دیگری که به پزشکیان روی آورده آن است که او با اینکه به‌عنوان اصلاح‌طلب شناخته می‌شود اما در جایگاه مدافع دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیست، زیرا نقدهایش به دولت روحانی ثبت شده و قابل کتمان نیست. در نتیجه بر خلاف آقایان جلیلی، قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی که در مقام دفاع از دولت سیزدهم خواهند بود و همینطور قالیباف که قاعدتا می‌باید پاسخگوی عملکردش در مجلس باشد، مسعود پزشکیان در مناظره‌ها ضرورتی برای قرار گرفتن در جایگاه مدافع دولت روحانی احساس نخواهد کرد.
  • سومین اقبالی که به پزشکیان روی آورده به ویژگی‌های شخصیتی‌ او بازمی‌گردد. وزیر بهداشت دولت خاتمی با وجود آنکه سال‌ها در مناصب حکومتی حضور داشته و قاعدتا دستش برای استفاده‌ی ناصواب در قدرت و ثروت باز بوده بر خلاف بسیاری خدشه‌ای بر سلامت اخلاقی و مالی‌اش وارد نیامده است و همین امر باعث می‌شود در فضایی که به درست یا غلط در ذهن بخش قابل توجهی از اقشار مختلف در جامعه ‘همه دزد هستند’ او شانس قابل توجهی برای جلب نظر مردم پیدا کند.
  • دیگر اقبال مسعود پزشکیان سبد رای متنوع اوست. با اینکه پزشکیان را یکی از جریان اصلاح‌طلب می‌نامند اما واقعیت این است که به دلیل خلق و خوی شخصی‌اش و همینطور دوری کردن او از فعالیت‌های تشکیلاتی اصلاح‌طلبان در همه‌ی این سال‌ها سبد رای او محدود به این جریان سیاسی نیست. درصد بالایی از مردم جناحی رای نمی‌دهند و در نتیجه هیچ بعید نیست که بخشی از سبد رای پزشکیان در انتخابات هشت تیر را علاوه بر حامیان گفتمان میانه‌روی، تحول‌خواهی و اصلاح‌گری، افرادی تشکیل دهند که در سال‌های دورتر به احمدی‌نژاد و در سال ۱۴۰۰ به مرحوم رئیسی رای داده‌اند. درصدی از رای‌دهندگان به محمود احمدی‌نژاد و ابراهیم رئیسی برخی از ویژگی‌های مثبت این دو مثل پرکاری، مردمی بودن، تواضع و … را در مسعود پزشکیان هم می‌بینند.
  • و اقبال پنجمی که به پزشکیان رو کرده است، تغییر تدریجی دیدگاه بخشی از جامعه است که در دوره‌های اخیر انتخابات گزینه‌ی ‘رای ندادن’ را انتخاب کرده بودند. درصدی از این بخش از جامعه با توجه به نتیجه‌ی یکدستی حاکمیت در سه سال اخید ذره ذره به تغییر نگرش خود می‌اندیشد. تغییر نسبی استراتژی بخشی از جریان اصلاحات که به دلیل شرایط تحمیل‌شده به فضای انتخابات در دوره‌های اخیر صندوق رای را بلااثر یافته بود و حمایت قاطع آنها از پزشکیان نماد آشکاری از این تغییر تدریجی است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. چرا می نویسی اقبال مسعود بنویس مسعود رجوی هرچه باشد اصلاحات ادامه همان بی ناموسها بی وطن منافقین تروریست هستند کسی که وزیر خاتمی بوده و وزیر خارجی خود را که ضد شهید سلیمانی هستش معروفی بکند و اگر شهید سلیمانی و امثال شهید سلیمانی نبود زن همه شما اصلاح طلبان را برد بودن بازار شام و عراق به ۵۰ دلار فروخت بودندنفلی آقای منافق عضو اتاق فساد فتنه و فحشا شما انسان نیستن حیوانات خیلی از شماها باوفا هستش

    0
    14
    1. سلام ،
      پیش از این که کامنتهای شما را میخواندم ، کمی ادب نوشتاری در آن مشهود بود ! ادب مرد به ز دولت اوست عزیز جان !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا