خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۹ تیر سال ۸۰ | تحقیق درباره‌ی نهادهای زیرنظر رهبری

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

شنبه 9 تیر 1380 | 8 ربیع‌الثانی 1422 30 ژوئن 2001

در جلسه مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، قبل از دستور، درباره تحقیق و تفحص از نهادهای زیرنظر رهبری بحث شد. رهبری، در نامه‌ای از مجمع خواسته‌اند که در این خصوص، اقدام قانونی برای تجدیدنظر بشود؛ نتیجه بحث این شد که براساس تفسیر شورای نگهبان، راه قانونی تجدیدنظر وجود ندارد و فقط رهبری با استفاده از حق ولایت مطلقه، می‌توانند خواستار تجدیدنظر شوند. همین را به صورت نامه‌ای، برایشان در جواب نامه ایشان ارسال داشتیم[1]. سه بند از [سیاست‌های کلی] امنیت ملی در بُعد فرهنگی را تصویب‌ کردیم.

عصر آقای [شیخ قدرت] علیخانی، نماینده [بویین‌زهرا در] مجلس آمد. شمه‌ای از اختلافات درون گروه‌های دوم‌ خردادی را گفت و خواست که مجمع [تشخیص مصلحت نظام]، درخواست اجازه تحقیق و تفحص از نهادهای زیرنظر رهبری را ندهد، زیرا گروه افراطی چپ، دست‌بردار از ماجراجویی نیستند؛ این هم که حل شود، مسأله دیگری را برای تشنج عَلَم می‌کنند، همان طور که بعد از جواب رهبری به آقای [مهدی] کروبی، [رئیس مجلس]، مسائل دیگری را مطرح کردند و قدردان اقدام رهبری نشدند. از [حزب] کارگزاران [سازندگی] هم انتقاد داشت که در جریان انتخابات هیأت‌رئیسه [مجلس]، به خاطر گنجاندن افراد خودشان در هیأت‌ رئیسه، با مشارکتی‌ها همکاری کرده‌اند.

در یوگسلاوی، تظاهرات وسیعی علیه تحویل [اسلوبودان] میلوشویچ، [رئیس‌جمهور سابق صربستان]، به دادگاه لاهه در جریان است و لیبی هم آن را محکوم کرده. آقای فیدل کاسترو، [رهبر کوبا] که سه روز قبل، هنگام سخنرانی غش‌ کرد و این وضع به عنوان نزدیک شدن پایان کار او شناخته شده، گفته است که برادرش، [رائول کاسترو]، جانشین مناسبی برای اوست.

کوفی‌عنان، در مجمع عمومی سازمان ملل، به اتفاق آرا برای بار دوم به دبیرکلی سازمان ملل انتخاب شد. اعلام شدکه در افغانستان، ماهیانه به طور معدل 150 نفر در اثر برخورد با مین، کشته می‌شوند.


[1] – رهبر معظم انقلاب، در تاریخ 7/4/1380 درخواست رئیس مجلس، در خصوص تجدیدنظر در مصوبه مجمع تشخیص مصلحت برای تحقیق و تفحص از نهادهای زیرنظر رهبری را «برای اقدام قانونی»، به مجمع ابلاغ کردند. در پی‌ آن، آقای هاشمی‌ رفسنجانی، نامه‌ای را به این شرح به رهبر انقلاب ارسال‌کرد: «بازگشت به نامه مورخ 7/4/80 درخصوص راه قانونی تجدیدنظر در ماده 198 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، (مصوب 1379 مجمع تشخیص مصلحت نظام) به استحضار می‌رساند، موضوع در جلسه مورخ 9/4/80 مجمع مورد بحث قرار گرفت.

نظریه مجمع بدین شرح تقدیم می‌گردد: مجمع براساس نظر تفسیری شورای محترم نگهبان، مستقلاً امکان قانونی تجدیدنظر در مصوبه مذکور را ندارد، لذا چنانچه حضرتعالی تجدیدنظر را ضروری می‌دانید، با استفاده از اختیارات مقام ولایت، دستور بررسی مجدد، همراه با رهنمودهای مربوط به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارائه فرمایید.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا