خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۱ مرداد سال ۸۰ | «تنگ‌نظری» افراطی‌ها

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در اردیبهشت سال ۱۳۸۰ را در ادامه می‌خوانید:

دوشنبه 1 مرداد 1380 | 2 جمادی‌الاول 1422 23 جولای 2001

«دکتر [علیرضا] مرندی و دکتر [محمدحسین] نیکنام آمدند. درخواست‌ کردند که اجلاس پزشکان مسلمان مقیم آمریکا را افتتاح کنم. صدها پزشک مسلمان، عمدتاً پاکستانی و عرب و تعدادی هم ایرانی، جمعیتی دارند و دوسالانه، در یک کشور اسلامی جلسه دارند و این بار با خانواده‌ها به ایران آمده‌اند. سه روز اجلاس دارند و بیشتر مسائل علمی مطرح است.

آقای [عبدالمجید] معادیخواه، [رئیس بنیاد تاریخ انقلاب]، همراه محسن، [سرپرست دفتر ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام] آمد. پیشنهاد شرکت در گفتمان با نُخبگان را پیگیری‌ کرد. استدلال او این است که امروز عملاً سخنگوی انقلاب و جناح وفادار به نظام، افرادی مثل آقای [محمدتقی] مصباح [یزدی] و… هستند و با توجه به افکار و استدلال‌های آنها، مخالفان نظام خیلی‌ بهره می‌برند و لازم است، افکار منطقی انقلاب مطرح شود. مشکلات کار را از لحاظ اشکالات مراکز اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها و نیز تنگ‌نظری افراطی‌ها، در مطرح‌شدن افکار اسلامی، توضیح دادم.

بامداد امروز، عبدالرحمان وحید، رئیس‌جمهور اندونزی، بعد از هفته‌ها تردید، وضع فوق‌العاده اعلام کرد و مجلس را منحل نمود، ولی مجلس و ارتش و پلیس و دادگاه عالی، حکم او را غیرقانونی خواندند و پارلمان، تحت حمایت پلیس و ارتش، جلسه تشکیل داد؛ وحید را عزل‌کرد و خانم مگاواتی‌سوکارنو را که معاون اوست، به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب کرد. قبلاً از لحاظ قانونی، بایستی سوکارنو انتخاب می‌شد، ولی علمای دینی با انتخاب آن به ریاست‌جمهوری مخالفت کردند. وحید در رأس محفل علمای دینی بود.

در ایتالیا اعلام شد که در جریان تظاهرات مردم، علیه اجلاس گروه هشت، بیش از 500 نفر مجروح و 50 میلیون دلار خسارت وارد شده و معلوم شد، سران هشت کشور صنعتی، روحیه خود را باخته‌اند و تصمیم گرفته‌اند که اجلاس بعدی را در منطقه دورافتاده کوهستانی‌ کانادا برقرار کنند. کنفرانس آب و هوا در بُن [آلمان] هم امروز با تأکید بر پیمان کیوتو، به اتفاق آرا مصوبه‌ای صادر کردند. آمریکا از پیمان [زیست‌محیطی] کیوتو بیرون رفته و عملاً پیمان را بی‌خاصیت کرده است؛ چون به تنهایی به اندازه ده‌ها کشور، گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند.»

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۸۰؛ «افراط در اختلاف»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا