خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل کامبیز نوروزی از «نپذیرفتن رفع حصر» توسط کروبی

چند روز گذشته، مهدی کروبی، به گفته‌ی پسرش، اعلام کرده‌ است که «من رفع حصر تنهایی را نمی‌خواهم». کامبیز نوروزی، حقوقدان، می‌گوید نپذیرفتن رفع حصر وجهه‌ی قانونی ندارد و صرفا یک انتخاب شخصی‌ است تا آقای کروبی بخواهد رفع حصر خودش و مهندس موسوی و خانم رهنورد همزمان باشد.

به گزارش انصاف نیوز، کامبیز نوروزی، حقوقدان، در پاسخ به این سوال که آیا نپذیرفتن حصر توسط شیخ مهدی کروبی، وجهه‌ی قانونی دارد، گفت: آقای کروبی براساس انتخاب شخصی‌اش رفع حصر را نپذیرفته است اما همان‌طور که اگر کسی دوران زندانش تمام شده باشد، نمی‌تواند بخواهد که در زندان بماند، چون او را بیرون می‌کنند، آقای کروبی هم نمی‌تواند ماموران را مجبور کند تا مثل گذشته او را کنترل کنند!

او در ادامه گفت: حصر مهندس موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، مبنای حقوقی ندارد. سلب حق آزادی بدون، مجازاتی است که به آن زندان گفته می‌شود. محکومیت افراد به زندان، نیاز به دادگاه دارد تا رای نهایی صادر شود و فرد به زندان برود. درباره‌ی آن سه نفر‌، هیچ‌کدام از این مراحل اتفاق نیفتاده است و بحث مجازات مطرح نیست و ماهیت حقوقی ندارد. 

نوروزی در ادامه گفت: حصر درطول ۱۴-۱۵ سال بدون دادگاه و تشریفات دادرسی رخ داد و پشتوانه‌ی قانونی ندارد. وقتی آقای کروبی شرط می‌گذارد که رفع حصر را درصورتی می‌پذیرد که دو نفر دیگر هم رفع حصر شوند، براساس انتخاب شخصی‌اش عمل کرده است و این حق را دارد را که بگوید نمی‌خواهد از خانه بیرون بیاید. درواقع او از نظر اخلاقی می‌خواهد تا همان‌طور که برای هر سه نفرشان حصر را در نظر گرفتند، حالا هم با هر سه نفر برخورد یکسانی داشته باشند.

او گفت: آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد، سال‌هاست که بدون حکم قانونیِ مرجع قضایی در حصر هستند. دلایل محرومیتشان هم از آزادی مربوط به اقدامات مشترکشان بوده است. 

نوروزی در پاسخ به این سوال که نپذیرفتن حصر از طرف آقای کروبی، در قانون چه معنایی دارد، گفت: کارِ او از نظر قانونی معنایی ندارد و فقط می‌توان گفت او رفع حصر را به رسمیت نمی‌شناسد تا حصر دو نفر دیگر هم برداشته شود.

این حقوقدان به استناد اخبار غیررسمی گفت: شدت حصر برای این افراد کمتر شده است و به امکاناتی هم دسترسی دارند.

نوروزی ضمن امیدواری نسبت به دولت پزشکیان گفت: امیدوارم حصر هر سه نفر همزمان در سایه‌ی وفاق ملی برداشته شود و به بحران‌های دیگری که در کشور وجود دارند، رسیدگی شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا