خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم به موزه ملک رسید!

سرویس فرهنگی، انصاف نیوز: مراسم گشایش نمایشگاه ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم که کاری مشترک از «موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای» و «کتابخانه موزه ملی ملک» است، عصر شنبه ۲۱ مهر 403 در موزه ملی ملک برگزار شد.

بنا بر گزارش روابط عمومی موزه ملک، در این مراسم سفیر چین در ایران، رئیس موزه کلکسیونی شانگهای، فرطوسی دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو، حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی رئیس سازمان موزه‌ها و کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی، هادی میرزایی مدیرکل موزه‌ها، نوکنده رئیس موزه ملی، مقدم رئیس کاخ‌موزه نیاوران، هنرمندان و مسئولان هنری آستان قدس و جمعی از علاقمه‌مندان حضور داشتند. این نمایشگاه با همکاری بنیاد بردبار بر پا شده است.

در ابتدای مراسم، امیر خوراکیان، مدیرعامل کتابخانه و ملی موزه ملک گفت: کشور‌هایی با فرهنگ و مظاهر فرهنگی غنی مثل ایران و چین بسیار پرافتخار و مؤثر هستند، چین از نظر ایرانیان کهن دورترین نقطه جهان بود و فرسنگ‌ها راه پر نشیب‌وفراز داشت. پیامبر اسلام فرمودند: علم را بجویید اگر چه در چین باشد. این راه دشوار مانع ارتباطات ما ایرانیان با چینیان نشده و چند هزار سال است از این دوستی می‌گذرد.

او ادامه داد: انبوه سرامیک‌ها و ظروفی که به‌نام چینی معروف شدند در یافته‌های باستان‌شناسی شهر‌های ایرانیان موجود و نشانه‌های این تأثیرات متقابل در میراث‌فرهنگی و ملی دو کشور فراوان است و گواه این ادعا آثار موزه‌ها و نوشته‌های محققان است.

در ادامه این مراسم، هو موچین، مدیر موزه هنر‌های کلکسیونی شانگهای، از اهمیت ارتباطات بین‌المللی دو کشور صحبت کرد و گفت: موزه شانگهای جزو سردمداران این ارتباطات جهانی است و تلاش داریم با کشور‌های مسیر جاده ابریشم ارتباط داشته باشیم، بنابراین از طریق همکاری‌های سفارت با مسئولین ایران توانستیم آثارمان را در نمایشگاهی با عنوان «ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم» در کتابخانه و موزه ملک به نمایش بگذاریم تا آثار هنری‌مان معرفی شوند.

مدیر موزه‌ هنرهای کلکسیونی شانگهای افزود: فکر می‌کنم این اتفاق برای دو کشور و توسعه روابطشان خیلی خوب خواهد بود. امیدواریم این نمایشگاه‌ها تأثیر خوبی در ارتباطات دو کشور داشته باشد و بتواند به معرفی بخش‌های ناگفته ارتباطات سالانه جاده ابریشم کمک و آگاهی ما را از این جاده بیشتر کند.

«ژو جی فنگ» هنرمند شرکت‌کننده در این نمایشگاه نیز ضمن تشکر از سفارت کشورش در تهران و وزارت میراث‌فرهنگی ایران برای نمایش آثارش، گفت: در این آثار می‌توانید ببینید که بخش‌های مختلف جاده ابریشم چگونه با هم مرتبط بوده‌اند. می‌خواستم نشان دهم که چطور فرهنگ‌ها از طریق این جاده با هم مبادله داشتند. در جاده ابریشم کهن، بازرگان زیادی می‌آمدند و بخش‌هایی از این فرهنگ را منتقل می‌کردند.

در ادامه مراسم، سفیر چین در ایران گفت: این نمایشگاه هم یک جشن هنری و هم یک دستاورد مهم در تبادلات بین‌المللی است.

«زونیگ پی وو» ضمن تشکر از همه دستاندرکاران ایرانی و چینی برگزاری نمایشگاه ابرهای بی‌پایان جاده ابریشم، چین و ایران را دو تمدن از قدیمی‌ترین تمدن‌های جهان دانست و گفت: این دو تمدن از طریق جاده ابریشم با یکدیگر ارتباط داشتند و دو هزار سال پیش فرستاده‌ای که از چین آمده بود از ایران بازدید کرد، سعدی هم از چین بازدید کرد و از آن روز این مبادلات ادامه داشته و تداوم آن ارتباطات ما را محکم کرده است.

در پایان کتابخانه و موزه ملی ملک یک اثر نفیس از کلیان سعدی را به زونیگ پی وو سفیر جمهوری خلق چین اهدا کرد. طرف چینی نیز یک گلدان سرامیکی قدیمی را به مدیر موزه ملک هدیه داد.

در نمایشگاه ابر‌های بی‌پایان جاده ابریشم 65 اثر شامل مجموعه‌های تاریخی و معاصر و آثار گنجینه موزه ملک؛ شامل سکه‌های تاریخی، سفرنامه‌ها، طومار چینی 500 ساله از یک هنرمند خوش‌نویس چینی و… به نمایش درآمده است. این نمایشگاه تا 20 آبان‌ماه 403، همه‌روزه به جز ایام تعطیل از ساعت 8/5 صبح تا 16 پذیرای بازدیدکنندگان است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا