خرید تور تابستان

نقدی بر سخنان بادامچیان درباره‌ی حصر کروبی و موسوی

حجت الاسلام احمد حیدری در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

اخیرا آقای بادامچیان از سخنگویان و تریبون‌داران جناح اصولگرا ضمن انکار تداوم حصر آقایان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و خانم زهرا رهنورد، در توجیه این حصر طولانی افاضه کرده‌اند: «یک دلیل حصر این است که این احتمال داده می‌شد دیگران این‌ها را به قتل برسانند و به پای جمهوری اسلامی بگذارند.» ما سخن این سخنگوی صادق برخی افراد را می‌پذیریم و به ایشان عرض می‌کنیم:

آقای بادامچیان، شما که اهل قرآن و روایات و مرد قانون هستید، خوب می‌دانید که مهمترین فلسفه ایجاد دولت، ایجاد امنیت است تا در سایه آن، نماز و روزه اقامه گردد و خمس و زکات جمع‌آوری شده و به اهلش رسانده شود. امام باقر(ع) می‌فرماید: «ارکان پنجگانه دین عبارتند از نماز، روزه، زکات و حج و از همه اینها مهمتر ولایت[و حکومت]؛ زیرا ولایت[و حکومت] کلید این چهار و والی و حاکم دلیل و راهنمای قولی و عملی آنهاست.(کافی ج2، ص18، ح5)

در اصل 32 قانون اساسی هم آمده که حکومت مسئول امنیت همه افراد است و جز به حکم قانون نمی‌توان این امنیت را از افراد گرفت و آنان را حبس، حصر یا تبعید کرد.

الان نزدیک به 14 سال از حصر محصوران مذکور می‌گذرد؛ بدون این که دادگاهی تشکیل یا حکمی صادر شده باشد! و درطول این مدت، نتوانسته‌اند این حصر را توجیه قانونی کند و از پذیرفتن مسئولیت این حصر طفره رفته‌ و آن را به یکدیگر حواله داده‌اند یا همچون آقای بادامچیان، آن را نه حصر واقعی بلکه نوعی حفاظت از جان محصوران شمرده‌ا‌‌ند!

آقای بادامچیان اذعان دارند که حفظ امنیت جانی افراد بخصوص شخصیت‌های دینی، سیاسی و علمی؛ خواه موافق یا مخالف، وظیفه دولت است و این وظیفه باید به گونه‌ای تحقق یابد که مزاحم زندگی، آزادی و آسایش آنان نباشد.

شخصیت‌ها یا از ناحیه مخالفان داخلی‌شان تهدید جانی می‌شوند یا از ناحیه دشمنان خارجی و این تهدید شامل همه شخصیت ها اعم از موافق و مخالف دولت است. همچنان که دولتمردان، نمایندگان و رجال قضایی بلندمرتبه مورد چنین تهدیداتی هستند و لذا تحت تدابیر حفاظتی قرار می‌گیرند؛ رجال مخالف دولت هم از چنین تهدیداتی در امان نمی‌باشند و دولت باید خود را موظف به اجرای اقدامات حفاظتی در باره آنان بداند که اجرای حفاظت محترمانه و امنیت‌زا نسب به آنان، نشانه قدرتمندی و اطمینان به نفس دولت است که نه تنها مثل دولت‌های استبدادی مخالفش را سربه نیست نمی‌کند، بلکه امنیت و آزادی‌شان را هم تأمین و تضمین می‌کند و چه دولتی سزاوارتر از جمهوری اسلامی به چنین تضمین و تأمینی؟

حالا آقای بادامچیان که با افتخار حصر محصوران مذکور را از نوع حفاظتی می‌شمارد؛ آیا حاضر است اقدامات حفاظتی نسبت به خودش و دیگر مسئولان هم این گونه باشد؟ این چه حفاظتی است که فرد اجازه خروج از محل حصر را ندارد؟ و نمی‌تواند با افراد مطابق اراده خودش ملاقات داشته باشد؟ آیا آقای بادامچیان با مردم مزاح می‌کند؟ یا شعور آنان را به بازی گرفته و مضحکه خود ساخته است؟

آری، طبیعی است که مخالفان تندرو و افراطی محصوران و آنان که کشتن حتی نصف جمعیت جهان[چند میلیارد نفر] را برای رسیدن به اهدافشان جایز می‌دانند، اگر از عواقب مردمی‌اش نمی‌ترسیدند، به طرفة العینی محصوران را ترور کرده بودند و در آینده هم اگر از عواقبش نترسند، این کار را می‌کنند و دشمنان خارجی هم که بغض و کینه آنان را به خاطر انقلاب و اداره مردمی و موفق کشور در دوران جنگ به دل داشته و به خونشان تشنه‌اند، اگر فرصت یابند، در ترور آنان لحظه‌ای تردید نمی‌کنند لذا وظیفه دولت حفظ امنیت جانی آنان در مقابل این تندروهای افراطی داخلی و آن دشمنان کینه‌توز خارجی در عین حفظ آزادی‌شان است نه با حصر و محدود کردن! امید که گوشی برای شنیدن باشد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا