تفسیر علمالهدی از آتش به اختیار: «منتظر کسی و جایی نمانید»
سیداحمد علمالهدی گفت: «فرمان «آتش به اختیار» به این معنا نیست که خودسرانه عمل کنید، «آتش به اختیار» یعنی با احساس و ابتکار جلو رفته و در برابر خط مقابله با آرمانها و مقاصد اصلی و اصول ارزشی انقلاب بایستید، دفاع کنید و با دشمن بجنگید.»
به گزارش ایسنا، امام جمعه مشهد ظهر امروز در خطبههای عبادی سیاسی نماز جمعه مشهد که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به سالروز شهادت امام علی(ع)، اظهار کرد: مردم از ابتدا با علی(ع) دشمن نبودند، مگر علی کسی است که کسی با او دشمن باشد، پس چرا این کار را با او کردند؟
وی ادامه داد: مردم پس از 25 سال انحراف رهبری از خط امامت که باعث ایجاد دزدی، ظلم، تبعیض، رانتخواریهای شدید و چپاولگریهای بی حد و اندازه و شکاف طبقاتی در مردم و… شد بر سر امیرالمومنین ریخته و با او بیعت کردند و علی را برای عدل و کندن ریشه ظلم و ستم آوردند.
علمالهدی تصریح کرد: اما کار به جایی رسید که هر چه امام علی(ع) به همین مردم میگفت که بروید و با ظلم و جانی و آدمکش بجنگید، مردم راه نمیافتادند تا آنجایی که امام غضبناک شد و به همین مردم فرمود «ای نفسهای مختلف، ای اندیشههای پراکنده، ای دلهای از هم گسیخته، ای افرادی که ظاهر شما روشن است اما عقول و اندیشه در جریان زندگی شما غایب است، من شما را به حق وادار میکنم تا حق را بگیرید و به حقدار بدهید و شما همچون سوسمار روی خاک افتاده میخزید و یک حرکت سریع نمیکنید، نه حقی را میگیرید نه از باطن ناحقی منع میکنید.»
وی با بیان اینکه این فرمایش امام علی(ع) خطاب به معاویه یا دشمنانی که با او میجنگیدند نبود، تصریح کرد: این فرمایش امام علی(ع) با مردم کوفهای بود که ادعای طرفداری از علی داشتند و ببینید که کار مظلومیت مولا به کجا کشیده بود که به دوستانش میگفت «من شما را به حق وادار میکنم و شما از حق فرار میکنید؛ مانند فرار بزغالگان از غرش شیران» و چرا مردم و طرفداران امام علی(ع) به این روز در آمدند؟
امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه دو چیز باعث شد آنها به این روز در بیایند، خاطرنشان کرد: یکی مسئله زندگی، اینها فکر کردند بشینند و زندگی کنند و نان، آب، خوراک و کاسبیشان سر جایش باشد و ول کنند و دیگری اینکه از علی دوستی و طرفداری علی خسته شدند. وای به آن روزی مردم ما از انقلاب خسته شوند و به الحمدلله مردم ما پس از 38 سال امروز نسل سومشان پایمردتر از نسل اول ایستادهاند.
وی با اشاره به مظلومیت امام علی(ع)، افزود: اینکه امروز شما مشاهده میکنید مقام معظم رهبری در جمع نیروهای متدینِ متعبدِ روشناندیشِ دانشگاهی با کمال صراحت و صمیمیت اعلام میکند شما افسران جنگ نرم راه بیافتید «آتش به اختیار»، چون نیروهای اینگونه دارد و امیرالمومنین نداشتند؛ این بهدلیل وجود این نیرو در خدمت رهبری و ولایت است که این نیرو در خدمت امام علی(ع) نبود.
علمالهدی با تشریح مفهوم کلمه «آتش به اختیار»، عنوان کرد: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند «آتش به اختیار» نه اینکه کسی خودسرانه عملی انجام دهد، یعنی مقام معظم رهبری نسبت به نیروی حزباللهی متدین و جوانان ولایی امروز آنقدر اطمینان و اعتماد دارند که میگویند شما بدون اعلام از قرارگاه فرماندهای میتوانید «آتش به اختیار» عمل کنید، چون شما هم دشمن را میشناسید و هم میتوانید دشمن براندازی داشته باشید.
علمالهدی تصریح کرد: رزمندهای که در میدان جنگ واقع میشود، وقتی فرمانده از قرارگاه به او میگوید «آتش به اختیار» که به همه چیز این رزمنده اعتماد دارد و میداند که رزمنده صف دشمن را عوضی نمیگیرد، میداند رزمنده در مقاومت در برابر دشمن کوتاه نمیآید، میداند این رزمنده با آرمان با ایمان با عقیده و با دلش میخواهد در راه براندازی دشمن قدم بردارد؛ وقتی چنین اطمینانی داشت میگوید «آتش به اختیار».
وی با تاکید بر اینکه «آتش به اختیار» به این معنا نیست که خودسرانه عمل کنید، بیان کرد: آتش به اختیار یعنی ابتکار و احساس مال شما، احساس دارید بروید جلو با ابتکار خط مقابله با آرمانها و مقاصد اصلی و اصول ارزشی انقلاب بایستید و دفاع کنید و با دشمن بجنگید.
نماینده ولیفقیه در خراسان رضوی افزود: یک نادان بیمحتوایی میگوید اگر «آتش به اختیار» از این طرف هست، «آتش به اختیار» از آن طرف هم هست؛ یعنی چه آتش به اختیار از آنور، یعنی فرمانده یک قرارگاه به دشمن میگوید «آتش به اختیار»؟ آن طرف دشمن است، آن طرف فریب خوردهی دشمنِ استکباری است، آن طرف حقوقبگیر و مزدور دشمن است، آن طرف از زمین دشمن آمده و مقابل اصول ارزشی انقلاب ایستاده و مبارزه میکند، چه چیزی را «آتش به اختیار»، او عامل دشمن است.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب به رزمنده افسر جنگ نرم میگویند «آتش به اختیار» چون به همه چیزش اطمینان دارند یعنی احساس، ایمان، ابتکار هم مال شما منتظر کسی نشید، منتظر جایی نباشید این «آتش به اختیار» تعیین تکلیف برای تمام دستگاههای مسئولان اجرایی و قضایی است که شما با این افسرانِ جنگ نرمِ «آتش به اختیار» به عنوان یک فرمانده بایستی برخورد کنید و در همه شئون و شرایط اینها را کمک کنید کلمه «آتش به اختیار» خیلی معنا دارد و برای همه تعیین تکلیف است.
انتهای پیام
سلام ،
مقام رهبری که فقط رهبر یک عده از مردم نیستند، بلکه رهبر همه مردم ایران هستند، بنابراین توصیه های ایشان،توصیه همگانی است و یک عده نمیتوانند به عده ای دیگر بگویند که مخاطب این توصیه شما نبودید، بلکه فقط ما بودیم ! افسران جنگ نرم جبهه اصلاحات هم، که در حال حاضر با تعداد کرسی های بالایی در مجلس هستند و نیروهای همفکرشان در دولت حضور دارند و باعث پیروزی رئیس جمهور در انتخابات شدند، میباید مطابق توصیه رهبری، هر جا که دیدند فرماندهی دچار ضعف شده، آتش به اختیار عمل کنند ! حال چه در مورد پرونده های فساد اقتصادی باشد یا بستن بیدلیل روزنامه ها و برهم زدن محافل و کنسرتها و مجالس سخنرانی های قانونی ، و چه هر جای دیگری که با بی قانونی میخواهند شیرازه امور مملکت را سست کنند ! ما در کشورمان با یک ملت یک دست از نظر فکری که مواجه نیستیم، بلکه مثلآ در مورد نیروهای سیاسی مطابق آمار صندوقهای رآی، یک نیروی حدودآ 15درصدی اصولگرا داریم – یک نیروی حدودآ 60 درصدی اصلاح طلب داریم و یک نیروی حدودآ 25 درصدی هم بیطرف داریم که همگی اینها با حفظ پرنسیپ و در چهارچوب قوانین کشور، در صورت نیاز میتوانند آتش به اختیار باشند !
مردم ايران، بدانيد که شماها همان مردمان کوفه ايد! و حضرت علم الهدي و دوستان، علي و ياران اندکش!
منظور علم الهدا این است که رهبری به مردم که مخاطب سخنان مطهری بودند اعتماد ندارند ؟!
مطهری گفت که مردم باید در مقابل ولنگاری و تحدید ازادی و تضییع حقوق مردم از خود واکنش نشان دهند ، مگر تحدید کنندگان آزادی و تضییع کنندگان حقوق مردم دشمن به حساب نمی آیند ؟!
جناب حجة الاسلام علم الهدی
با سلام، در قرآن در سوره اسراء آیه 36 مطلبی هست که فکر میکنم خیلی به کار شما می آید و چون قرآن می فرماید: تذکر بده اگر سود می رساند یا می فرماید تذکر به مومنان سود می رساند و باز قرآن خود را ذکر و یادآوری معرفی کرده، خدمتتان آن را یادآوری میکنم:
ولا تقف ما لیس لک به علم…: آنچه را که به آن علمی نداری دنبال نکن
امیدوارم که به حال شما سودمند واقع شده باشد یا بشود
با تجدید احترام. الف. س