خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاهی به نقش چین در بحران میان آمریکا و کره‌شمالی

در سال‌های اخیر کره شمالی به عنوان ابزار و اهرم فشار چین به آمریکا در مقابل تحرکات این کشور در تبت و تایوان است. در ظاهر چین خود را در مساله میان آمریکا و کره‌شمالی بی‌طرف نشان داده و هر از چند گاهی در موضع نصیحت کره‌شمالی نیز ظاهر می‌شود ولی در واقع اختلاف واقعی میان چین و آمریکا در این منطقه در جریان است.

«سید جلال ساداتیان» مدیر کل اسبق آسیای شرقی وزارت امور خارجه و کاردار اسبق ایران در بریتانیا در گفت‌وگو با ایلنا در تحلیل بحران شبه جزیره کره و تشدید مشکلات میان آمریکا و کره‌شمالی تصریح کرد: اختلافات در میان کشورهای مختلف در نقاط مختلف وجود دارد که گاهی این اختلافات به درگیری و تقابل منجر می‌شود. در منطقه جنوب شرق آسیا این اختلافات منجر به تنش‌های شدید میان آمریکا و کره شمالی شده است که اگر بخواهیم دقیق‌تر به این قضیه بنگریم، باید گفت که این اختلافات در واقع اختلاف میان آمریکا و چین است.

وی تاکید کرد که ریشه اختلافات میان چین و آمریکا در این منطقه به دهه ۵۰ میلادی برمی‌گردد که شاهد درگیری وجنگ در شبه جزیره کره بودیم و نتیجه آن نیز جدایی دو کره از یکدیگر شد. اختلافات میان آمریکا و چین در این منطقه به مناطق دیگری از جمله تبت و تایوان که چین ادعای مالکیت بر این دو منطقه را دارد نیز گسترش یافته است.

ساداتیان ادامه داد: در سال‌های اخیر کره شمالی به عنوان ابزار و اهرم فشار چین به آمریکا در مقابل تحرکات این کشور در تبت و تایوان است. در ظاهر چین خود را در مساله میان آمریکا و کره‌شمالی بی‌طرف نشان داده و هر از چند گاهی در موضع نصیحت کره‌شمالی نیز ظاهر می‌شود ولی در واقع اختلاف واقعی میان چین و آمریکا در این منطقه در جریان است.

این دیپلمات خاطرنشان کرد: کره‌شمالی کشوری فقیر با منابع درآمدی پایین است که اکثر درآمد‌های این کشور نیز خرج توسعه برنامه‌های اتمی و موشکی پیونگ‌یانگ می‌شود ولی در این میان حمایت‌های چین در طول دهه‌های گذشته بوده که این کشور را زنده نگه داشته است.

مدیر کل اسبق آسیای شرقی وزارت امور خارجه با اشاره به رویکرد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های وی در قبال بحران موجود تاکید کرد: باید ریشه این مشکلات به شکل و شمایل فعلی را در سبک‌سری و زیاده‌خواهی‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده جست‌وجو کرد چرا که وی با این ذهنیت که کشورش برتری نظامی و پتانسیل نسبتا بیشتری نسبت به دیگر کشورها دارد، می‌تواند در جبهه‌های مختلف وارد درگیری و تنش شود.

وی در تبیین این گفته خود افزود: ترامپ در حال حاضر با بحران تقابل با فرمان مهاجرتی خود در درون آمریکا و موج گسترده اعتراضات مواجه است، در اروپا با متحدان دیرینه خود به دلیل تهدید به خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس دچار مشکل شده، با ایران و قدرت‌های پنج‌گانه دیگر بر سر مساله توافق هسته‌ای درگیری دارد، در خاورمیانه نیز مدعی مبارزه با تروریسم بوده و در جبهه‌های مختلفی در کشورهای این منطقه درگیر است و اکنون در جبهه دیگری در مقابل کره شمالی صف‌آرایی کرده است.

کاردار اسبق ایران در بریتانیا در خصوص احتمال بروز درگیری در منطقه اعلام کرد: احتمال بروز درگیری بسیار کم و البته در صورت بروز درگیری بسیار محدود خواهد بود و گسترش پیدا نمی‌کند. دلیل آن نیز این است که کره‌شمالی چیز زیادی برای از دست دادن ندارد ولی در صورت بروز درگیری فقط در منطقه دو متحد اصلی آمریکا یعنی کره‌جنوبی و ژاپن ضربات مهلکی خواهند خورد.

وی عنوان کرد: چین و روسیه به صورت مداوم سعی دارند که دو طرف خصوصا آمریکا را وادار به گفت‌وگو و حل مسالمت‌آمیز این بحران بکنند. ولی کره شمالی تمایلی برای حضور در میز مذاکره ندارد چرا که پیش‌تر و در مذاکره اخیر میان کره‌شمالی و آمریکا دو طرف یکدیگر را متهم به عدم تعهد به وعده‌های داده شده‌ کردند که در واقع آمریکا به تعهدات خود در آن مذاکرات پایبند نبود و باعث خروج کره‌شمالی از مذاکرات شد.

این دیپلمات با سابقه در رابطه با احتمال از سرگیری مذاکرات خاطرنشان کرد: بعید است که «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی تصمیم گیرنده اصلی درباره کنش‌گری کره‌شمالی در مقابل آمریکا باشد و بازیگر اصلی در این صحنه چین است. اگر کره‌شمالی بخواهد وارد مذاکره  شود نیز با اجازه پکن خواهد بود. در مقابل، ترامپ نیز یک شخصیت تاجرمآب بوده و در پی معامله است. به نظر من این بحران به یک داد و ستد و معامله در پشت پرده میان آمریکا و چین منتهی خواهد شد.

ساداتیان تاکید کرد: ریشه درگیری‌های دوطرف در واقع درگیری میان پکن و واشنگتن است. چین در نظر دارد تا سال ۲۰۲۵ میلادی به چشم‌انداز اقتصادی تعیین شده دست پیدا کرده و به عنوان ابرقدرت اقتصادی جهان مطرح شود و آمریکا و به‌خصوص ترامپ فردی است که تنها منافع آمریکا را در نظر دارد و از همین رو در پی وارد کردن فشار بر چین است. در مقابل چین نیز از اهرم فشاری به نام کره‌شمالی برای کنترل آمریکا استفاده می‌کند. در واقع زمانی که آمریکا در پی متوقف کردن اقتصاد چین است، این کره‌شمالی است که به عنوان زبان گویای چین در مقابل آمریکا خودنمایی می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: خلع‌ سلاح کره شمالی یک امر ناممکن است که هیچ‌گاه اتفاق نخواهد افتاد چرا که با خلع سلاح کره‌شمالی چین ابزار قدرت و اهرم فشار خود بر آمریکا را از دست می‌دهد، در مقابل نیز پکن اجازه استفاده از تسلیحات را به کره‌شمالی برابر آمریکا نخواهند داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا