خرید تور تابستان

گوهر خیراندیش و معمای تاریخ معاصر

محمّدآزاد جلالی زاده در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز نوشت:

الف) ” گوهر خیراندیش بازیگر کاربلد و نام آشنای سینمای ایران در گفتگویی بدین نکته اشارت کرده که دخترش برای بازی در سریال ” معمای شاه ” به نوعی از سینما طرد شده است.

به شخصه آدمها را نه خوب و نه بد بلکه خاکستری می بینم ، اما نگاهی از دور به عملکرد خانم خیراندیش در حوزه ی کار و زندگی نشان از آن دارد که جنس او از نوع جنس آدمهای دروغگو و حاشیه دار جامعه مان نیست و بر اساس همین فرض ، صحت را بر گفته ی او جاری کرده و بر همین سیاق کوتاه بحثی را بر قلم ساری می کنم.

ب) ” سوال و دغدغه ی ذهنی اصلی از اینجا نشات می گیرد که چرا بازیگران و عوامل یک سریال چند ده میلیاردی که با نام و نشان و پشتوانه ی بسیاری از عناصر و سازمانها و نهادهای حاضر در قدرت در مورد تاریخ معاصر تهیه شده از سوی بدنه ی سینما و سینمای بدنه طرد می شوند مگر نه آنکه سینما بایست از جنس جامعه باشد ؟ چه در جامعه میگذرد که اکثریت مردمان و هنرمندانش روایت رسمی را بر نمی تابند و یا دستکم بدانها شک و شبهه ی اساسی دارند ؟

ج) ” دغدغه و درد اینجاست که در آستانه ی چهل سالگی و بلوغ انقلاب ، یک جای کار اساسی می لنگد که حاکمیت _ در معنای عامش _ نتوانسته با تمام رسانه ها و ابزارهای تبلیغی و صدا و سیما و آموزش و پرورش و وزارت علوم و ارشاد و غیره و ذلک روایت خویش از تاریخ معاصر ایران را بر صدر نشاند و مردمان قدرش دانند ، مردمان سوالها دارند و قدرت نتوانسته و یا ندانسته به آنها به درستی پاسخ دهد و ولع افکار عمومی در این زمینه را بخواباند و شبکه های اجتماعی مجازی در این زمینه دست بالا را گرفته اند و واقعاً آدمی حیران می ماند که اینهمه بودجه در سازمانی همچون صدا و سیما چگونه صرف میشود که عده ای بسیار بسیار نَدارتر و کم قدرت تر از صدا و سیما می توانند روایت خویش را از تاریخ معاصر در فضای افکار عمومی کاملاً جا دهند.

د) ” یکی از جواب ها ” معضل تک صدایی ” در جامعه ی رسانه ای و رسمی کشور است ، نه آنکه سریال ” معمای شاه ” دروغ باشد و نه آنکه بدنه ی سینما به عمد عوامل سریالهای اینچنینی را تحریم می کنند بلکه اساساً ” تک صدایی ” ست که ” مظلومیت سازی ” می کند ؛ تک صدایی ست که از استبداد شاهنشاهی دیروز ، گل و بلبل امروزی تحویل نسل معاصر میدهد ، تک صدایی ست که شاه و دربارش را به گوشه ی رینگ مظلومیت می راند و حاکمیت فعلی را به جوابدهی وادار می کند ، چه اگر در کنار صدا و سیما چهار شبکه ی عمومی و خصوصی دیگر بودند که آنها نیز روایت خویش را از تاریخ معاصر ارائه میدادند شاهد اینهمه مظلومیت سازی در تاریخ معاصر نبودیم ، اساساً ” تعدد روایتی ” ست که نه یک جبهه و گروه و طایفه را بلکه همگان را در ساختار قدرت به سوال و چالش می کشد و در برابر به همه فرصت یکسان برای پاسخگویی میدهد و فرصت مظلوم نمایی و مظلوم سازی را از جبهه های گوناگون می گیرد .

ه) ” به نظر میرسد یکی از راه چاره های بنیادین این مساله ؛ پناه بردن به امر مبارک پذیرش ” تعدد روایتی ” و اجازه ی انتشار و نقد بیرحمانه ی آنهاست و الّا سالهای سال یکطرفه و به عنوان متکلم وحده از خشونت و استبداد و خفقان رژیم شاه گفتن که هنر نیست و نهایت به وضع کنونی ای منجر می شود که گوهرخیراندیش تنها گوشه ای کوچک از آن را روایت کرده است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. راه را اشتباه رفته اید. مردم از «معمای شاه» بدشان می آید اما نه برای آن که از شاه بد گفته است. این سریال به خصوص در مورد کودتای 28 مرداد دروغ می گوید. همکاران فعال کودتا را از مبارزان بر علیه کودتا معرفی می کند. وقتی هنرمندی خاک در چشم مردم می پاشد باید منتظر واکنش آن ها باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا