هاشمی: بی حجابی ها را می بینند اما ظلم ها را نه!
آیتالله هاشمی رفسنجانی پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه «همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی، خانم خدیجه ثقفی» برگزاری این اجلاس را مهم و تاریخی خواند و گفت: انتظار این بود که صداوسیما برنامه این اجلاس را به صورت زنده برای مردم سراسر کشور پخش میکرد.
به گزارش انصاف نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آیت الله هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این همایش که با حضور انبوهی از میهمانان زن و مرد داخلی و خارجی در سالن کنفرانس سران اسلامی برگزار شده بود، عنوان «بانوی انقلاب» را حق خانم خدیجه ثقفی دانست و با اشاره به روز زن، گفت: به حق بود که زنان را به عنوان نصف جمعیت جامعه به حقشان که هنوز مظلوم هستند، برسانند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی، با تبریک تولد حضرت زهرا(ع) و تأکید بر سعادت همزمانی آن با تولد حضرت امام راحل، این شخصیت را سرمایه بیبدیل و بینظیر تاریخ اسلام، مکتب تشیّع و ایران اسلامی دانست.
رییس مجمع تشخیص نظام با تشریح ویژگیهای زمان تولد و رشد و بالندگی حضرت امام(ره) به شهادت پدرشان اشاره کرد و گفت: در جوانی شاهد اتفاقات مشروطه بود که رضاخان قزاق را برای خدمت به استکبار بر سر کار آورده بودند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی، توجه امام به انقلاب مشروطه را مهم دانست و گفت: اشکال آن انقلاب این بود که متکی به عامه مردم نبود. علما و سران عشایر و افراد خاص آمده بودند.
وی افزود: در شرایط فعلی نیز انقلابی که ریشه در توده مردم نداشته باشد، بیمعناست.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام امنیت را بهانهی رضاخان و استعمار انگلیس برای به شکست کشاندن مشروطه دانست و گفت: با برنامهریزیهای که کرده بودند، مشروطه را تبدیل به دیکتاتوری بیسابقه در تاریخ ایران نمودهاند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با یادآوری فریبکاریهای رضاخان و ادعاهای دینداری و مذهبی بودن دربار پهلوی اول گفت: اگر چه اوایل به سر خود گل میمالید و با قد بلند در صف اول سینهزنیها بود ولی پس از آنکه قدرت گرفت، همه مظاهر دین و مذهب را کنار گذاشت. حسینیهها، تکایا و روضه خوانیها را تهدید کرد و برجستهترین کارش خلع لباس روحانیون بود.
وی به همراهی یک عده متجددین با رضاخان برای تبلیغ علیه روحانیت اشاره کرد و گفت: به گونهای القاء کرده بودند که بعضیها قشر روحانی را نحس میدانستند و اگر در یک ماشین یک روحانی بود و آن ماشین خراب میشد، میگفتند به خاطر نحوست روحانیت است. حتی امام میگفتند چند بار مرا در بیابان از ماشین پیاده کردند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش، هوش امام(ره) را بالاتر از نبوغ دانست و گفت: مطالب را زود میفهمید و به عمق موضوعات میرسید.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح زندگی خانوادگی همسر امام در سالهای قبل از ازدواج با امام خمینی(ره)، گفت: پدر وی مسؤولیت بزرگی در حکومت قاجار داشت و تربیت خانم ثقفی به گونهای بود که آن روزها وقتی خیلی از زنان بیسواد بودند، وی زبان فرانسه را تحصیل میکرد و آنقدر نازپرورده بود که با کالسکه رفت و آمد میکرد.
وی با یادآوری خاطراتی از چگونگی ازدواج خانم ثقفی با امام راحل گفت: چنین خانمی با یک طلبه جوان ازدواج کرد که میخواست در قم زندگی کند، شهری که در آن زمان مشکلات خاصی داشت.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به نقل خاطرهای از خانم ثقفی از روز ازدواج خویش با امام پرداخت و گفت: نقل شده که موقع حرکت به سوی قم تا حسنآباد گریه میکرد، اما این راه را انتخاب کرده بود و با عشق ادامه داد.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با تحسین از ویژگیهای سرکار خانم خدیجه ثقفی گفت: در کنار کاملاً با نشاط و امید زندگی کردند و امام هم از وی ارشاد میگرفتند.
وی در بخش دیگری از سخنان خویش به تاریخ ایران بعد از شهریور 1320 و رفتن رضاخان و آمدن پسر جوانش محمدرضا شاه اشاره کرد و گفت: فضا جامعه باز شده بود و حوزه قم که شدیداً سرکوب شده بود، دوباره رشد میکند. امام که از شاگردان ممتاز آیتالله مؤسس (حائری) بودند با دانش، هوش، عرفان، فلسفه و محبوبیت بالایی که داشتند، مورد توجه همهی طلبهها و مراجع بودند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که امام باعث وسعت و توسعه حوزه علمیه قم شدند، افزود: با نفوذ خود آیتالله بروجردی را به قم آوردند و سالها در کنار وی کار کردند و به خاطر صداقت رفتاری در جامعه نیز شناخته شدند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش با یادآوری مزاحمتهای که در قم برای امام ایجاد شده بود، گفت: متأسفانه افرادی در اطراف آیتالله بروجردی بودند که افکار امام را نمیپسندیدند و همین باعث دلخوری امام میشد.
وی افزود: البته حرکت انسان به سوی خدا همیشه با رنج همراه است که در زندگی امام واضح بود، چون تشکیلاتی را که خودشان به وجود آوردند و همه مرهون وی بودند، کم کم امام را برنتابیدند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری خاطراتی از همراهی امام از منزل تا درس و سؤالاتی که درباره موضوعات متعدد مخصوصاً فلسفه از وی میپرسیدند، گفت: یک بار از کسی در یک موضوع فلسفی نقل قول کردم و امام گفت که اینها فلسفه را نفهمیدند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با ابراز تأسف از سطحی نگری بعضیها و مخالفت آنان با روحیات علمی و درسهای فلسفی امام، گفت: همین خشک مقدسها بودند امام بعدها گفتند که نمیدانید پدر پیر شما چه رنجهای از خشکه مقدسها کشیده است.
وی افزود: خیلی سخت است برای کسی که حوزه را ساخته، توسعه داده و این همه شاگردان اخلاقی تربیت کرده، ببیند فرزندش حاج آقا مصطفی در لیوانی آب میخورد و کسانی با بهانهی تحصیل فلسفه آن لیوان را میشویند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که حتی در درسهای امام نیز کسانی پیدا میشدند که به فلسفه میتاختند، به عبارت «ما ادراک ملاصدرا» از امام اشاره کرد و گفت: امام ناراحت بود که عدهای در مرکزیت حوزه به بهانه بیت آیتالله بروجردی درسها را به انحراف میبردند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با ترسیم فضای کلاسهای درس در آن روزها گفت: حتی آیتالله بروجردی میگفتند با چه آرزوهای از بروجرد آمدم و الان فقط پول جمع و پخش میکنم.
وی در بخش دیگری از سخنان خویش با اشاره به روحیه استبدادستیزی و استعمارگریزی امام (ره) و با تأکید بر این نکته که تعبیر دو لبه قیچی را از امام شنیدم، گفت: استبداد نمیگذارد استعدادها ملتها رشد کند و استعمار چون جایگاهی بین ملتها ندارد، استبداد را مهره خود میداند و این دو حیات و منافع مردم را از بین میبرد.
آیتالله هاشمی رفسنجانی گفت: امام ترس و تملق را مهمترین عامل بدبختی جامعه میدانست چرا که ملتی که بخواهد با تملق پلهها را بالا برود، از درون تنزل میکند.
وی با یادآوری ترس و اضطرابی که در جامعه به خاطر خفقان شاهنشاهی حاکم بود، به نقل قولی از حجتالاسلام فلسفی اشاره کرد و گفت: دیگر نمیتوانیم از روغن شاهپسند و شاهراه انتقاد کنیم، چون نام شاه روی آن است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تشریح و توضیح شعارها و اقدامات فدائیان اسلام، گفت: اگر چه یک شجاعت اجتماعی بود، اما وسعت نداشت.
آیتالله هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از سخنان خویش امام را تنها مرجع تقلید شیعه در تاریخ معاصر ایران خواند که علیه شخص شاه ایستاد و با یادآوری اوضاع کشور پس از موضوعات انجمنهای ایالتی و ولایتی و همچنین انقلاب سفید، گفت: پس از اینکه شاه در قم به روحانیت توهین کرد، امام پاسخ وی را دادند و این آغاز یک مبارزه علنی علیه یک رژیم کاملاً استبدادی بود.
وی با بیان نکاتی از کتاب کشف الاسرار امام گفت: امام این کتاب را در زمان رضاخان نوشته که برخاسته از روحیه استبدادستیزی وی بود.
آیتالله هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خویش با بیان سیر تدریجی تاریخ آن روزها گفت: پس از شروع مبارزه خیلی زود از دولت عبور کردیم و به شاه رسیدیم که سخنرانی شاهپرستی امام معروف است که خطاب به شاه گفته بود کاری نکن که تو را از مملکت بیرون کنیم.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش درباره افکار و اندیشههای امام گفت: امام راحل راه را درست پیدا کرده بود و سراغ فروع دست چندم نمیرفت و برایش اصول مهم بود.
وی در این بخش از سخنان خویش به قیام امام حسین(ع) و مهاجرت وی از مکه به سوی کوفه اشاره کرد و گفت: وقتی در مسیر کسانی به امام میگفتند که چرا به یمن نمیروید تا در کوهها زندگی آرامی داشته باشید؟ امام میفرمود نمیبینید کار به دست یزید افتاد و دارد به اسلام ضربه میزند. وی امر به معروف و نهی از منکر را اساس برنامه امام حسین(ه) در سفر خونین به کربلا دانست و گفت: با اهل بیت خود، با زینب خود، با جوانان خود و با خون خود پایههای حکومتی یزید را شکست و اگرچه در آن برهه از زمان یزید به ظاهر پیروز بود اما پیروز واقعی در تاریخ امام حسین(ع) است که جامعه استبدادزده زمان معاویه و یزید را آگاه کرد.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با تشبیه نهضت امام راحل به قیام امام حسین(ع) و مشکلاتی که برای وی در طول 15 سال مبارزه ایجاد شده بود، اشاره کرد و گفت: امام به دنبال هدف والای جلوگیری از انحراف در جامعه اسلامی بود که از طریق مردم علیه استبداد و استعمار ایستاد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تربیت شاگردان به عنوان زبرالحدید را مقدمه کار امام خواند و گفت: به خاطر این دوراندیشی امام بود که در زمان تبعید همهی کارها برای آگاهی مردم آماده بود.
وی افزود: کار ریشهای امام این بود که مردم را با دانش، ایمان و آگاهی وارد مبارزه کردند که پس از اوجگیری نهضت با اجتماعات پرشور در سراسر کشور، رژیم را شکستند، آمریکا را بیرون کردند و ما را از زندان بیرون آوردند تا به کارها سروسامان بدهیم.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که تمام اقدامات امام اسناد فراوانی در مجموعههای تاریخی دارد، گفت: اسلام را از خطر استبداد و استعمار نجات داد، حضور مردم را تضمین کرد، چون میدانست تا زمانی که مردم در صحنه باشند، انقلاب و اهداف امام در جامعه میماند و رشد میکند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقبیح گفتار و کردار انسانهای سطحی نگر که به مسائل مهم و اصولی جامعه اسلامی توجه نمیکنند، گفت: اما همین گروه به وجود چند زن بیحجاب در خیابان میپردازند، اما نمیگویند ظلمها چه میشود؟! زندانها چه میشود؟! سرکوبها چه میشود؟! و حق مردم خوردنها چه میشود؟!
آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که زنان باید حجاب اسلامی را در خیابانها رعایت کنند، افزود: اینها فرعیاتی است که توجه به آنان در کنار توجه به اصول اسلامی قابل قبول است.
وی یا یادآوری مثل معروف «خانه از پای بست ویران است، خواجه، در بند نقش ایوان است»، گفت: درست است که باید به فروع پایبند باشیم چون اگر نباشند اصول هم از بین میرود اما نباید توجه به فروع ما را از اصول غافل کند.
وی با اشاره به صراحت مقام معظم رهبری در حقالناس خواندن رأی مردم و اهمیت حقالناس در تعالیم اسلام گفت: این حرف رهبری سیاسی نیست، اجتهادی است و با نظر فقهی گفتند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: چطور آن که را مردم میخواهند نمیگذاریم بیاید و آن را که مردم نمیخواهند به زور بر جامعه مسلط میکنیم.
آیتالله هاشمی رفسنجانی حق الناس را بزرگترین ظلم و منکر در هر جامعهای خواند و گفت: مردم در جان و مال و آزادی حقوقی دارند که خوشبختانه در قانون اساسی آمده، قانونی که با نظارت امام در شورای انقلاب تدوین شد و مردم نیز به آن رأی دادند که در واقع حقوق فعلی مندرج در قانون اساسی کافی است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش به پیروزی انقلاب و فرصت ده ساله الهی به امام امت برای آبیاری انقلاب دادند، گفت: در این فرصت ده ساله کارهایی کردند که بیشتر برای بعد از خودشان است و شیوه آینده انقلاب را تنظیم کردند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را یکی از آیندهنگریهای فقهی و سیاسی امام برای بنبست شکنی در اختلافات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان دانستند و پایان دادن به جنگ را نمونهی دیگر از آیندهنگری امام برای جامعهی پس از خودشان توصیف کرد و گفت: اگر چه با تعبیر جام زهر جنگ را با آن همه سوابق و شعارها تمام کردند، اما واقعاً اگر وی نبود چه کسی میتوانست به آن جنگ خاتمه دهد.
وی افزود: البته چند ماه بعد از قبول قطعنامه امام به خود من گفتند جام زهر امروز برای من شیرین است.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش به مجموعه خانواده امام اشاره و بر حق آنان بر گردن اسلام، ایران و انقلاب تأکید کرد و با برجستهکردن نقش همسر امام در شادابی روحیه امام گفت: همسر امام مصداق آن حدیث معروف است که صورت مؤمن همیشه بشاش و دلش محزون است.
وی با تأکید بر دلبستگی همسر امام به انقلاب و دل نگرانیهای وی برای تداوم راه امام اشاره کرد و گفت: شب ارتحال امام با احتمال سوءاستفاده دشمنان قرار گذاشته بودیم خبر رحلت را اعلام نکنیم و میترسیدیم مردم جماران از گریه خانواده امام بفهمند و خبر پخش شود.
آیتالله هاشمی رفسنجانی افزود: وقتی صدای ناله از بیت امام بلند شد دوستان به من گفتند تو با این خانواده آشنایی و برو با آنها صحبت کن و من هم موضوع را به همسر امام گفتم و با علامت وی بیت امام نیز ساکت شدند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: فردا که در جلسه خبرگان رهبری برای تعیین رهبر بودیم، دکتر روحانی که معاونم در دفاع مقدس بود به من گفت که ارتش عراق آماده شد تا از چند نقطه وارد شود که من به خبرگان گفتم و الحمدلله کار خبرگان آن روز خیلی خوب انجام شد.
وی اتفاقات سال 84 انتخابات ریاست جمهوری را یکی دیگر از مصادیق آیندهنگری همسر امام خواند و با اشاره به ملاقات خویش با وی گفت: واقعاً یک موی بدنم راضی نبود که وارد انتخابات شوم و همه میدانستند نمیآیم. یکبار همسر امام مرا خواستند و گفتند که امام این انقلاب را به دست شما داد و شما میخواهید به دست چه کسانی بدهید و اصلاً میدانید اینها کی هستند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با این جمله که پس از اظهارات همسر امام تکان خوردم و قبول کردم، گفت: پس از آن بود که برای حضور در انتخابات ثبتنام کردم.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنان خویش و در بیان ویژگیهای فردی همسر امام گفت: اهل تملق و چاپلوسی و تظاهر به زهد نبود .
وی افزود: بعضی از انسانهای خوش باور از همسر امام میپرسیدند آیا درست است که امام عزیز، امام زمان (عج) را میبیند و همسر امام بیتوجه به این حرفها میگفت: این حرفها چیست؟!
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، خانم خدیجه ثقفی را زنی پارسا، صبور، عالم، تحصیل کرده و آشنا به مسائل توصیف کرد و گفت: به خاطر روحیات این زن بود که تقریباً همهی خانواده امام انسانهای فرهیختهای هستند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر این نکته که در همه خانوادهها حتی در خانه ائمه نیز استثنائاتی وجود دارد، گفت: تقریباً همهی خانوادهی امام به انقلاب خدمت کردند و امروز هم امید مردم ایران به این خانواده است.
وی تربیت فرزندانی چون حاج آقا مصطفی خمینی و حاج احمدآقا را از دیگر ویژگیهای همسر امام دانست و با یادآوری خدمات حاج آقا مصطفی در زمان زندانی شدن امام گفت: بیت امام را در آن شرایط سخت و بحرانی بسیار خوب اداره کردند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی حاج احمدآقا خمینی را دیگر فرزند برجسته امام دانست و گفت: پس از تبعید امام به نجف و مسافرت حاج آقا مصطفی به عراق هم بیت را اداره، هم انقلابیون را هدایت و هم اسرار مبارزه را حفظ میکردند و البته اوج خدمات وی اداره بیت امام پس از پیروزی انقلاب و تأسیس تشکیلاتی برای ثبت و ضبط آثار امام بود.
وی با تأکید بر اهمیت حفاظت فیزیکی و حفظ محتوی بیت امام و خدمات حاج احمدآقا خمینی گفت: نگذاشت خطری متوجه امام شود و همچنین انسانهای ناباب در بیت وی نفوذ کند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام به همراهی حاج احمد آقا با انقلاب در سالهای پس از رحلت امام اشاره کرد و گفت: با نجابت شرایط را تحمل میکرد و پایهگذاری ثبت آثار امام اقدامی مهم بود که امروزه تمام زوایای زندگی امام ثبت و ضبط شده است.
آیتالله هاشمی رفسنجانی دختران امام را فرزندان نیکو سرکار خانم خدیجه ثقفی دانست و گفت: خدا را شکر دختران راه پدرشان را فراموش نکردند و الان کانون خوبی در کشور هستند که مردم آنها را میشناسند و به آنها علاقه دارند.
وی با تعبیر «علامه حجتالاسلام والمسلمین» حاج سید حسن آقا را یک روحانی نمونه و بسیار بسیار باهوش و باسواد خواند و گفت: درس خارج وی در قم با همه گرفتاریها خیلی خوب برگزار میشود.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام حفظ آثار امام و همچنین مسئولیت اداره حرم امام را دو کار مهم حججالاسلام والمسلمین حاج حسن آقا، حاج یاسر و حاج علی آقا دانست و گفت: من تفاوتی بین سه برادر نمیبینم و با دوستی در اختیار نظام هستند.
وی افزود: اگر میبینید گاهی خشک مقدسها و دلواپسها گاهی اذیت میکنند اینان همان کسانی هستند که امام را هم اذیت میکردند.
آیتالله هاشمی رفسنجانی خانواده امام را کانون مناسبی برای جامعهی اسلامی و انقلابی ایران خواند و گفت: مردم این خانواده را میشناسند، قبول دارند و علاقهمندند و باید نگذاریم آدمهای حسود و نادان بتوانند نظرات امام را ضعیف کنند.
وی با تأکید بر این نکته که انقلاب به راه امام نیاز دارد، نسبت به تحریف تاریخ هشدار داد و افزود: البته مردم هوشیارند و رشد اطلاعرسانی به گونهای است که کسی نمیتواند واقعیتها را بپوشاند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به جایگاه زنان در انقلاب اسلامی و پیشرفت آنان در مسایل تحصیلی گفت: کی میتوانستیم این همه زن باسواد داشته باشیم که الان در کنکور از مردها سبقت میگیرند و قانونگذاران مجبورند سهمیه بگذارند.
وی زنان پزشک، مدیر، هنرمند، نویسنده، معلم و دیگر عناوین مهم برای زنان را دستاورد انقلاب دانست و گفت: زن ایرانی با عفت و پاکدامنی در جامعه حضور دارد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به گلایه بعضی از خانمها که چرا در مسؤولیتهای مهم نیستند، گفت: بارها در جمع گروههای زنان گفتم که خودشان باید به عنوان نصف جمعیت به زنان رأی بدهند.
در آغاز مراسم پس از استقرار اعضای هیأت رئیسه همایش در جایگاه، آقای مهندس جهانگیری، معاون اول رییس جمهور با تأکید بر نقش همسر امام در طول مبارزه، به سفر اخیرشان به عراق و بازدید از منزل امام در نجف اشاره کرد و گفت: به چشم خویش وضعیت نامناسب منزل مخصوصاً آشپزخانه را دیدم که چگونه زنی با آن سابقه خانوادگی و تمکن مالی در دیار غربت و در فضای بسته زندگی میکرد.
وی افزود: آن مقاومتها و تحملکردن ها یکی از عوامل پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام بود.
در ادامه حجتالاسلام والمسلمین حاج حسن آقا خمینی در سخنانی با خیرمقدم به میهمانان و به ویژه آیتالله هاشمی رفسنجانی گزارشی از فرایند چگونگی تصمیمگیری برگزاری مراسم و برنامههای آن ارائه کرد.
انتهای پیام