خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا گاف صداوسیما و احمدی‌نژاد به برنامه هسته‌ای صدمه زد؟

امیدمعماریان، روزنامه نگار ایرانی که به خارج کشور مهاجرت کرده، درباره ی فیلمی مستند به نام «روزهای‌صفر» یادداشتی نوشته است که در صورت واقعیت از چگونگی کسب بخشی از اطلاعات هسته ای غرب در زمان احمدی نژاد بر اثر اشتباهات آن دولت پرده برداشته است.

به گزارش انصاف نیوز، متن یادداشت امید معماریان در پی می آید: «روزهای‌صفر»، عنوان یک فیلم مستندی است که به زودی روی پرده سینماهای آمریکا خواهد رفت و به صورت آنلاین برای دیدن مردم در دسترس خواهد بود فیلمی مهم درباره ایران است. این فیلم به این موضوع می پردازد که چه کسی پشت انتقال بدافزار «استاکس‌نت» به تاسیسات اتمی نطنز بود و این حمله سایبری چطور انجام شد و چگونه روی برنامه هسته‌ای ایران تاثیرگذاشت. این فیلم نکات بسیار جالب و درعین حال نگران کننده ای دارد. از جمله دربخشی از فیلم گفته می‌شود که در یکی از فیلم‌هایی که سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش کرد- در جریان بازدید سفر احمدی نژاد از نطنز- دوربین می رود روی یک مانتیور که آن تصویر، اطلاعات خیلی ذی قیمتی در مورد برنامه ای که سانتریفوژها با آن کار می کردند و حتی نحوه چینش آن برای کسانی که استاکس‌نت را طراحی می کردند داشت. به علاوه فیلم ادعا می‌کند که در تصویری که احمدی‌نژاد با یکی از دانشمندان‌‌هسته‌ای صحبت می‌کند، همان فردی است که بعداترور می‌شود. تروری که غالبا به اسراییلی ها نسبت می دهند. این گاف بزرگ سیما و بی دقتی اگر درست باشد، واقعا هزینه فوق العاده ای برای کشور داشته است. اینکه این چنین بی احتیاطی انجام شود هم نشان دهنده عمق نافهمی نسبت به پیچیدگی‌هایی است که می‌تواند منافع کشور را با خطر جدی مواجه کند. دیوید سنگر خبرنگار حوزه سایبری و تروریسم نیویورک تایمز که بعد ازنمایش این فیلم در جشنواره برلین مقاله ای در مورد آن نوشت به همراه کارگردان آن که یک مستندسازبرنده اسکار منتقد سیاست‌های دولت آمریکاست، اذعان کردند که اگر نقش تحریم‌ها در آوردن ایران پای میز مذاکره ۶۰ درصد بوده است، ویروس استاکس‌نت نیز ۴۰درصد نقش داشته است. به گفته افرادی که در این فیلم صحبت می‌کنند، مقامات ایرانی متوجه این مساله شدند که اتفاقی که برای نطنز افتاد و ۱۰۰۰ سانتریفوژ را از کار انداخت، می‌تواند بارها اتفاق بیافتد. وقتی این فیلم به نمایش عمومی دربیاید بحث های زیادی ایجاد خواهد کرد.

این مساله ای است که دلواپس ها هیچ وقت از آن صحبت نمی کنند و مشخص نیست به چه دلیل این بخش های ماجرا درموردش بحث نمی شود (چه درست چه غلط) و اگر این ادعاها درست است، آن موقع با چه منطقی و با چه فهمی از سود و زیان الان بیش از صد نماینده غافل خواستار توقف برجام هستند. توقف برجام کنند که چه؟
این فیلم آنچنان که اعلام کرده اند زیر نویس فارسی هم خواهد داشت در زمان پخش. خیلی جالب است واکنش دلواپسان را آن موقع دید تا متوجه شد که برجام چه خطربزرگی را از بیخ گوش ایران رد کرده است. [لینک مقاله ی نیویورک تایمز]

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. از نویسنده مقاله فوق می خواهم که با انصاف !!!!! به توافق برجام توجه کنند و میزان هزینه های برجام را با فواید برجام بررسی کنند تا معلوم شود که آیا برجام خطر را از بیخ ما رد کرده یا خطرات و آسیبهای سنگین و ((خسارت محض)) برجا گذاشته است؟!! البته بدور از هیاهوی سیاسی و جناح پرستی!!! بررسی کنید. لطفا!!!

  2. هر روز ما گشایش میبینیم!!!
    اقای پروفسور اصلا حرف شما درست اما میشه لطفا بگید از این مدنی که برجام اومده چی عایدتون شده روزی که برجام اضا می کردید با غرور خاص که انگار پدر امیرکبیر هستید می گفتید همه تحریم ها برداشته شد و بعدا که هر روز و هر روز هی تحریم اضافه شد رفتید توی سوراخ موش قایم شدید!!!!!
    کاش شما هم یکم دلواپس بودید نه انقد ساده لوح و زودباور خسارت تعطیلی سرمایه های میلیاردی و نگرفتن هیچ نتیجه ای خیلی بیشتر از اینها ست!!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا