خرید تور تابستان ایران بوم گردی

روش‌های جلوگیری از سنگ کلیه در تابستان

فوق تخصص بیماری‌های کلیه، فشارخون و دیالیز بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان گفت: در فصول گرم سال بخصوص در مناطق با آب‌وهوای گرم و مرطوب که میزان تعریق بدن بالاست بهترین گزینه برای جلوگیری از تشکیل سنگ‌های کلیوی و مثانه مصرف آب و مایعات زیاد و مانع از کم‌آبی بدن است.

به گزارش سایت اتحاد خبر (بوشهر)، «دکتر نعمت‌الله حاجی زادگان در مصاحبه با روابط عمومی بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان اظهار داشت: اغلب افراد جامعه در طول زندگی خود دچار بیماری سنگ کلیه می‌شوند و میزان این ابتلا تا سن ۷۰ سالگی افراد ۱۹ درصد در بین مردها و ۹ درصد در بین زن‌ها در جامعه است.

دکتر حاجی زادگان با اشاره به افزایش شیوع بیماری سنگ کلیه در بین مردم جامعه تصریح داشت: بیماری سنگ کلیه یک بیماری شایع در جهان بوده و میزان شیوع آن هم نسبت به گذشته بیشتر شده است مثلاً در سال‌های ۱۹۷۰-1980 میزان شیوع آن حدوداً پنج درصد بود ولی در سال‌های اخیر از ۱۹۹۴ تاکنون شیوع این بیماری در بین آقایان و خانم‌ها افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

او با اشاره به نقش برخی از مسائل در ایجاد بیماری سنگ‌های کلیوی اضافه داشت: بی‌شک مسائلی همچون سن، جنسیت، نژاد و محل جغرافیای زیست‌محیطی تأثیر بسزایی بر شیوع این بیماری در بین افراد جامعه دارد.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه، فشارخون و دیالیز بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان همچنین ادامه داد: برخی از مشاغل به‌واسطه شرایط فیزیکی خاصی که دارند مانند نانوایی‌ها، کارگران ساختمانی، کشاورزان و … که در محیط‌هایی با تعریق بالا کار می‌کنند امکان ابتلا به بیماری سنگ کلیه را بیشتر تجربه می‌کنند.

دکتر حاجی زادگان در خصوص شدت بیماری سنگ کلیه هم گفت: کسانی که دچار بیماری سنگ کلیه می‌شوند معمولاً در سه الی پنج سال آینده احتمالاً ۱۰ تا ۳۰ درصد مجدد این بیماری را تجربه خواهند کرد، لذا بایستی به جهت جلوگیری از شدت بیماری، تحت نظر و پیگیری بوده و یکسری نکاتی را در سبک زندگی خود رعایت نمایند.

ریسک فاکتورهای مؤثر در تشکیل سنگ‌های کلیوی

دکتر حاجی زادگان در خصوص ریسک فاکتورهای تشکیل سنگ کلیه اشاره داشت: دو نوع ریسک فاکتور قابل‌تغییر و کنترل و ریسک فاکتور غیر قابل‌تغییر و غیر کنترل در بحث تشکیل سنگ کلیه داریم که ریسک فاکتور قابل‌کنترل شامل ریسک فاکتور اداری و ریسک فاکتور تغذیه‌ای است.

او در خصوص ریسک فاکتور ادراری تشریح کرد: میزان دفع ادرار در افراد عادی حدوداً یک ونیم لیتر تا دو لیتر است ولی در برای افراد مستعد تشکیل سنگ کلیه هستند حدوداً دو الی دو و نیم لیتر در روز است باید در نظر داشت چه‌بسا افراد در محیطی با تعریق زیاد علی‌رغم مصرف زیاد آب و مایعات حجم ادرار آن‌ها به میزان تعریف‌شده نرسد، لذا بایستی به مقداری آب و مایعات مصرف نمایند که میزان ادرار دفعی را به اندازه استاندارد برسانند.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه، فشارخون و دیالیز بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان در بحث فاکتور تغذیه‌ای بخصوص آب و مایعات مصرفی هم افزود: نوع مایعات مصرفی زیاد مهم نیست ولی نوشابه‌های گازدار سفارش نمی‌شود و می‌توان از آب، میوه‌ها و سبزیجات تازه همچون هندوانه، خربزه، خیار، کاهو و…استفاده کرد در خصوص مصرف چای و قهوه باید گفت اگر چای و قهوه رقیق و به میزان زیاد مصرف شود، مطلوب و مفید است.

دکتر حاجی زادگان در خصوص انواع سنگ‌های کلسیمی هم اشاره داشت: بیشتر سنگ‌های کلیوی از نوع کلسیمی (اگزالات کلسیم و فسفات کلسیم) و همچنین اسید اوریکی می‌باشند، لذا بایستی تا جایی که امکان دارد از مصرف موادی که حاوی اگزالات فراوان هستند و همچنین مصرف زیاد ویتامین c اجتناب نماییم.

دکتر حاجی زادگان در خصوص مصرف لبنیات هم عنوان داشت: قبلاً خوردن لبنیات از جمله دوغ، ماست، کشک، پنیر و … را متخصصین کلیه و مجاری اداری به جهت دارا بودن کلسیم بالا توصیه نمی‌کردند ولی امروزه به این نتیجه رسیدند چون با اگزالات ترکیب می‌شود و باعث دفع اگزالات از بدن می‌گردد، لذا عامل مفیدی برای جلوگیری از تشکیل سنگ‌های اگزالات کلسیمی است.

او در ادامه اظهار داشت: استفاده از برخی داروها از جمله داروهای کلسیمی و مکمل‌ها به لحاظ داشتن عوارض جانبی، فاکتور خطرناکی جهت تشکیل سنگ بوده لذا توصیه می‌شود که ضمن خودداری از مصرف خودسرانه داروها، افراد دچار بیماری سنگ کلیه حتماً با نظر متخصصین داروها را مصرف نمایند و همچنین مصرف پروتئین‌های حیوانی که در تشکیل سنگ‌های اسید اوریکی مضر هستند، بایستی با احتیاط مصرف شوند، همچنین مصرف میوه‌های حاوی پتاسیم همچون موز، زردآلو، نارگیل و …مفید هستند.

فوق تخصص بیماری‌های کلیه، فشارخون و دیالیز بیمارستان شهید صادق گنجی برازجان در خصوص ریسک فاکتور غیر قابل‌تغییر اضافه داشت: سابقه خانوادگی، عوامل ژنتیکی، بیماری‌هایی مثل فشارخون، نقرس، دیابت، بیماری‌های التهابی، چاقی و… عوامل مهمی هستند که ریسک تشکیل سنگ را افزایش می‌دهند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا