خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مخالفان و موافقان برنامه‌های دولت چهاردهم چه گفتند؟

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت چهاردهم و بررسی برنامه ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی با حضور رئیس‌جمهور در حال برگزاری‌ است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا (اصفهان)، «جلسه علنی امروز شنبه بیست‌وهفتم مرداد در مجلس شورای اسلامی دقایقی پیش به ریاست محمد باقر قالیباف و برای بررسی خط مشی و اصول کلی دولت مسعود پزشکیان و بررسی برنامه‌ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی آغاز شد.

طبق ماده ۲۰۴ آئین‌نامه داخلی مجلس، ابتدا برنامه، خط مشی، اصول کلی دولت و ترکیب هیئت وزیران مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از توضیحات رئیس‌جمهور و اظهارات مخالفان و موافقان، مجلس وارد بررسی برنامه‌ها و صلاحیت هریک از وزیران به ترتیب حروف الفبای وزارت‌خانه می‌شود.

در ابتدای جلسه علنی امروز، محمدباقر قالیباف ضمن خیرمقدم به رئیس‌جمهور و توضیحاتی درباره روند بررسی برنامه‌ها و صلاحیت ۱۹ وزیر پیشنهادی گفت: رأی‌گیری برای کابینه پیشنهادی در روز چهارشنبه هفته جاری انجام خواهد شد و امیدوارم با همدلی و بررسی‌های دقیق بتوانیم در پایان وقت قانونی کار بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی را به پایان برسانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسات هفته گذشته کمیسیون‌های مجلس با وزرای پیشنهادی برای بررسی برنامه‌های آن‌ها گفت: هفته گذشته جلسات بسیار مفصل، دقیق و منظم بین وزرای پیشنهادی و همه کمیسیون‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد که این جلسات حداقل از هشت صبح تا هشت شب و بعضاً تا ساعاتی بیشتر ادامه داشت و شناخت خوبی از بعد کارشناسی بین نمایندگان و وزرای پیشنهادی حاصل شد.

در ادامه مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور که هفته گذشته با ارسال نامه‌ای وزرای پیشنهادی خود برای دولت چهاردهم را اعلام کرده بود، با حضور در صحن علنی مجلس از برنامه‌های دولت و وزرای پیشنهادی خود دفاع کرد.

پزشکیان در بخشی از اظهارات خود با بیان اینکه «دولت وفاق ملی» را به مجلس معرفی کرده‌ایم، افزود: دولتی که خود را دولت همه مردم ایران می‌داند. موظف به تأمین حقوق شهروندی همه ایرانیان است، التزام به قانون اساسی و اهداف سند چشم‌انداز و سیاست‌ها کلی مصوب رهبری و تحقق برنامه هفتم توسعه محورهای هم‌گرایی میان دولت و سایر قوا خواهد بود.

او با تاکید بر اینکه رسالت و وظیفه ما ایجاد آرامش در جامعه است، تصریح کرد: مردم اگر بدانند ما با تمام وجود به‌دنبال حل مشکلات آن‌ها هستیم و تبعیض نژادی، قومی و منطقه‌ای برای آنان قائل نشویم، محکم پشت حکومت خواهند ایستاد. این کار جز با وفاق و همدلی ممکن نیست. غیرممکن با روند گذشته وضعیت فعلی را اصلاح کنیم. باید دست از کارهای قبلی برداریم.

انتظار داشتم پزشکیان برنامه‌های خود را دقیق بیان کند

حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم با بیان اینکه انتظار داشتیم رئیس‌جمهور امروز بالاخره برنامه‌های دقیق خود را بیان کند، خطاب به پزشکیان پرسید: آقای رئیس‌جمهور برای مسکن چه برنامه‌ای دارید؟ برای رانت چند نرخی بودن ارز چه راهکاری دارید؟ دولت چه برنامه‌ای برای یارانه‌های پنهان و آشکار دارد؟ موضوع اتباع بیگانه و خدمات و انرژی که مصرف می‌کنند برای مردم مهم است. نمی‌گویم همه این‌ها بروند، اما خدمات کشور باید در مرحله نخست برای ایرانیان باشد.

ترکیب کابینه شما نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست

محمد قسیم عثمانی با بیان اینکه «مردم به تغییر رأی دادند و به جریان عقلانی و منطقی اصلاح طلبی روی آوردند، اما ترکیب کابینه رئیس‌جمهور هرگز نشان‌دهنده تغییر و تحول در هیچ حوزه‌ای نیست.»گفت: وفاق ملی با جمع اضداد محقق نمی‌شود، شما دولت اشتراکی تشکیل داده‌اید و دولت اشتراکی خیلی زود ناهماهنگی پدید می‌آورد.

رئیس‌جمهور سلایق مختلف را در معرفی کابینه دیده است

روح‌الله متفکر آزاد در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در موافقت با برنامه‌ها و اصول کلی دولت چهاردهم اظهار کرد: رئیس‌جمهور در معرفی کابینه، سلایق مختلف را دیده است و این را مشاهده کردیم که او به این شعار خود که وفاق ملی بود عمل کرده است، به من نوبه خودم از او تشکر می‌کنم و فهم حکمرانی مجلس ایجاب می‌کند که متوجه این موضوع باشد و انرژی مثبت به او دهد.

چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی کشور خورده‌ایم

روح‌الله ایزدخواه با اشاره به اینکه در روزهای اخیر شاهد طرح انتقادات تندی از جناح اصلاحات به رئیس‌جمهور بودیم، که چرا از عناصر تندرو استفاده نشده است که از اتفاق این از نقطه قوت کابینه است، افزود: دولت و مسئولیت در جمهوری اسلامی کاسبی اقتصادی و سیاسی نیست و امروز چوب تندروی و افراط را از دو جناح سیاسی در کشور خورده‌ایم آن هم در شرایطی که رهبری به صراحت فرمودند تقسیم‌بندی اصلاح‌طلبی و اصول‌گرایی را قبول ندارند و سال جاری از دو قطبی‌سازی پرهیز دادند.

نقد سازنده به دولت داریم / باید به رئیس‌جمهور کمک کرد

مرتضی محمودی با یادآوری اینکه اگر به‌عنوان مخالف صحبت می‌کنیم به معنای مخالفت با رئیس‌جمهور و کابینه و شکل‌گیری دولت نیست، گفت: ما نمایندگان مطابق با منویات رهبری در هماهنگی کامل از دولت حمایت می‌کنیم و کمک دولت مسعود پزشکیان خواهیم بود، منتها نقد سازنده داریم و اگر اشکالی باشد آن را مطرح می‌کنیم.

برخی از وزرای پیشنهادی رزومه ضعیفی داشتند

مسلم صالحی با بیان اینکه انتظار داشتیم کابینه مسعود پزشکیان تخصصی‌تر بود، افزود: برنامه‌های وزرا در کمیسیون‌ها به شکل کلی ارائه شد. این امکان وجود داشت تا وزرا تخصصی‌تر معرفی شوند، برخی از رزومه‌های وزرای پیشنهادی ضعیف است.

تشکیل دولت وفاق ملی اقدامی بی سابقه است

رضا علیزاده گفت: دولت وفاق ملی بعد از چند دهه دارد در کشور اتفاق می‌افتد و باید قدردان این حرکت باشیم. چند دهه است هیچ‌کس نخواست این اقدام را انجام دهد و هزینه آن را پرداخت کند.

نقاط قوت کابینه پیشنهادی دولت بر نقاط ضعفش تسلط دارد

سارا فلاحی با بیان اینکه «کابینه پیشنهادی دولت متناسب با شرایط و مطالبه جامعه تعیین شده است، اظهار کرد: کابینه مسعود پزشکیان همچون اسلاف گذشته خود دارای نقاط قوت و ضعف است و اگر انصاف داشته باشیم، باید اعلام کنیم که نقاط قوتش بر نقاط ضعفش تسلط دارد.

دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد

شاهرخ رامین نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که دولت وفاق ملی با اعتماد کامل مجلس شکل گیرد، اظهار کرد: رئیس‌جمهور طبق عهدی که با مردم بسته بود، کابینه‌ای به مجلس معرفی کرد که مبتنی بر وفاق ملی تشکیل شده است

رئیس‌جمهور در معرفی کابینه همدلی را رعایت کرده است

علی بابایی کارنامی نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: رئیس‌جمهور به معنای واقعی و با نگاه کارشناسی دولت وفاق ملی و همدلی را انتخاب کرد و باید از آن حمایت کنیم چون وفاق ملی و همدلی در معرفی کابینه رعایت شده است.

وزرای پیشنهادی بر اساس توان کارشناسی انتخاب شده‌اند

زهرا خدادی نماینده مردم ملکان در مجلس گفت: به‌جز عنصر وفاق ملی و متکثر سیاسی، عنصر کارشناسی هم در اعضای کابینه پیشنهادی به کامل برجسته است. وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور بر اساس توان کارشناسی گزینش شده‌اند و این موضوع بسیار امیدوارکننده و نشان‌دهنده تعهد رئیس‌جمهور به وعده‌های انتخاباتی خود است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا