خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کاهش ۲۱ درصدی حجم آب سدهای آذربایجان شرقی در ۲ هفته گذشته

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌ شرقی با بیان اینکه پرشدگی و حجم آب سدهای استان ۴۶ درصد است، گفت: این در حالی است که حجم یاد شده در اواسط مردادماه جاری ۶۷ درصد بوده و کاهش ۲۱ درصدی در ۲ هفته گذشته ناشی از گرمای بی سابقه و افزایش مصرف است.

به گزارش سایت نصر (تبریز)، «یوسف غفارزاده روز چهارشنبه با اعلام این خبر اظهار کرد: میزان آب موجود در پشت سدهای استان حدود یکصد میلیون مترمکعب نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر است اما این به معنی خوب بودن وضع آبی در استان نیست و ضروری است که مشترکان در بخش های مختلف، در مصرف آب صرفه جویی کنند.

او با بیان اینکه شرایط امسال سدها مناسب است، اضافه کرد: در مدت مشابه سال قبل در سد علویان حدود ۱۲ میلیون مترمکعب آب وجود داشت که امسال این رقم به ۲۸ میلیون مترمکعب رسیده و حجم آب موجود در سد نهند به عنوان یکی از سدهای تامین کننده آب شرب کلانشهر تبریز حدود ۱۷ میلیون مترمکعب و در سد ستارخان اهر حدود ۳۶ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با سال قبل وضع به مراتب بهتر دارد.

غفارزاده عنوان کرد: مخازن سدهای مرزی نیز وضعیت مناسبی دارند، به طوری که حجم آب موجود سد ارس ۷۲۹ میلیون مترمکعب و سد خداآفرین هم که بهره‌برداری آن از امسال آغاز شده، حدود ۶۱۷ میلیون مترمکعب آب است.

او تاکید کرد: با وجود وضعیت بهتر مخازن سدها نسبت به سال گذشته، باید دقت و ملاحظه بیشتری در مصرف داشته باشیم تا از تبعات مصرف بی رویه مصون بمانیم بر این اساس از مشترکان در بخش های شرب، کشاورزی و صنعت تقاضا داریم در مدیریت بهینه منابع موجود آبی، در کنار آب منطقه ای باشند.

به گزارش ایرنا، حجم آب جمع شده در پشت سدهای آذربایجان شرقی در سال آبی جاری (از اول مهر ۱۴۰۲ تا پایان تیرماه سالجاری) ۳۴۱.۶ میلیون مترمکعب و معادل ۵۷ درصد حجم کل مخازن سدهای استان در تراز نرمال بود.
حجم آب ورودی و مخازن در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته ۶۷ درصد از نظر آب ورودی و ۴۶ درصد از نظر حجم مخزن بیشتر شده است.

سدهای علویان مراغه، سهند هشترود، نهند تبریز، آیدوغموش میانه، ستارخان اهر، قلعه چای عجب شیر، کلقان و کردکندی بستان آباد، تاجیار سراب، زنوز مرند و ارسباران کلیبر سدهای داخل استان و ارس و خداآفرین سدهای مرزی استان هستند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا