داعش و رسم داعشیان
به گزارش انصاف نیوز، حجت الاسلام «هادی سروش» مدرس حوزه در یادداشتی با عنوان داعش و رسم داعشیان» نوشت:
سه ویژگی مهم در این گروه که رسم آنان را تشکیل میدهد:
🔻۱ – استفاده از نام «دین»
از حوادث تلخ روزگار برای مؤمنان آن است که بی دینان و منحرفان برای تقویت بنیه اعتقادی و سیاسی اجتماعی خود استفاده سوء از نام دین می کنند تا آنجا که فرعون که خود یکی از عناصر اصلی ضد دین در عالم بشریت است در مواجهه با موسی به مردم می گوید:
«من می ترسم که دین شما را از شما بیگرند!» (غافر /۲۶)
راستی چرا اصحاب قدرت و ریاست دست از سر «دین» بر نمی دارند ؟
شهید استاد مطهری پاسخ میدهد:
“اصحاب قدرت و ریاست چون همه خواسته شان رسیدن به قدرت و ریاست کامل است و از خود چیزی ندارد تا به خواسته شان دست پیدا کنند سراغ «نام دین» می روند تا با قدرت غیر قابل محاسبه دین بتوانند به خواسته های ریاست طلبانه خود دست یابند”. (ر.ک مجموعه آثار۴۳۳/۱۷)
“که اینان تمام قصدشان از نام بردن از دین «دوشیدن دین» است. (نهج البلاغه نامه/۳۳)
تا روزگار چنین باشد «دین اسیر در دست اشرار خواهد بود».(نهج،نامه۵۳)
🔻۲ – ساختار اندیشه ای داعشیان
در ساختار اندیشه این نااهلان دو عنصر مهم و خطرناک ملاحظه می شود:
🔽الف) جهالت
در منطق وحی، جهل در مقابل علم نیست تا هر که با سواد باشد و دانشی را کسب کرده باشد جاهل نباشد، بلکه در مقابل عقل است که چه بسا شخصی دانش و معلوماتی داشته باشد و در جرگه جهّال باشد.
مشکل این گروه ضاله و جاهل در این است که چه بسا گوشه ای از دین را شنیده باشند امّا نسبت به عناصر مهم و کلی دین در جهل و عناد و ناباوری باشند و مصداق «نؤمن ببعض و نکفر ببعض» (نساء/۱۵۰) بوده باشند.
طبق روایات، معیار و میزان در سنجش اعمال و پاداش را «عقل» است. (اصول کافی۱۱/۱)
🔽ب) تعصّب
فرزند بسيار كريه جهالت حقيقتي است بنام تعصب. اینان بر آنچه «جهالت» دارند «تعصّب» هم دارند یعنی غیر از باور غلط خود هيچ كلام حقي راباهیچ منطقی نمی پذیرند و این بلیة “تعصب” همان بلائی است که قرآن بعنوان یکی از مصادیق مهم جهالت در صدر اسلام نام برده است (فتح /۲۶) درست بر خلاف منطق عقلانی قرآن که می فرماید:
« همه سخنان را بشنوید و سپس بهترین را انتخاب کنید» (زمر/۱۸)
🔻۳ – ساختار رفتاری داعشیان
اینان اساس حرکاتشان را بر «افراطی گری و تندروی» نهاده و برای عدم بازگشت از این رفتار غلط و غیر انسانی و غیر اسلامی از دو حربه ناجوانمردانه استفاده می کنند :
🔽الف) افراطی گری و تندروی
«دین» صراط مستقیم است و این صراط مستقیم هم باریک و هم برّان بوده و هیچ ضیق یا توسعه¬ای از طرف انسان را نمی پذیرد و به تعبیر بلند قرآن «حدود الهی» است که این «حدود الله» باید کاملا حفظ شود (بقره /۲۲۹).
لذا در دین نه “کُند روی” پذیرفته شده است و نه “تندروی”؛«الیمین و الشمال مضله و الطریق الوسطی هی الجادة» (نهج البلاغه خ/۱۶)
رفتار آنان در سخن گفتن و زندگی کردن و مبارزه کردن و با مخالف خود برخورد کردن و … در بدترین شکل متصور آن است ، در حالیکه منطق پیامبر (ص) در برخورد با مشرکین و کفار در جبهه و يا در شهر بسیار روشن و گویاست تا جائی که پیامبر عزیز اسلام فرمودند: «هر کس یک کافر ذمی را اذیت کند مرا اذیت کرده است». (فقیه۱۲۵/۴)
🔽ب)حربه ای بنام «تفکیر»
اینان خودراموحّدومؤمن می دانند و دیگران را کافر!! وبراین عقیده باطل خود افتخار دارند که صدالبته«یحسبون انهم یحسنون صنعاً» (کهف/۱۰۴).
درحالی که ایمان و کفر و یا توحید و شرک دارای موازین اساسی می باشد که در علم کلام مطرح شده ومحققین بزرگ نظریه پردازی نموده اندوحتي یک نفر از علماء اهل سنت که در علم کلام صاحب نظرباشدنيافتيم كه قائل به کفرعده کثیری ازمسلمین شود.
درست بدین جهت که«باب کافر سازی» بازنشودوفردیا عده ای منسوب و متهم به کفرنشونداهل بیت (ع) ایمان رادارای مراتب دانستند تاندانستن ويانبودن يك مسلمان يا مومن نسبت به بعض مراتب ایمان منجر به کفرنشود. (کافی۴۵/۲)
🔽ج)حربه ای بنام «رعب»
نقطه تاریک دیگررفتاری اینان،استفاده ازحربه«رعب»نسبت به عموم مردم است.
اگرسربریدن یک انسان مسلمان را، حمل برقساوت قلب این قائلین ظالم کنیم که حق هم همین است،امّاطبق اعتراف خودشان قصدی ازاین رفتارِغیر انسانی دارندوآن ایجاد رعب و وحشت دردل افرادست.
🔻سخن پایانی ؛
اگر در ایران اسلامی، مولفه های ذیل جدی تر گرفته شود هیچ داعش صفتی بر اقتدار نظام کوچکترین ضربه ای نمیتواند وارد سازد:
اولا :در برابر تروریسم “یدواحده” باشیم و زبان طعن سیاسی بهم نداشته باشیم، تا وحدت ملی آسیب نبیند.
ثانیا: از نیروی بالقوه ارکانِ امنیتی و نظامی و انتطامی بهره جناحی و سیاسی، نبریم تا خط فاصل بین نظامی بودن و حزبی بودن محفوظ مانده و باعث اقتدار بیشتر نظام شود. انشاءالله
انتهای پیام