خرید تور تابستان ایران بوم گردی

علی مطهری: تا محاکمه دو مامور خاطی تعلیق حج عمره پابرجاست

متن گفتگویی از علی مطهری، نماینده ی مردم تهران در مجلس با روزنامه ی آفتاب یزد در پی می آید:
 نظرتان در مورد تعلیق حج عمره از سوی دولت چیست؟
عین همین تصمیم (روز یکشنبه) بعد از حضور رئیس سازمان حج و همکارانشان در کمیسیون فرهنگی گرفته شد. یک طرح دو فوریتی نوشته و قرار شد که در صحن مجلس مطرح شود. در این طرح عینا تصمیمی که وزیر ارشاد مطرح کردند آمده است؛ یعنی سفر عمره تا زمان مجازات عاملان این حادثه به نحو اشد، متوقف شود. اما حال که دولت این تصمیم را گرفته احتمالا نیازی به این طرح وجود نداشته باشد. به نظر من دولت تصمیم درستی گرفته است. خود من هم بر این موضوع تأکید داشتم. 
 فکر می‌کنید این تصمیم باعث می‌شود مقداری از احساسات و عصبانیت مردم فروکش کند. 
بله، این حادثه یک کار سازماندهی شده از طرف دولت عربستان نبوده است. اقدام شرم‌آور دو مأمور پلیس عربستان کار شخصی بوده و اگر دولت عربستان همان طور که قول داده مرتکبان را محاکمه و مجازات کند قاعدتا التهاب اجتماعی حاصل از این اتفاق تا حد زیادی برطرف می‌شود. بیش از حد نباید به این موضوع دامن زد، خصوصا که گرچه ظاهرا قصد تجاوز در کار بوده اما در اثر مقاومت این دو نوجوان، تجاوزی اتفاق نیفتاده است. حال این که عده‌ای بیش از حد فضاسازی می‌کنند و روی مسئله عرب و عجم و تعصبات نژادی تأکید می‌کنند کارهای غلطی است که نباید ادامه داشته باشد. 
 آقای دکتر! اگر مقامات سعودی آن طور که ما انتظار داریم آن دو مأمور خاطی را محاکمه نکردند، فکر می‌کنید وضعیت سفر حج عمره چگونه می‌شود؛ فکر می‌کنید تعلیق همچنان پابرجا می‌ماند یا نه؟
قاعدتا این تعلیق پابرجا خواهد بود و مسئله مهمی نیست چرا که حج عمره مستحب است و به دلیل یک مسئله مهم‌تر تعلیق شده است. ما در سال ۶۶ به دلیل کشتار حجاج ایرانی در مکه، سه سال حج تمتع را که واجب است تعلیق کردیم چون حاکم اسلامی چنین اختیاری را دارد. 
 همان طور که خود شما هم اشاره کردید به هرحال بحث عجم و عرب و… این روزها به شدت مطرح شده است. در کنار این موضوع یک سری بحث‌های مذهبی هم مطرح و گویا موجی ایجاد شده. اگر کمی شبکه‌های مجازی و اجتماعی را مرور نمایید به این مهم می‌رسید. فکر می‌کنید برای اینکه از پیشروی این موج جلوگیری کنیم، مقامات رسمی و نهادها چه اقداماتی را باید انجام دهند؟
به عقیده من در رسانه‌ها بیش از حد به این موضوع پرداخته شد و طبیعتا در این مواقع افرادی که دلبستگی به دین، ‌مذهب و انقلاب اسلامی ندارند و اهل حج هم نیستند وارد موضوع می‌شوند تا ماهی خود را از آب بگیرند. این افراد برای ضربه زدن به مذهب و ایجاد تفرقه بین عرب و عجم و دامن زدن به تعصبات نژادی این موضوعات را مطرح می‌کنند. این فرصت‌طلبی‌ها متأسفانه صورت گرفت. زائران کشورهای دیگر مثل عراق، کویت، عربستان و بحرین هم به کشور  ما می‌آیند و متأسفانه گاهی ما ایرانی‌ها هم با آنها خوب رفتار نمی‌کنیم. نمی‌شود رفتار برخی را به حساب دولت ایران گذاشت. البته ما باید نسبت به حادثه عربستان عکس‌العمل نشان می‌دادیم تا سایر کشورها جرأت نکنند به ایرانی‌ها بی‌احترامی کنند، اما اینکه این حادثه ابزار دست مخالفان اسلام و مسلمین شود کار درستی نیست. ما باید هوشیار باشیم و بهانه به دست این افراد ندهیم.
انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا