خرید تور تابستان ایران بوم گردی

در وین چه خبر است؟

«ایستگاه پایانی مذاکرات وین»؛ این عنوان گزارشی است که ساعاتی قبل در خبرگزاری دولت منتشر شده؛ همزمان با خبرهایی که از سوی دیپلمات‌های روسیه، فرانسه و انگلیس درباره‌ی نزدیک شدن به خط پایان مذاکرات اعلام می‌شود.

به گزارش انصاف نیوز، مذاکرات احیای برجام که یکصد روز پس از آغاز به کار دولت سیزدهم از سر گرفته شد به پایان خود نزدیک می‌شود؛ ایستگاه پایانی که برخی آن را احیای برجام و آغاز رفع تحریم‌ها می‌نامند و برخی دیگر نیز شکست مذاکرات و فزونی گرفتن فشارهای ناشی از تحریم‌ها را به‌عنوان نقطه‌ی پایانی این مذاکرات اعلام می‌کنند.

خبرگزاری دولت در گزارشی که با عنوان «ایستگاه پایانی مذاکرات وین و چند قدم تا توافق نهایی» منتشر کرده است، درباره‌ی آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام می‌نویسد: «طبق آخرین گزارش‌ها، پیش‌نویس متن توافق آماده شده اما غرب هنوز تصمیم سیاسی خود را نگرفته‌ است…مذاکرات در نقطه‌ای قرار دارد که ابهامی برای آمریکا و اروپا درباره موضع ایران وجود ندارد و توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی طرف مقابل است».

خبرگزاری اصولگرای فارس در مطلبی که با عنوان «مرحله نهایی مذاکرات لغو تحریم هنوز شروع نشده است» منتشر کرده است به نقل از یک تحلیلگر سیاست خارجی نزدیک به دولت رئیسی در مورد مذاکرات احیای برجام و آخرین وضعیت آن نوشت: «واقعیت امر این است که این مرحله نهایی هنوز شروع نشده و نمی‌توانیم با فضاسازی‌های به وجود آمده همراه شویم ولی ضمن تایید اینکه ما در مراحل آخر مذاکرات هستیم باید بر این مسئله تاکید کنیم که هنوز به مرحله‌ی انتهایی نرسیده‌ایم».

دیپلمات‌های طرف‌های مذاکره‌کننده‌ی ایران بر پایان یافتن مذاکرات تاکید دارند و حتی میخائیل اولیانوف، دیپلمات ارشد روسیه در مذاکرات احیای برجام در صفحه‌ی توییتر خود نوشته است: «مذاکرات وین تقریباً تمام شده است»، اما سیعد خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی این اظهارات را «اخبار خوب زودرس» می‌نامد و تاکید دارد «اخبار خوب زودرس جایگزین توافق خوب نمی‌شود».

آقای خطیب‌زاده در مورد آخرین وضعیت مذاکرات احیای برجام گفت: «هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که توافق انجام شده است، تا زمانی که همه‌ی مسائل مهم باقی‌مانده حل‌وفصل شود، تلاش مضاعفی لازم است، اکنون همه بر گام‌های کلیدی نهایی متمرکز شده‌اند».

در همین ارتباط خبرگزاری تسنیم به نقل از یک منبع مطلع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده‌ی جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام در وین نوشته است: «توافق نهایی به حل‌وفصل موضوعات باقی‌مانده، از جمله موضوعاتی که در سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران مورد بحث قرار می گیرد، بستگی دارد».

اشاره‌ی این فرد نزدیک به تیم مذاکره‌کننده به سفر رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران است که روز شنبه انجام خواهد شد.

بنا بر آنچه یک منبع آگاه درباره‌ی این سفر اعلام کرده است: «براساس توافق به عمل آمده رافائل گروسی، مدیرکل آژانس و هیأت همراه روز شنبه ۱۴ اسفند ماه به تهران سفر خواهد کرد. گروسی در این سفر ضمن ملاقات با مقامات ذیربط از جمله محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی درباره تداوم همکاری‌های فنی بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به گفت‌وگو خواهد پرداخت».

به نظر می‌آید سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران برای یافتن راه‌حلی برای موضوعاتی نظیر ادعاهای مطرح‌شده در مورد فعالیت‌ها در تورقوزآباد باشد که مانع جدیدی بر سر راه احیای برجام تلقی می‌شود.

علی واعظ، مدیر پروژه ایران در گروه بین‌المللی بحران درباره‌ی این موضوع می‌گوید: «پرونده پادمانی ایران صرفا بعد از بررسی‌های فنی آژانس می‌تواند بسته شود، نه در روند سیاسی احیای برجام. وابسته کردن نتیجه مذاکرات به حل این مشکل، گفتگوهای وین را طولانی‌تر می‌کند.در نتیجه خطر تاثیر تنش بین غرب و روسیه (در جنگ اوکراین) بر مذاکرات بیشتر می‌شود. زمان اين قضيه را حل و فصل نمى‌كند. حل وفصل اين مشكل بسته به ميزان شفافيت ايران و ارائه پاسخ‌هاى فنى قانع كننده با آژانس دارد. اگر ايران اين موضوع را كه “ناچيز” و مربوط به “گذشته” مى‌داند ٢ سال پيش حل كرده بود، امروز اين وضعيت وجود نداشت».

سارا معصومی خبرنگار دیپلماسی و بین‌الملل نیز در در مورد سفر گروسی به تهران در صفحه‌ی توییتر خود نوشت: «دلیل اصرار ایران بربسته شدن این پرونده هم‌راستا با احیای برجام مشخص است.فرض کنیم: ایران به اجرای تعهدات برجامی بازگردد، اجرای پروتکل الحاقی را از سربگیرد، مجوز تمام دسترسی های نظارتی و… را صادر کند و تبدیل به کشوری شود که بیشترین بازرسی و نظارت از سوی آژانس بر آن اعمال شود؛ بازماندن این پرونده می‌تواند دستاویز سیاسی‌کاری و نگاه‌داشتن به اصطلاح چماق برسر ایران شود. تهران و آژانس می‌توانند به نقشه راهی برای حل مساله در یک‌بازه‌زمانی محدود برسند و تا زمان اجرای نهایی توافق برجام، این پرونده را هم مختومه کنند. ظاهرا آقای گروسی برای همین در حال سفر به تهران است. در اینکه ایران باید جواب بدهد چون مساله پادمانی است کسی شکی ندارد. در اینکه اژانس هم اهل سیاسی کاری است کسی شک ندارد. اینکه بگوییم ایران بدون حل این مساله برجام را مجدد اجرا کند صحیح نیست و همه متوجه تبعات آن هستیم».

کسری ناجی، خبرنگار بی‌بی‌سی درباره‌ی احتمال اعلام توافق در روز شنبه خبر داد: «احتمالا جلسه کمیسیون مشترک در سطح وزرای خارجه ایران و۱+۴ برای اعلام توافق روز شنبه برگزار خواهد شد. فعلا همه در وین منتظر اخرین چراغ سبزها از تهران هستند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا