خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چابهار و فرصتی در دل واگذاری به هند!

به گزارش انصاف نیوز، دکتر «سعید ریگی لادز»، فارغ التحصیل رشته تجارت بین الملل از دانشگاه اسلامی علیگر در هند، در یادداشتی در سایت محلی ندای زاهدان نوشت:

اخیرا برخی از نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری بندر چابهار به هندی ها اعتراض نموده و درخواست واگذاری این منطقه به سرمایه گذاران داخلی و بخش خصوصی نموده اند و خواهان تجدید نظر در نحوه اداره مناطق آزاد توسط جناب آقای ترکان مشاور ریاست محترم جمهور شده اند.

سال ها قبل از امضای تفاهم نامه سه جانبه ایران، هند و افغانستان، اتاق های بازرگانی استان های خراسان ، کرمان و سیستان و بلوچستان توسط سازمان بنادر وکشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شعبه چابهار بمنظور سرمایه گذاری در بندر چابهار و توسعه اسکله شهید بهشتی به چابهار دعوت شدند تا بخش خصوصی هم، در توسعه این بندر سهیم باشد که متاسفانه هیچ اقدامی در این خصوص تابحال توسط بخش خصوصی صورت نگرفته است.

جایگاه بخش خصوصی در توسعه منطقه آزاد چابهارکجاست و از زمان تاسیس منطقه ازاد چابهار تا بحال چرا سرمایه گذاران داخلی هیچ نقشی در توسعه این بندر نداشته اند؟ تا چه زمانی مردم استان مخصوصا مردم چابهار منتظر بمانند تا سرمایه گذاران تصمیم به سرمایه گذاری در منطقه بگیرند، آیا بیست و پنج سال زمان کمی برای سرمایه گذاری بوده و یا اینکه در طول این مدت دولت فرصت های سرمایه گذاری را از بخش خصوصی دریغ نموده است؟

از نظر قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی ، سرمایه گذاران خارجی از رفتار مشابه و برابر با سرمایه گذاران داخلی برخوردار خواهند شد. هیچ تبعیضی نسبت به سرمایه گذاران خارجی وجود ندارد و کلیه تسهیلات ، مزایا و معافیتها بطور یکسان به سرمایه گذاران خارجی و داخلی تعلق خواهد گرفت. با توجه به ماده 2 شرایط سرمایه گذاری خارجی، پذیرش سرمایه گذار خارجی موجب تهدید امنیت ملی و منافع عمومی، تخریب محیط زیست، اخلال در اقتصاد کشور وتضییع تولیدات مبتنی بر سرمایه‌گذاریهای داخلی‌ نشود.

پس با این حساب مشاور رئیس جمهور هرگز تصمیمی نمی گیرند که منافع عمومی مردم به خطر بیفتد و ایشان با توجه به تجربیاتی که دارند کاملا کارشناسانه عمل کردند و بهترین تصمیم را برای رشد و توسعه این استان اتخاذ شد.

حال با توجه به سخنان جناب آقای ترکان که اعلام کردند پیمانکاری برخی از طرح ها در بندر چابهار به هندی ها واگذار شده است، بهتر است بعضی از نمایندگان محترم مسئله را سیاسی نکنند و از بعد اقتصادی به این موضوع بنگرند. رضایت مندی مردم باید در راستای رشد و توسعه اقتصادی استان باشد و برخی مسائل سیاسی و جناح بندی ها نباید مانعی برای پیشرفت این استان در سطح ملی و فراملی باشد.

مشارکت شرکت های هندی در توسعه اسکله شهید بهشتی و ایجاد خط آهن چابهار – زاهدان – مشهد و سایر پروژه ها نه تنها باعث رشد و توسعه منطقه آزاد می شود بلکه به توسعه استان نیز کمک میکند و زمینه افزایش مبادلات تجاری را علاوه بر بندر چابهار از دیگر مرزهای تجاری استان نیزفراهم می سازد.

همچنین افزایش فرصت های شغلی و کیفیت تولیدات در منطقه، استان و کشور یکی از اهداف پذیرش سرمایه گذاری خارجی می باشد.

بخش خصوصی داخلی همگام با سرمایه گذاران خارجی می تواند نقش مهمی در توسعه منطقه آزاد چابهار ایفا کند. صنایع و معادن، بازرگانی و خدمات، زیر بناها، تامین انرژی و توریسم از فرصت های سرمایه گذاری هم برای سرمایه گذاران داخلی بخش خصوصی و هم سرمایه گذاران خارجی هستند.

بنابراین اگر بخش خصوصی واقعا تمایل به سرمایه گذاری و توسعه بندر چابهار دارد و با توجه به تسهیلاتی که منطقه آزاد برای جذب سرمایه گذار و توسعه این بندر ارائه می دهند بهترین فرصت برای سرمایه گذاران داخلی فراهم شده است تا ثابت کنند می توانند همگام و همراه با دولت در رشد و آبادانی کشور سهیم باشند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا