خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نقش سعید جلیلی در توقیف سایت انتخاب!

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشت کوتاهی به بهانه‌ی توقیف سایت انتخاب نوشت:

چند روزی از سخنان رئیس دولت سیزدهم درباره‌ی نقدپذیری خود و همکارانش در قوه‌ی مجریه و خبر عضو دفتر رهبری از تاکید آیت‌الله خامنه‌ای بر تحقق و گسترش آزادی‌ها نگذشته بود که خبر توقیف یک رسانه‌ی منتقد «انقلابی‌ها» منتشر شد.

بنا بر آنچه خبرگزاری اصولگرای فارس که در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران به رسانه‌ی غیررسمی سپاه پاسداران مشهور شده اعلام کرده است؛ دلیل توقیف وبسایت انتخاب به ویدئویی بازمی‌گردد که از نظر تصمیم‌گیران مطالب مطرح‌شده در آن «مغایر با منافع ملی و علیه سیاست‌های اصولی نظام جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی» بوده است.

با نگاهی به این ویدئو که در موقعیتی طنزآمیز همین حالا در خبرگزاری فارس در دسترس همگان قرار دارد می‌توان مطالب مطرح‌شده در آن را نقدی به سیاست خارجی دو سال گذشته‌ی «دولت انقلابی» دانست که از قضا میزان تندی ادبیات به کار رفته در آن در قیاس با آنچه «انقلابی‌ها» علیه ظریف و روحانی گفته و می‌گویند تقریبا هیچ است.

بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ که سکان مذاکرات هسته‌ای به سعید جلیلی سپرده شده‌ بود، ممنوعیتی کم‌سابقه به فضای رسانه‌ای کشور تحمیل شد که بر اساس آن نه تنها رسانه‌ها امکان نقد عملکرد آقای جلیلی و همکارانش را نداشتند بلکه پس از هر دور مذاکره می‌بایست آنچه از سوی شورایعالی امنیت ملی به رسانه‌ها ابلاغ می‌شد مبنای عمل قرار می‌گرفت.

مثالی دیگر از ممنوعیت‌ها در نقد سیاست خارجی به مسائل منطقه‌ای بازمی‌گردد؛ کمتر نقدی به سیاست‌های تصمیم‌گیران در عراق و سوریه و یمن و لبنان و دیگر کشورهای منطقه را می‌توان در رسانه‌ها یافت و ترکیب سانسور و قدسی‌سازی از نیروی قدس فضایی را ایجاد کرده که حرکت به این سمت و سو آژیرهای خطر را برای رسانه به صدا در می‌آورد.

حالا هم ظاهراً تصمیم‌گیران به دوران حضور سعید جلیلی به‌عنوان سکاندار مذاکرات هسته‌ای تمایل پیدا کرده‌اند و رسانه‌ای که نقدی بر سیاست خارجی «دولت انقلابی» منتشر کرده را به بهانه‌ی آنچه «مغایرت با منافع ملی» خوانده شده است توقیف می‌کنند؛ مشابه همان بهانه‌هایی که در دوران آقای جلیلی رسانه‌ها را از نزدیک شدن به نقد عملکرد او و یارانش در مذاکرات بازمی‌داشت.

پرسش اساسی این است که نتیجه‌ی چنین برخوردهایی چیست؟ آیا ایجاد ممنوعیت برای نقد سیاست هسته‌ای کشور در بین سال‌های ۸۶ تا ۹۲ کمکی به پیشبرد اهداف نظام در این حوزه کرد؟ آیا ایجاد محدودیت برای نقد سیاست‌های منطقه‌ای کشور تا به حال کمکی به تصمیم‌گیران نظامی و سیاسی کشور کرده است؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

    1. فعلا که حروم لقمه امثال خبرگزاری فارس و کیهان هستن که از بودجه مملکت ارتزاق می کنن و لج پراکنی میکنن و شدن رسانه های ماله کش انقلابیون. که محتوای بی خود و سراسر نفرت تولید میکنن

      52
      14
      1. حروم لقمه نارسانه های شما هستن که از دولت انقلابی سوبسید میگیرن انا مزدور غرب شدن
        ماله کش شمایید و اربابان جیزه خواراتان
        دم فارس و کیهان گرم که جلوی خیانت شما کمپ نشین ها رو مییگیرن

        15
        43
  1. اون دنیایی هم هست ولو چشمتون رو ببندید
    کمی انصاف چیز خوبی بود
    امیدوارم برای اون دنیاتون جوابی داشته باشید

    22
    4
  2. از دولت سوبسید می گیرید مزدوری دشمنان رو می کنید و علیه فعالیت نای مثبت دولت سیاه نمایی می کنید
    یادتون هست ۸ سال اربابتان روحانی به منتقدین ناسزا می گفت؟

    11
    32
  3. شرور نیوز!
    انتخاب نقد می کرد یا دروغ می گفت و تضعیف می کرد؟
    خود غربی ها به پیروزی ایران در مقابل عربستان اذعان کردن
    بعد انتخاب در راستای اهداف صهیونیستی، عربستان را پیروز خطاب می کرد
    این اگه مزدوری نیست پس چیه

    13
    31
  4. سلام.
    تا اومدم شروع کنم به خوندن، دیدم یک پاراگراف عجیب رو :«بنا بر آنچه خبرگزاری اصولگرای فارس که در فضای سیاسی و رسانه‌ای ایران به رسانه‌ی غیررسمی سپاه پاسداران مشهور شده اعلام کرده است؛»

    بجای نوشتن این پاراگراف مغرضانه که هدف سوء شمارو نشون میده، فقط کافی بود بنویسید:« به نقل از فارس»

    واقعاً حیف وقتی ک گذاشتم پای متن یکجانبه شما

    12
    26
    1. خب کرتیکه همون فارس وامثال شریعتمداری هم بارها برای بیان اسم یه خبرگزاری اصلاح طلب کلی توهین و تخریب وقیحانه و افترا ردیف میکنن! کوری اونا رو نمیبینی؟؟ رسانه های مغرض و معاند و پیاده نظام دشمن و سواره نظام آمریکا و مواجب بگیران غرب و….. اونجا چرا دهن امثال شما چفت و بسته؟!

      2
      2
  5. با یک نگاه به نظرات جماعت دلواپس که اینجا حضور فعال دارند می توان به عمق دانش و ادب آنان پی برد. البته وقتی مراد و الگویشان کیهان و امثالهم است طبیعی است که هیچ حریم اخلاقی برای خود قائل نباشند

    29
    7
    1. مراد شما دل آرام ها کی بود؟ روحانی که ۶۰ ناسزا به منتقدین گفت یا خاتمی که خطاب به دانشجوها می گفت ساکت و گرنه میگم بندازنتون بیرون
      شما دم از ادب می زنید خودتون خنده تون نمی گیره؟

      7
      25
  6. بنظر می رسد این کارخبری اخیر سایت انتخاب یعنی انتشار تحلیل انتقادی یکطرفه و بی ملاحظه به سیاست های خارجی دولت رئیسی، یک نوع خودزنی آگاهانه! بوده برای اینکه در این برهه «توقیف»بشه!
    الله اعلم

    3
    16
  7. به به، می بینم که… مظنه سایبریون خیلی پیشرفت کرده و از ساعتی ۷ تومن به ساعتی ۷۰۰ تومن رسیده! سایبریون، همه با هم حملهههههههههه…

    10
    6
    1. خودتو لو دادی که!
      پس این نظراتی که از شما سایبری های دل آرام در مجازی می بینی م سازمانی است و بابتش پول می گیرید!
      چه اعتراف ناخواسته ای!

      1
      1
  8. اصلا اونا بد بی ادب و هر چه شما می گویید آیا مجوز میشه شما هم هتاکی کنید؟؟ اخیرا مد شده که تا به جماعت سوپر انقلابی گفته میشه این گفتار یا عمل بد و نادرست است میگن فلانی هم اینجور بود بهمانی هم اونجور.اگه اونا هم اینجور و اونجور گفتن یا عمل کردن ختما غلط و اشتباهه اما در کجای دین مبین اسلام امده که هرکار تونستید بکنید یا هرچه رسید بگید بعد توجیه کنید که رقیب یا مخالفتون هم همینجور بوده؟ امان از سطح نازل تربیت سوپ باصطلاح انقلابی ها.

    14
    3
    1. تو خودت همین حالا داری اهانت میکنی سوپر اصلاحاتچی!
      سطح نازل گفتار امثال شما رو در فتنه ۸۸ و اغتشاشات اخیر دیدیم

      2
      8
  9. اگر این کشور سر و صاحب درست و حسابی داشت کلا اینها باید اعدام میشدند تا دیگه امثال روزنامه هم میهن و زن روز دنیای اقتصاد و کل روزنامه های چرند ویران طلبان(اصلاح طلبان)نیان هر چرندی که خواستند به خورد مردم بدهند البته کار درستش اینه که کلا این حزب با افرادش متلاشی بشه کشور و مردم یک نفس بکشند از دیت این خائنین و جاسوسان و وطن فروشان

    4
    12
  10. وقتی بهت میگن با “سعید جلیلی” و “سایت انتخاب” جمله بساز.
    متن و عنوان کاملا مغرضانه به نظر می‌رسه! خود دانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا