خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی ۴ آذر سال ۷۹ | «فلسطينى‌ها كشته مى‌شوند و گويا خبرش به غربی‌ها نمى‌رسد»

انصاف نیوز: خاطرات روزنوشت آیت‌الله اکبر هاشمی در ۴ آذر سال ۱۳۷۹ را در ادامه می‌خوانید:

جمعه 4 آذر 1379   |   27  شعبان 1421                              24 نوامبر2000

اكثر وقت را در منزل بودم. وقت با مطالعه و استراحت گذشت. براي اقامه نمازجمعه، به دانشگاه تهران رفتم. خطبه‌اي درباره حَسَد و خطبه‌اي درباره مناسبات هفته، از قبيل بسيج و نيروي دريايي و شهيد [سیدحسن] مدرس و وضع اقتصادي و ركود و انتخابات آمريكا و انتفاضه مسجدالاقصي ايرادكردم.[1] بعد از ظهر، آقاجواد، فرزند مرحوم آقاعزيز طباطبايي، [پسردایی همسرم] آمد. از اينكه بدهي او به بانك ملي مشكل‌زا شده، ناراحت است و براي حل مشكل استمداد كرد.

مسأله فعال‌شدن خط لوله انتقال نفت عراق به سوريه و اخطار عراق در خصوص امكان قطع صادرات نفت، در اعتراض به تحريم سازمان ملل، مورد توجه است. انتفاضه مسجدالاقصي و انتخابات آمريكا، كماكان مورد توجه رسانه‌هاي جهاني است. روسيه، اخطار آمريكا در خصوص فروش سلاح به ايران را ردكرده و گفته که به سياست خود ادامه مي‌دهد. در پاكستان، [انورعلی آخوندزاده] دبيركل نهضت شيعي، توسط تُندروهاي وهابي [سپاه صحابه] شهيد شده است.[2]


[1] – در بخشی از خطبه دوم آمده است: «مسأله مهم‌تر امروز ما و دنياى اسلام و دنياى بشر، مسأله فلسطين است. قرار بود پنج شش سال پيش كرانه غربى و غزه و بيت‌المقدس تخليه شود. سازش و صلحى كه اين همه از آن حرف مى‌زنند، نتيجه‌اش همين است. مردم حركت كردند و نمى‌توانند اين ظلم را تحمل كنند، نمى‌توانند اين زندگى را تحمل كنند. پليس و نيروى نظامى اسرائيل آنها را تحت فشار و اذيت قرار مى‌دهند و يك حالت انفجار در مردم پيش آمده است. ببينيد چه جنگ نابرابرى است! اينها وقتى از خانه‌شان بيرون مى‌آيند با ارتش اسرایيل مواجه مى‌شوند و هيچ كارى نمى‌توانند بكنند، فقط سنگ مى‌زنند و شعار مى‌دهند و اسرایيلى‌ها هم گلوله‌ توپ، خمپاره و تفنگ به روى اينها باز مى‌كنند. دليلش اين است كه در اين هشت هفته در آمارى كه خود اسرایيلى‌ها هم قبول دارند، 260 نفر از فلسطينى‌ها شهيد و بيش از ده هزار نفر مجروح شدند و اسرایيلى هم پانزده تا سى نفر را كشته دادند.

شرايط انتفاضه كه مى‌گوييم، اين است. يعنى عرب‌ها – چه مسيحى، چه مسلمان – قربانى مى‌شوند. مخصوص مسلمان‌ها نيست. دو جبهه نابرابر است. آن‌طرف همه چيز دارد؛ از تانك، توپ، هلى‌كوپتر و هواپيما استفاده مى‌كند و بمباران مى‌كند. اين‌طرف هم يك ملت مظلوم است. مردمى كه پشت‌سرشان 50 سال مظلوميت و آوارگى دارند و چهار ميليون از بستگانشان در سراسر دنيا آواره‌اند. اگر انفجارى به‌دست فلسطينى‌ها اتفاق مىفتد، غربى‌ها محكوم مى‌كنند. اما اين همه فلسطينى كشته مى‌شوند و گويا اصلاً خبرش به آنها نمى‌رسد.» رجوع‌‌ کنید←كتاب «هاشمي ‌رفسنجاني، خطبه‌های جمعه 1379»، دفتر نشر معارف انقلاب، 1401.

[2] – انورعلی آخوندزاده، دبیرکل نهضت جعفری پاکستان، شاخه ساجد نقوی، روز پنج‌شنبه سوم آذر 1379 در مقابل منزلش در شهر پیشاور مرکز ایالت سرحد پاکستان، هدف حمله تروریستی قرارگرفت و به شهادت رسید.

منبع: کتاب خاطرات هاشمی در سال ۱۳۷۹؛ «اصلاحات در بحران»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا