خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سه روایت از تک‌صدایی در روز دانشجو 1402

روز دانشجو گذشته اما کماکان مراسم‌های مربوط به این روز در دانشگاه ادامه دارد. انصاف نیوز سه نقد پیرامون مراسم‌های مناسبتی دانشگاه در این روز از سه دانشگاه مختلف کشور دریافت کرده است که به حق تحصیل و تدریس دانشجویان و استادان ممنوع‌الورود، «اقتدارطلبان در کمین هویت دانشجویی»، فضای تک‌صدایی در دانشگاه و دانشگاه به مثابه میدان تبلیغ سیاسی گروهی خاص اشاره دارد.

حق تحصیل ممنوع‌الورودها: سوالی که یک سال است بی‌پاسخ مانده

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

محمدامین سلطان‌زاده، دانشجوی دانشگاه علوم‌پزشکی تبریز و محکوم به سه ترم محرومیت از تحصیل و تبعید از تبریز به کاشان در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز نوشت: تریبون آزاد دانشگاه به مناسبت ۱۶ آذر در شرایطی برگزار می‌شود که ۲۲ نفر از برگزار کنندگان این مراسم در سال ۱۴۰۱ حالا تعلیق یا تبعید شده و با دستور مستقیم ریاست دانشگاه حتی اجازه‌ی حضور در این مراسم را هم ندارند.
حداقل امید است که به بهانه‌ این روز، پیرامون حق تحصیل دانشجویان و حق تدریس اساتید، پرسش و پاسخی بین سایر دانشجویان و ریاست دانشگاه شکل بگیرد. پرسشی که بعد از یک سال بی‌پاسخ ماند.

«اقتدار‌طلبان» کمر به نابودی هویت دانشجویی بسته‌اند

تجمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر در 1401

یکی از دانشجویان تعلیقی دانشگاه امیرکبیر در یادداشت ارسالی خود به مناسبت 16 آذر نوشت: ۱۶ آذر‌ امسال، جلوه‌ای از تمام تنگ‌نظری‌ها و غرض‌ورزی‌ها در این دانشگاه ۶۷ ساله بود. دانشگاه صنعتی امیرکبیر که روزگاری سیاسی‌ترین دانشگاه کشور و به زعم فعالین پیشانی فعالیت دانشجویی نامیده می‌شد، امروز اما با نگاه‌های امنیتی و رویکرد‌های خصمانه، تبدیل به پیکری بی‌جان شده که بسیاری از دانشجویان در آن از طبیعی‌ترین حقوق خود محروم هستند. حق تحصیل که اساسی‌ترین حق یک دانشجو است و تمام حقوق دیگر حول محور آن شکل می‌گیرد، به ساده‌ترین شکل ممکن نقض شده است و بسیاری از دانشجویان از آن محروم هستند.

تشکل‌یابی و برگزاری نشست‌های آزاد‌اندیشی، امروز در امیرکبیر جایی ندارد و عدم تمایل دانشگاه در اعطا مجوز به تشکل‌ها و انجمن‌ها، آن‌ها را به انحلال کشانده است. حیات اجتماعی دانشجویان و حتی اساتید متاثر از حضور مداوم برخی نیرو‌ها و افرادی با لباس شخصی مختل شده است.

به واسطه‌ی تمام این رویکرد‌ها، فضایی غبار‌آلود و بسته در امیرکبیر حاکم است که هیچکس حق اعتراض و نقد سیاست‌های موجود را ندارد. دانشجویان در این اتمسفر، نا‌امیدانه به مهاجرت و گسستن از وطن خود می‌اندیشند.

۱۶ آذر امسال یادآور این است که چگونه اقتدار‌طلبان کمر به نابودی هویت دانشجویی بسته‌اند و با نهاد دانشگاه سرِ ستیز دارند.

به دانشگاه و ایده آن در دانشگاه علامه طباطبایی تعدی شده

محمدحسین موسوی، دانشجوی دانشگاه علامه این متن را در نقد تک‌صدایی روز دانشجو برای انصاف نیوز فرستاده است:

کارل یاسپرس دانشگاه را اجتماعی مستقل و خودآیین می‌داند که که خودآیینی خود را از یک ایده جاویدان و فراملی به نام آزادی آکادمیک می گیرد. او معتقد است زمانی که علایق سیاسی مستقیما در حیات دانشگاه دخالت کنند، آن‌گاه نظارت دولتی تهدیدی برای دانشگاه است و این که دولت از دانشگاه بخواهد مبلغ سیاسی‌اش باشد، فاجعه ای برای دانشگاه و تعدی به ایده دانشگاه است. این خطر و تعدی زمانی که به دلایل کاملا سیاسی تصمیمات انضباطی علیه اعضا دانشگاه گرفته می‌شود نیز وجود دارد.

به دانشگاه و ایده آن در دانشگاه علامه طباطبایی تعدی شده است. زمانی که از کنار دفترهای یک شکل نهادها و تشکل‌های دانشجویی همسو می‌گذریم و به درهای بسته تشکل‌ها و نهادهای دیگر برخورد می کنیم، وقتی که از کلاس درس استادی منع می شویم چون او اخراج شده است، وقتی که هربار می خواهیم چیزی بگوییم مجبور به صبوری می‌شویم، وقتی به هر گوشه می‌نگریم خبری از گعده‌های علمی و دانشگاهی مستقل نیست دیگر نمی‌شود دانشگاه را اجتماعی به تعریف یاسپرس دانست که آزادی آکادمیک پشتوانه اوست.

دانشگاهی که می‌خواهد تمام اجزا خود را مبلغ ایده‌ی سیاسی خاصی کند

برخورد حراست دانشگاه علامه طباطبایی| مربوط به 5 تیر 1402

روزها می گذرد و به 16آذر، روز دانشجو، می رسیم. در دانشگاهی که انگار آخرین چیزی که در آن مهم است دانش و دانشجوست. دانشگاهی که نه تنها بخش‌های مشخصی از آن مبلغ ایده‌ای سیاسی‌ست، بلکه در تلاش است در تمام لایه‌های زیست دانشگاهی نفوذ کرده و آن را مبلغ ایده‌ی سیاسی خود کند.

فاتحانه فریاد می‌زنند دانشگاه برای ماست

16آذرماه نیز از این قاعده مستثنی نشده و در این روز هم در جای خالی دانشجو و دانشگاه، افرادی از طریق نهادهای غیرمستقل و غیردانشگاهی خود، برای نشان دادن یک ایده سیاسی به میدان آمده‌اند و فاتحانه فریاد می‌زنند دانشگاه برای ما و دانش در خدمت ماست و هیچکس نیز نمی تواند ایده ما را نپذیرد.

رجزخوانی در میدان خالی دانشگاه

از ابتدا شروع ترم دانشگاهی جدید دانشگاه علامه تبدیل شده است به جایی برای مانور سیاسی، جایی برای تخلیه نیاز به قدرت‌نمایی، جایی که حتی در 16آذر آن نیز تلاش شده است خبری از دانشجویان غیرخودی نباشد و تنها برنامه آن برای روز دانشجو، برنامه‌ای با نام “دانشجو تراز” است تا حتی در عنوان آن بیان شود هدف چیزی جز رجزی فاتحانه در صحنه خالی از دانشجو دانشگاه نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. به هر حال دانشجو جوان و احساساتی است.
    و خروجی لازم دارد. بی جهت نیست که سلف
    مختلط می خواهد و …….

    7
    17
  2. همه این دانشجویان فریب خورده یک صدا حرف روزنامه های شرق و انصاف نیوز و هم میهن رو میزنند.اصلا هم معلوم نیست از کجا خط گرفتن؛!!

    8
    7
  3. اون موقع که رکیکترین فحشها رو از لبان مبارک بیان می‌فرمودید احترام ایده دانشگاه یادتون نبود؟

    4
    2
  4. البته روزگار تک صدایی همین ها رو هم دیدیم هتاکی چارواداری و رفتارهایی که زبان از گفتنش شرم داره /چادر از سر دختر دانشجو کشیدن با شعار آزادی/حمل چاقو و سلاح سرد به داخل همین دانشگاه/حمله به سلف دختران /ریختن آب روی سر سخنگوی دولت و….. همه و همه مواردی هست که این عده گستاخ نشانه پویایی محیط دانشگاه می‌دانند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا