خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«بحران خاک جدی‌تر از بحران آب است»

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس گفت: خاک در کشور ما به‌عنوان یکی از ارزشمندترین کالاهاست که قیمت عددی ندارد به همین جهت ازدست‌دادن آن موردتوجه نیست.

به گزارش پایگاه تحلیلی خبری شیرازه، به نقل از روابط‌عمومی اتاق بازرگانی فارس، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس در همایش بزرگداشت روز جهانی خاک که در اتاق بازرگانی فارس برگزار شد، اظهار کرد: بر خلاف آب که کمبود و نبود آن برای همگان ملموس است، اما در موضوع خاک اثر فرسایش به‌سرعت قابل‌درک و لمس نیست و همین موضوع موجب می‌شود که در گذر زمان متوجه عمق فاجعه ازبین‌رفتن خاک نشوند.

محمدصادق حمیدیان گفت: خاک ثروتی میان نسلی است که ما امانت‌دار این ثروت گران‌بها هستیم. خاک در کشور ما به‌عنوان یکی از ارزشمندترین کالاهاست که قیمت عددی ندارد به همین جهت ازدست‌دادن آن موردتوجه نیست.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس تصریح کرد: خاک به‌عنوان منبع طبیعی، سرمایه ملی و بستر حیات، نقش اساسی در استقرار و رشد جوامع بشری دارد و در واقع بخشی از زنجیره غذایی انسان و سایر حیوانات از خاک است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس افزود: با درک عمیق قدر و منزلت منابع خاک کشور و لزوم حفظ و حراست از این سرمایه خدادادی جهت بهره‌برداری پایدار و حفظ امانت برای نسل‌های آینده، توسعه پایدار هیچ کشوری بدون توجه بـه منـابع خـاک، دست‌یافتنی نخواهد بود.

حمیدیان تصریح کرد: طبق گزارش فائو ۳۳ درصد از خاک‌های جهان به دلایل مختلف از جمله فرسایش، شورشدن و آلودگی‌های شیمیایی خاک تخریب شده است و ازآنجایی‌که خاک خالی اثرات رویدادهای آب‌وهوایی را تشدید می‌کند معیشت مردم به طور فزاینده‌ای تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و افراد بیشتری ممکن است مجبور شوند به جاهای دیگر نقل‌مکان کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با بیان اینکه امنیت غذایی، یکی از اجزای اصلی امنیت ملی هر کشور است، ادامه داد: سازمان غذا و کشاورزی ملل متحد (۱۹۹۶)، امنیت غذایی را این‌گونه تعریف می‌کند: دسترسی فیزیکی و اقتصادی همه مردم در همه اوقات به غذای کافی، سالم و مغذی برای داشتن یک زندگی سالم و فعال. باتوجه‌به ترجیحات غذایی، در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد غذای موردنیاز بشر از خاک تولید می‌شود و این موضوع، امنیت غذایی جوامع مختلف را به سرنوشت خاک‌ها پیوند داده است.

او با بیان اینکه خدشه‌دار شدن این امنیت می‌تواند مشکلات فراوان اجتماعی و چالش‌های امنیت ملی را به دنبال داشته باشد، افزود: تخریب زمین‌ها در حال حاضر اصلی‌ترین تهدید امنیت غذایی در جهان و در حال تبدیل‌شدن به یک محدودیت جهانی برای توسعه اقتصادی است و به آن سومین چالش قرن ۲۱ (بعد از دو چالش تغییر اقلیم جهانی و کمبود آب شیرین) می‌گویند. بعضی از پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که منابع خاک، به دلیل تخریب‌ها و سوءمدیریت‌ها در آینده نه‌چندان دور (کمتر از یک قرن) توان تأمین نیاز غذایی بشر را از دست خواهند داد.

حمیدیان اظهار کرد: فرسایش خاک حاصل مدیریت نامناسب منابع آب و بهره‌وری خاک و تغییر اقلیم و خشکسالی است و در دنیای مدرن هر تن خاک ۲۸ دلار ارزش دارد. براین‌اساس هدررفت خاک در ایران حداقل ۵۶ میلیارد دلار ارزش دارد، ارزشی که نه‌تنها در حساب‌های ملی، بلکه در بودجه‌های کشوری هم دیده نمی‌شود. عددی که حتی از ارزش صادراتی نفت کشور هم بزرگ‌تر است.

او با بیان اینکه عمق فاجعه ازبین‌رفتن منابع خاکی بیشتر از منابع آبی و بحران آب است، افزود: بر اساس اصول علمی بین آب‌وخاک رابطه وجود دارد و کاهش هر یک از این مقوله‌ها تهدیدهای جدی را به دنبال دارد به همین جهت در موضوع بحران خاک و آب در کشور باید نگاه عمیق‌تری حاکم شود.

رئیس اتاق بازرگانی فارس با تأکید بر اینکه آنچه در بحث خاک باید موردتوجه قرار گیرد کاهش شدید کیفیت منابع خاکی در کشور است که این مهم در زمان فعلی که با خشکسالی همراه است بیش‌ازپیش نمود پیدا کرده است، اضافه کرد: امروز شاهد بحث فرو چاله‌ها و فرونشست زمین هستیم که ترکیبی از فرسایش و بحران آب است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. افزایش جمعیت و سیاستهای غلط شهرسازی و گسترش سطحی شهرها و رونق بازار دلالی زمین که موجب ازبین رفتن زمینهای کشاورزی و جنگلها و ساخت و ساز میشود و همینطور معضل زباله و بی توجهی به کاهش ان و عدم تفکیک و بازیافت که هر روز وخیم تر میشود، شیوه های غیرعلمی و سنتی در کشاورزی و کشتهای غیراصولی که موجب هدر رفتن اب و کاهش کیفیت خاک میشود، و کاهش بارندگی و پایین رفتن سطح ابهای زیرزمینی و اختصاص کسر بزرگی از منابع ابی به مصارف شهری با جمعیت رو به انفجار که بخش کشاورزی را با مشکل کم ابی مواجه میکند، از جمله مشکلاتی است که اینده کشور را با بحرانهای متعدد روبرو خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا