خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هلوکاست خبرنگاران

محمدحسین واحدی در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «هلوکاست خبرنگاران» نوشت:

ما در برهه ای زندگی می کنیم که گوش کردن به اخبار برای دریافت آمار و خبر های روزمره ضروری است.

و این خبرنگاران هستند که در رادیو و تلویزیون خبرها را گردآوری و به صورت گزارش در می آورند و در نهایت به صورت گفتار یا نوشتار آنها را ارائه می دهند. البته امروزه مفهوم خبرنگاری و تهیه خبر بسیار پیچیده شده شاید نتوانیم تعریفی که مورد پذیرش همه باشد برای مفهوم خبرنگار ارائه دهیم.

خبرنگاری شغلی بسیار پیچیده و سخت محسوب می شود. زیرا آنان باید ساعت ها و وقت خود را برای گردآوری،  تهیه، گزارش نویسی و ویراستاری خبر بگذارند تا اخباری که ارائه می شود مورد پسند و مطلوب عامه افراد جامعه باشد.

و در این راه سختی های زیادی پیش روی آنها قرار دارد که در کشورها این اتفاقات بدیهی است. از جمله آنها می توان به آسیب دیدن، دستگیر شدن، کشته شدن، ترور شدن و…

برای مثال می توانم به جنگ میان اسرائیل و غزه اشاره کنم که در آن  افراد زیاد ی غیر نظامی ها تا کنون کشته اند و این حملات مرگبار بیشتر از سوی جنگنده های اسرائیلی به سمت غزه بوده است. حملات پی در پی نیروی هوایی اسرائیل باعث شده تا یک درصد کل جمعیت غزه از بین برود و دیگر چیزی از زیر ساخت های آن شهر تقریبا باقی نماند و علاوه بر همه اینها به گزارش میدل ایست مانیتور حدود ۶۵ هزار خانه تاکنون در نوار غزه نابوده شده اند.

اینها اقداماتی است که اسرائیل می خواهد پنهان بماند ولی تاکنون نتوانسته آنها را مخفی کند. اما از همه مهم تر برای این رژیم پنهان ماندن تلفات جنگ و زوایای عملیات اکتبر است. اسرائیل می خواهد  تعداد کشته شده های جنگ اخیر خود را مخفی نگه دارد همواره سعی می کند رویکرد خود را بر روی هدف قرار دادن خبرنگاران قرار دهد مخصوصا خبرنگاران خبرگزاری های وابسته به جریان مقاومت که تا کنون نیز توانسته خیلی از آنها را در حملات خود به شهادت برساند.

آمار شهدای خبرنگاران غزه حتی از دو جنگ بزرگ تاریخ هم بیشتر است حدودا که به جنگ خبرنگاران مشهور شده‌است.  اما ما در برهه ای زندگی می کنیم که گوش کردن به اخبار برای دریافت آمار و خبر های روزمره ضروری است.

و این خبرنگاران هستند که در رادیو و تلویزیون خبرها را گردآوری و به صورت گزارش در می آورند و در نهایت به صورت گفتار یا نوشتار آنها را ارائه می دهند. البته امروزه مفهوم خبرنگاری و تهیه خبر بسیار پیچیده شده شاید نتوانیم تحلیلی که مورد پذیرش همه باشد برای مفهوم خبرنگار ارائه دهیم.

خبرنگاری شغلی بسیار پیچیده و سخت محسوب می شود در نوع خود زیرا آنان باید ساعت ها و وقت خود را برای گرد آوری،  تهیه، گزارش نویسی و ویراستاری خبر بگذارند تا اخباری که ارائه می شود مورد پسند و مطلوب عامه افراد جامعه باشد.

و در این راه سختی های زیادی پیش روی آنها قرار دارد که در کشورها این اتفاقات بدیهی است. از جمله آنها می توان به آسیب دیدن، دستگیر شدن، کشته شدن، ترور شدن و…

برای مثال می توانم به جنگ میان اسرائیل و غزه اشاره کنم که در آن  افراد زیاد ی غیر نظامی ها تا کنون کشته اند و این حملات مرگبار بیشتر از سوی جنگنده های اسرائیلی به سمت غزه بوده است.

حملات پی در پی نیروی هوایی اسرائیل باعث شده تا یک درصد کل جمعیت غزه از بین برود.

و دیگر چیزی از زیر ساخت های آن شهر تقریبا باقی نماند و علاوه بر همه اینها حدود ۶۵ هزار خانه  نابود شوند به طور کامل و تقریبا ۱ در صد جمعیت کل غزه نیز تاکنون کشته شده اند این یعنی به نوعی نسل کشی که اخیرا هم سر این موضوع وکلای آفریقایی توانسته اند پای اسرائیل را به دادگاه بکشانند و همین حرکت توسط آفریقایی ها و فلسطینی ها نابودی یا کاهش قدرت  نفوذ  اسرائیل  را در جهان و جامعه جهانی در پی داشت.

اما حالا چرا اسرائیلی به خبرنگاران در جنگ حمله می کنند. دلایل متعددی دارد اول اینکه گمان می کنند خبرنگاران جنبه جاسوسی دارند و از آنها برای گرا دادن موقعیت مکانی سربازان این حکومت استفاده می کنند چون که خود اسرائیل از خبرنگاران و دیگر افراد حرفه های مختلف برای این امر استفاده می کند. و گمان می کند بقیه دولت ها هم از خبرنگاران همچین استفاده ای دارند  و نگاه اسرائیل بر روی خبرنگاران نزدیک محور مقاومت مثل الجزیره و المیادین و…

و دوم اسرائیل برای اینکه آمار کشته های خود را پنهان کند از بقیه و به خصوص شهروندانش که جدیدا هم مخالفت ها با جنگ و کابینه نتانیاهو داخل اسرائیل بالا گرفته سعی می کند با کشتن اینها جلوی انتشار خبرها را بگیرد و با ایجاد ترس مانه از پیوستن خبرنگار های جدید به میدان جنگ شوند. تا کنون  حدود ۱۱۱ خبرنگار در غزه کشته شده اند که از آمار جنگ  جهانی دوم ۶۹ نفر  و  نبرد  ویتنام  ۱۷ نفر بودند نیز بیشتر است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. بله دقیقا ، خانم الهه محمدی و نیلوفر حامدی هم قربانی همین هلوکاست شدن ، وگرنه مگه میشه برای انتشار یک خبر دو زن خبرنگار بازداشت و زندانی بشن؟؟؟!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا