خرید تور تابستان ایران بوم گردی

موسوی اردبیلی: ای کاش جنگ را ادامه نمی‌دادیم

/ورق پاره‌های تاریخ (۷)/

سوال: انقلاب و تحولی دستاوردی بشری و تجربه ای برای آینده و حال است. فرض کنیم که می شد زمان را به عقب برگردانیم و در عین حال تمامی این تجربیات ده سال گذشته یا شاید حتی قبل از ده سال گذشته در وجود شخص جناب عالی محفوظ می ماند – اگر واقعا صادقانه بخواهیم برخورد بکنیم- فکر می کنید کدام یک از اقدامات انجام شده را دوباره تکرار می کردیم و کدام را انجام نمی دادیم؟

موسوی اردبیلی: از انقلاب ما ده سال گذشته است. در این ده یا دوازده سال ما کارهای زیادی انجام دادیم. شاید اگر بخواهیم حتی کلیات این کارها را در نظر بیاوریم، وقت بسیار زیادی لازم باشد. حداقل فکر می کنم باید یادداشتی روزانه داشتیم و به این یادداشت های روزانه مراجعه می کردیم. چون الان به یقین، ما استحضار ذهنی نسبت به همه کارهای انجام شده نداریم، تا درباره آنها به قضاوت بنشینیم و ببینیم از چه کارهایی نتیجه خوب گرفتیم و نتیجه کدام کارها به آن صورت خوب نبوده است یا نتیجه اش منفی بوده است. این سئوال شما سوال قابل توجهی است برای کسی که فرصت مطالعه جوانب آن را داشته باشد یا بتواند به یادداشت هایش مراجعه کند.

البته در میان این خاطراتی که ما داریم خاطرات بسیار مهمی وجود دارد که شاید از چند تا تجاوز نکند که بتوان آنها را به قضاوت گذاشت و چیزی نگفت. اما در مورد همه کارها خیلی مشکل است ولی چون بالاخره شما سوال کردید مثلا درباره جنگ می گویم. می دانید که ما دو گروه داریم. یکی گروهی که معتقدند ما جنگ را تا اینجا که ادامه می دادیم باید ادامه می دادیم و من جزو آن هایی هستم که معتقدند ای کاش ما جنگ را در فتح خرمشهر متوقف می کردیم. یعنی اگر مجددا به قول شما زمان را به عقب برگردانند و نظرخواهی کنند من جزو آنهایی هستم که نظر می دهم اگر همان جا که گفتم متوقف شود، بهتر است.

باز در مورد لانه جاسوسی نظر من این است که اگر ما در آن موارد موضع صحیح می گرفتیم بهتر بود. در صورتی که قضیه آن قدر ادامه پیدا کرد تا به مجلس رسید. البته هر دو مثالی که زدم به این معناست که اگر مجددا آن شرایط به وجود آید و کار دست من باشد، یا از من نظرخواهی کنند من چنین نظری خواهم داد. اما این که چرا آن زمان ادامه دادیم، به این دلیل بود که آن وقت این تجربه را نداشتیم. حالا هم اگر این تجربه را فراموش کنیم و مجددا چنین پیشامدی اتفاق بیفتد، همین کار را انجام می دهیم. این دو مثال را می توانستم برای شما بزنم. البته مثالهای دیگری هم وجود دارد.

سوال: البته اگر مساله مهمی در خاطرتان باشد خوشحال می شویم که بفرمایید. چون همین طور که گفتم سخنان شما در واقع پیامی است که شما به نسل آینده می دهید.

موسوی اردبیلی: مساله سومی که می توانم بگویم نوسانات و تصمیماتی است که ما درباره مسائل اقتصادی گرفتیم. ما در زمان جنگ در شرایطی استثنایی قرار گرفته بودیم. لذا تصمیماتی گرفتیم که احیانا گاهی این تصمیمات متناقض هم بود. اگر از بعضی از این تصمیمات نفع بردیم، در پاره ای دیگر زیان کردیم که اگز شما بنده را با همین تجربه به اول سال 58 برگردانید، من همان جاها دیگر موضع صحیح می گیرم.

منبع: روزنامه اطلاعات. بهمن ۱۳۶۷

ورق پاره‌های تایخ (۱)

ورق پاره‌های تایخ (۲)

ورق پاره‌های تایخ (۳)

ورق پاره‌های تایخ (۴)

ورق پاره‌های تایخ (۵)

ورق پاره‌های تایخ (۶)

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. نوشداروی بعد از مرگ سهراب است .

    کلی جوانان مردم کشته شد فقط بخاطر یک کلمه آقایان : ” انقلابیگری “.

    و الان همان انقلابی ها پشیمان هستند و حرفهای عجیبی میزنند .

    نهایتا : جنگ خیلی ها را مرفه و ثروتمند کرد و خیلی ها را مادام العمر فقیر و مسئولین را پر رو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا