خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تحلیل تبعات ترور سرداران در دمشق | قاسم محب‌علی: نفع روسیه در درگیری ایران و اسرائیل است

| سوریه علاقه‌ ندارد از خاکش اقدامی علیه اسرائیل انجام شود |

مدیرکل پیشین وزارت امور خارجه می‌گوید در صورتی که ایران بخواهد به سمت واکنش مستقیم به حمله‌ی اخیر اسرائیل حرکت کند می‌باید منتظر یک جنگ باشیم.

قاسم محبعلی که بر این باور است که سوریه‌ علاقه‌ای به اینکه از خاک کشورش علیه اسرائیل اقدامی انجام شود ندارد، درباره‌ی نگاه روس‌ها به اتفاقات اخیر گفت: نفع روسیه در درگیری ایران و آمریکا و ایران و اسرائیل است و روس‌ها علاقه‌مند به رخ دادن چنین اتفاقی هستند.

آقای محبعلی در گفت‌وگو با انصاف نیوز با اشاره به حمله‌ی اخیر اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق گفت: طرفی که از گسترش جنگ سود خواهد برد و علاقه‌مند است چنین اتفاقی روی دهد نتانیاهو و دولت اوست.

او در توضیح چرایی این دیدگاه گفت: چنین اتفاقی باعث می‌شود توجه‌ افکار عمومی از جنگ غزه به سمت جنگی بزرگتر و حساس‌تر جلب شود.

به گفته‌ی این تحلیلگر مسائل منطقه، وقوع چنین جنگی می‌تواند پای آمریکا را هم به میان بکشد که از نگاه نتانیاهو چنین اتفاقی برای اسرائیل اتفاق خوبی خواهد بود.

محبعلی با بیان اینکه اگر در غزه آتش بس شود نخستین اتفاقی که رخ خواهد داد سقوط دولت نتانیاهو است، گفت: در نتیجه او به دنبال این است که نه تنها جنگ در غزه ادامه پیدا کند بلکه در پی آن است که جنگ گسترش هم پیدا کند زیرا تصور می‌کند با چنین شرایطی می‌تواند وضعیت را به کلی متحول کند.

اسرائیل در سوریه اشراف اطلاعاتی دارد

این دیپلمات ارشد سابق وزارت امور خارجه با اشاره به موضوع نفوذ در حملات اسرائیل به نیروهای ایرانی در سوریه گفت: اسرائیل در سوریه اشراف اطلاعاتی دارد و تمام رفت‌وآمدها را با کمک متحدان آمریکایی و روسی خود حتما کنترل می‌کند.

او در ادامه درباره‌ی نقش روسیه در چنین رخدادهایی گفت: روس‌ها از افزایش تشنج در خاورمیانه و به میان کشیدن پای آمریکا و اروپا به این منطقه با توجه به اینکه نیاز دارند توجهات را از جنگ اوکراین به سمت و سوی دیگری جلب کنند سود می‌برند.

نفع روسیه در درگیری ایران و اسرائیل است

به گفته‌ی محبعلی، نفع روسیه در درگیری ایران و آمریکا و ایران و اسرائیل است و روس‌ها علاقه‌مند به رخ دادن چنین اتفاقی هستند.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه درباره‌ی پیش‌بینی آینده‌ی تنش‌ها در منطقه گفت: اسرائیل در این موضوع سیاست‌های ثابتی دارد و روند اتفاقات از زمان حضور ایران در سوریه از زمان بهار عربی همین بوده است.

سیاست سوریه در برابر اسرائیل

او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر سیاست سوریه در برابر اقدامات اسرائیل از سال 1973 به این گونه است که یا واکنشی نشان نمی‌دهد و یا به شکل غیرمستقیم واکنش نشان می‌دهد. سیاست ایران هم با توجه به هماهنگی با دولت سوریه در این کشور تا به حال به همین شکل بوده است.

اقدامات بعدی اسرائیل بستگی به راهبرد ایران دارد

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: قابل پیش بینی است که اسرائیل اقدامات این چنینی خود را ادامه خواهد داد و حتی ممکن است اقدامات شدیدتری را هم در دستور کار قرار دهند. اقدامات بعدی اسرائیل بستگی به این دارد که آیا ایران راهبرد خود را تغییر خواهد داد یا خیر؟ آیا به این اقدامات پاسخ مستقیم می‌دهد یا به همان سیاست مشابه سیاست دولت سوریه ادامه خواهد داد؟ دولت سوریه از جنبه‌ی نظامی در برابر حملات اسرائیل در عمل سکوت کرده اما از گروه‌های ضداسرائیلی حمایت می‌کند.

محبعلی با تاکید بر اینکه با توجه به اقدام اسرائیل در حمله به سفارت ایران حق اقدام متقابل حقی شناخته شده است، گفت: استفاده از این حق اقدام متقابل احتیاج به تغییر سیاست دارد و هم ایران و هم سوریه باید سیاست معمول خود را در برابر اسرائیل تغییر دهند.

او در ادامه گفت: سوریه به هیچ وجه علاقه‌مند نیست که از خاک سوریه اقدامی علیه اسرائیل صورت بگیرد. زیرا اگر چنین اتفاقی رخ دهد اسرائیل اقدامی مشابه با غزه در سوریه انجام خواهد داد و به بمباران فرودگاه دمشق، حلب و لاذقیه و پادگان‌ها اکتفا نخواهد کرد.

مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امورخارجه گفت: از طرف دیگر این حق طبیعی سوریه است که پاسخ متقابل دهد زیرا به خاک سوریه تجاوز شده در نتیجه سوری‌ها اولین کشوری هستند که می‌باید به این رخداد پاسخ دهند. اگر سوریه چنین کاری انجام دهد ایران هم می‌تواند از این اقدام حمایت کند.

قاسم محبعلی در پایان گفت: اگر دولت سوریه هم مانند عراق که اعلام کرد از خاک عراق علیه دیگر کشورها استفاده نکنید و پس از آن اقدامات این چنینی طرفداران ایران متوقف شد چنین خواسته‌ای داشته باشد در این صورت ایران باید به سمت واکنش مستقیم برود که در این صورت باید انتظار یک جنگ را داشته باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یک سوال: اگر اسرائیل به جای سرداران سپاه از مدیران وزارت خارجه ترور میکرد ایا آقای محبعلی باز همین نظر را مینوشتند؟

    6
    7
  2. اقای محبعلی، مخاطبتو بچه فرض کردی؟ مشکل شما با روسیه اینه که چرا ایران و روسیه روابط تجاری گسترده دارن اما ایران محلی به غرب و برجام نمیذاره. خواهشا حرفای عوامانه متعصبانه جناحی نزنید

    3
    12
  3. سلام – ما ملت ایران خدا را شاکریم که رهبرانی داریم کاملآ محتاط – عاقبت اندیش – غیراحساسی – فردا نگر – مخالف جنگ و هرگونه هل من مبارز و انتقامجویی در عمل هستند. خدایا شکرت !

    4
    3
  4. آمریکا می گوید اسراییل متحد آن است ولی اقدامات اسرائیل علیه ایران به آمریکا ربط ندارد و لی ایران به درستی می گوید اسراییل بدون چراغ سبز آمریکا نمی تواند به این اقدامات دست بزند .
    ایران می گوید گروه های نیابتی ایران در یمن . لبنان . فلسطین و عراق مورد حمایت ایران هستند ولی خودشان در مورد حمله به اسراییل تصمیم می گیرند و به ایران ربطی ندارد
    برای من مشگل است که باور کنم گروههایی که از نظر مالی
    و تسلیحاتی به ایران وابسته هستند بدون رضایت ایران دست به حمله به اسراییل بزنند
    بنابراین موشک هایی که از طرف یمن . لبنان .عراق و فلسطین به خاک اسراییل شلیک می شود در حقیقت از طرف ایران شلیک می شود
    وسط دعوا حلوا پخش نمی کنند . ایران و اسراییل ۴۵ سال است که در جنگند . در سوریه جاسوسان اسراییل مکان تجمع فرماندهان ایرانی را گزارش دادند و اسراییل هم آنجا را زد . حمله به خاک دو کشور ۴۵ سال است که ادامه دارد . تا این جنگ ادامه دارد این حملات ادامه خواهد داشت . سیاست خارجی ایران نیاز به باز نگری جدی دارد،

    2
    1
  5. بنا بر گزارش برخی شبکه های رسانه ای راستگرا و افراطی حامی اسراییل, نتانیاهو به به بایدن پیام داده که در صورت پاسخ ایران وی جنگ را به مرجله دیگری خواهد کشاند. این تهدید را جدی تلقی کنیم چون هم ما و هم بایدن میدانیم که این یک واکنش طبیعی از سوی یک اقتدارگرای روان پریش درمانده دیگر است. اگر کانال ارتباطی با آمریکا هست باید بدانیم که نقش ایالات متحده چه خواهد بود چون در پاسخ ایران تردیدی نیست فقط زمان ایده آل آن مطرح است. شاید هم هر دو خوش شانس بودیم و جهان از شر وجودش تا آن زمان خلاص شده بود.

  6. ممکنه به اقای ناصر فکوهی بگید که ایا اسطوره افرینش در اسلام و مسحیت یکیست ….
    ابراهیم قران با تورات یکیه
    یک سوال هم ازشون دارم اگر متن اناحیل راجع به عیسی و زندگیش متن تورات راجع به تاریخ
    شکل متن قران چیه …؟؟
    در صمن مشکل با لیبرالیسم دقیقا اینه که به نطر من متافیزیک لیبرال مسیحی هستش ..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا