خرید تور تابستان ایران بوم گردی

این نماینده مجلس چه ثروتی اندوخته؟!

احمد توکلی در میزگردی با عباس عبدی بر سر فساد، به وضعیت رفتاری و ثروت یکی از نمایندگان سابق مجلس اشاره کرده ولی نامی از او نیاورده است.

به گزارش انصاف نیوز، پیشتر آقای توکلی به حقوق بالای «یک مدیر دولتی» اشاره کرده بود ولی در باره ی یکی از نمایندگان مجالس اخیر که اصولرا بوده است، اشارهی مبهمی دارد.

دکتر «محمد فاضلی» استاد دانشگاه در متنی تلگرامی با عنوان «فساد سیستماتیک و قانونمند شده» به بخشی از این میزگرد اشاره کرده که در پی می آید:

احمد توکلی و عباس عبدی در میزدگردی با عنوان «مفسدان قربانی‌اند یا علت فساد؟» شرکت کرده‌اند و متن آن در مجله مهرنامه دی‌ماه 1395 منتشر شده است.

کنار هم نشستن توکلی و عبدی خود نشانی از آن است که فساد به چه سطحی رسیده که کنار هم قرار گرفتن آن‌ها را موضوعیت بخشیده است. هر دو در بحث درباره فساد، ضرورت و اهمیت احساس کرده‌اند. متنی خواندنی است، و شماری از عبارات آن جالب است.

✍توکلی: «من معتقدم ما در مرحله فساد سیستمی هستیم. طبق این تعریف دستگاه‌هایی تصمیم‌ساز و تصمیم‌گیر آلوده می‌شوند که می‌توانند به نفع جریان فساد قانون وضع کنند. مثلاً مقررات صادرات و واردات را تعیین کنند. فساد این مرحله تبدیل به فساد قانونی می‌شود که سیستم توزیع درآمد فاسد را تثبیت می‌کند، در نتیجه مبارزه از مرحله قبل سخت‌تر می‌شود.»

✍توکلی: «آقای قالیباف برای من نقل کرد که همان رئیس نابکار کمیسیون که این دوره صلاحیتش هم رد شد، در ساخت یک برج با فردی شریک شده بود و نمی‌خواست پولی به شهرداری بدهد. با این وجود 80 میلیارد تومان از او گرفتند. این نماینده مجلس چه ثروتی اندوخته که فقط برای برج 80 میلیارد تومان به شهرداری بپردازد؟ بنابراین در مجاری تصمیم‌گیری افرادی هستند که نمی‌گذارند ساختارها و قوانین فسادخیر اصلاح شوند.»

✍توکلی:«من مدعی‌ام که فساد سیستمی وجود دارد. پلیس دچار مشکل است، دستگاه قضایی و کمیسیون اصل 90 مجلس، و سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات دچار مشکل هستند. … در مجلس گاهی می‌توانند جلوی تصویب قانون ضدفساد را بگیرند و یا قانونی به تصویب برسانند که فسادزاست.»

✍عبدی: «فساد سیاسی و اقتصادی به شکلی به هم تبدیل می‌شوند. فساد سیاسی به پول تبدیل می‌شود، سپس پول به فساد سیاسی تبدیل می‌شود و این دور هم‌چنان یکدیگر را تقویت می‌کنند. البته محدودیت مبارزه با فساد سیاسی بیشتر است.»

عبارت «فساد سیستماتیک» و «فساد قانونمند» مرا به یاد دو سال و نیم پیش در میزگردی با حضور محمد درویش و علی اصغر سعیدی درباره مشکلات مدیریت منافع آب در ایران می‌اندازد.

من آن‌جا گفتم: «پارادوکس‌ بزرگ یعنی این که استانی که بحرانی‌ترین وضعیت را در آب‌های زیرزمینی دارد، به قطب صنایع غذایی در ایران تبدیل می‌شود و بعد هم‌زمان تلاش می‌شود صنایع آب‌بر ازجمله فولاد هم به این استان منتقل شود. همین اتفاق در یزد هم در حال تکرار است و به‌تازگی مجوز تأسیس کارخانۀ‌های فولاد جدید در یزد داده شده است. من به خودم جرئت می‌دهم که اسم این اقدامات را فساد سیستماتیک بگذارم؛ فسادی که به شکل قانونی انجام می‌شود.

مهندس چیت‌چیان، وزیر نیرو اعلام کرده است که چهل درصد سدهای ما خالی است و آبی پشت آن برای ذخیره وجود ندارد. … کل سدهای ساخته شده در کشور 650 سد است و ساخت 537 سد هم در دست مطالعه است. بسیاری از سدهایی که در دست ساخت داریم تزیینی است و بسیاری هم در جاهایی ساخته شده که کاربرد نداشته است. … اسم این روند فساد قانونمند است. در این روند قبل از هر اتفاقی، صورت مساله از ارتقای بهره‌وری مدیریت آب به ساخت سازه‌های تأمین آب عوض می‌شود و بعد باز هم صورت مساله را به انتقال بین حوضه‌ای عوض می‌کنند و نهایتاً بحران خودش را نشان می‌دهد. در تکنولوژی و در شناخت مسالۀ زیست‌محیطی شکست خوردیم و در این وضعیت کسانی هنوز بر سدسازی اصرار دارند. تأکید بر سدسازی به عنوان نماد پیشرفت تکنولوژیک اشتباه بوده، و عظمت سدها ممکن است روزی سبب ذلت ما شوند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در ساخت و ساز است که میتوان مبالغ هنگفت به جیب زد . در دوران قبل از انقلاب ساختمانهای دادگستری ها بیش از نود درصد استیجاری بود ، امروز حتی در روستاهایی که یک دادگاه درست کرده اند ساختمان ساخته اند ، انگار که تشکیل دادگاه برای ساختن ساختمان است ، سد که جای خود دارد !

  2. فکر میکنید برای چه رفته مجلس عربده بکشه.براب مردم .!!!!!!!!!فقط احمقها اینها را نماینده مردم میدانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا