خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عکس/ دادگاه روزنامه افشاگر نامه سعید امامی در دهه هفتاد

انتخاب نوشت:

سرویس تاریخ «انتخاب»: روزنامه سلام به مدیرمسئولی سیدمحمد موسوی خوئینی‌ها، روحانی معروف جناح چپ که نقش بسیار مهمی در تسخیر سفارت آمریکا هم داشت، در دهه هفتاد منتشر می شد. ابراهیم اصغرزاده، عباس عبدی، وفا تابش، سید محمود حسینی و اکبر اعلمی از چهره های مطرح سلام بودند. این روزنامه در مواردی موجب افشا برخی اسناد مربوط به فسادهای مالی نیز شد.اما در نهایت انتشار نامه سعید امامی (معاون امنیت وزارت اطلاعات در دوران فلاحیان) مبنی بر ایجاد محدودیت برای اهل قلم موجب دادگاهی شدن روزنامه سلام و تعطیلی آن شد. حمیدرضا ترقی، محمود احمدی نژاد، کامران دانشجو و درویش زاده، از جمله شاکیان روزنامه سلام بودند. توقیف و تعطیلی سلام تحولات تنش آمیزی را در برخی از شهرها به دنبال داشت. 

موسوی خوئینی‌ها درباره تعطیلی سلام گفته است: «اصل قضیه این بود که در مجلس پنجم، برای بیشتر محدود کردن مطبوعات، طرحی در دستور کار و مورد بررسی قرار گرفته بود. همزمان با بررسی این طرح، روزنامه سلام نامه‌ای را چاپ کرد؛ محتوای آن نامه -که سعید امامی، معاون وزیر اطلاعات، همراه با گزارشی از وضع مطبوعات، برای جناب وزیر وقت تهیه کرده بود- از این واقعیت پرده بر می‌داشت که وزارت اطلاعات در آن زمان در پی آن بوده که مطبوعات را هر چه‌ بیشتر محدود کند و به این نتیجه رسیده بوده که، برای نیل به این هدف، نیاز به تصویب قانونی در مجلس دارد. این نامه هماهنگى برخى نمایندگان را با وزارت اطلاعات افشا می‌کرد. پس از چاپ نامه، دادگاه روزنامه سلام را تعطیل کرد.»

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. درود بر فضای مجازی که عامل اصلی بی خاصیت شدن توقیف رسانه ها(مهمترین تحول نسبت به سی سال پیش) است و همین برای به نقطه عطف رساندن اوضاع کفایت می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا