خرید تور تابستان ایران بوم گردی

هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰۰ نخ سیگار است

مصرف قلیان در هر بار، دودی معادل ۱۰۰ نخ سیگار و یا بیشتر وارد ریه می‌کند قلیان ۴۰۰ ماده سمی و سرطان‌زا دارد. هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰۰ نخ سیگار است.

به گزارش پایگاه خبری عصرهامون (سیستان و بلوچستان)، «قلیان یک ابزار تدخین تنباکو است که با عبور دود از آب برای خنک‌کردن و تصفیه دود تنباکو، آن را به ریه فرومی‌برد. دود قلیان برای ریه مضر است و موجب ابتلای فرد به بیماری‌های شایعه تنفسی از جمله آسم می‌شود.

مصرف قلیان در هر بار، دودی معادل ۱۰۰ نخ سیگار و یا بیشتر وارد ریه می‌کند قلیان ۴۰۰ ماده سمی و سرطان‌زا دارد در سال‌های اخیر کشیدن قلیان در نسل جوان و نوجوان بسیار افزایش‌یافته است؛ کشیدن قلیان نه‌تنها برای خود فرد بلکه برای اطرافیان نیز با تولید دود می‌تواند مضر باشد.

دود قلیان ترکیبات سمی فراوانی از جمله منوکسید کربن، قطران، نیکوتین و… دارد که می‌تواند به بدن آسیب برساند و موجب بیماری‌های قلبی عروقی شود. سموم ناشی از مصرف قلیان بر پیری پوست تأثیر می‌گذارد و موجب تیرگی پوست و تغییر رنگ لب‌ها می‌شود.

عبدالله ریگی شهروند زاهدانی در مورد مصرف بی‌رویه قلیان در بین جوانان و نوجوانان این چنین بیان کرد: در اکثر خیابان‌های شهر کافه‌های هستند که به‌راحتی در آن جوانان و نوجوانان به مصرف قلیان مشغول هستند و هیچ‌گونه نظارتی بر این کافه‌ها نیست؛ حتی در پارک‌ها و اماکن تفریحی خانواده‌ها استفاده از قلیان را به‌عنوان یک نوع سرگرمی استفاده می‌کنند.

سن مصرف دخانیات در کشور کاهش‌یافته است

علیرضا شهرکی، رئیس گروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت زاهدان در گفتگو با خبرنگار «عصرهامون» بیان کرد: از مضرات استعمال قلیان می‌توان به پیری زودرس پوست، افزایش ریسک ابتلا به سرطان، ریزش مو و بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد.

او افزود: بیماری‌های ناشی از مصرف قلیان، سرطان ریه و مری بیماری‌های مزمن انسداد ریه، افزایش حملات آسم و ریه، ذات ریه و سرطان دهان، مثانه، معده و مرگ زودرس نوزادان اشاره کرد.

رئیس گروه سلامت محیط و کار تصریح کرد: مصرف قلیان در زنان باردار می‌تواند باعث کاهش وزن نوزاد در هنگام تولد، افزایش یائسگی زودرس، کاهش تراکم استخوان، ناباروری، حاملگی خارج از رحم افزایش مرگ نوزادان شود.

او با اشاره به اینکه سن مصرف دخانیات در کشور کاهش‌یافته است ادامه داد: این زنگ خطری برای خانواده است که بیشتر مراقب فرزندان خود باشند و اوقات بیشتری را در کنار فرزندان خود سپری کنند.

شهرکی عنوان کرد: خانواده باید در خصوص معضلات دخانیات و استفاده از قلیان که باعث آسیب‌های روحی و اجتماعی زیادی در بین جوانان و نوجوانان می‌شود اطلاع داشته باشند.

او با اشاره به اینکه یک باور غلط در مورد کم‌ضرر بودن یا بی‌ضرر بودن قلیان به دلیل گذشتن از مسیر آب به وجود آمده است؛ اظهار کرد: آب فقط برای کم‌کردن دمای دود حاصل از زغال گداخته بوده است و به علت مقاومتی که ایجاد می‌کند پک‌زدن و میزان عمق تنفس و حجم ورودی دود به ریه را افزایش می‌دهد.

رئیس گروه سلامت محیط و کار در پایان با بیان اینکه متنوع بودن توتون‌های میوه‌ای استعمال آن در بین جوانان رواج بیشتری دارد؛ گفت: تنباکو میوه‌ای، به دلیل داشتن رطوبت موجود، باعث رشد انواع قارچ‌ها و میکروهای کشنده در آن می‌شود و افزودن الکل، داروهای روان‌بخش یا روان‌گردان به تنباکو میوه‌ای از دیگر خطرات استعمال این قلیان‌های میوه‌ای به شمار می‌رود.»

هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰۰ نخ سیگار است
هر وعده مصرف قلیان معادل ۱۰۰ نخ سیگار است

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا