خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گزارشی از فایننشال تایمز درباره‌ی حضور پزشکیان در انتخابات هشت تیر

روزنامه انگلیسی فایننشال تایمز به قلم خبرنگار و رئیس دفتر خود در تهران، گزارش تحلیلی از فضای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران منتشر کرده است.

به گزارش انصاف نیوز، این نشریه نوشته است:

وزیر سابق بهداشت بعد از انتخاب شدن به‌عنوان یکی از ۶ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری پیش‌رو، به‌نظر می‌رسد احتمالات را زیرورو کرده است.

موجی از خوشبینی اصلاح‌طلبان ایران را بعد از اینکه نماینده‌ای از این اردوگاه مجوز رقابت با چندین کاندیدای تندرو در انتخابات ریاست‌جمهوری پیش رو را دریافت کرد، فرا گرفته است.

مسعود پزشکیان جراح ۶۹ ساله و نماینده مجلس گزینه غافلگیرکننده فهرست نامزدهای واجد شرایطی بود که شورای نگهبان منتشر کرد.

مسعود پزشکیان در واقع، به‌عنوان کاندیدای پیش‌روی اصلاح طلب تلقی نمی شد، اما به دلیل صراحت و انتقاد به سیاست‌های تندروانه و متعهد به عدالت و برابری طرفدارانی پیدا کرد.

کمپین «برای ایران» او خواستار دوره جدیدی از روابط بین حاکمیت و رفع بی‌اعتمادی گسترده به سیاستمداران از طریق یک فرایند آشتی ملی شده است.

محمدصادق جوادی حصار، سیاستمدار اصلاح‌طلب می گوید، «پزشکیان پدیده انتخابات ریاست‌جمهوری خواهد شد» او اضافه می‌کند، «جامعه ایران به شکل باورنکردنی سرخورده و در انتظار تحولی بزرگ است. من خیلی خوش‌بین هستم که مردم ایران پزشکیان را اینگونه ببینند»

شورای نگهبان از رقابت اصلاح‌طلبان ارشد در انتخابات سال ۲۰۲۱ (انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰) که منجر به پیروزی ابراهیم رییسی که ماه گذشته در سانحه سقوط هلی‌کوپتر درگذشت، جلوگیری به عمل آورد.

تعداد کمی از ناظران انتظار داشتند که تصمیم‌گیران با تغییر استراتژی به اصلاح‌طلبان اجازه ورود به انتخابات را بدهد، اما اضافه شدن پزشکیان رقابت را دگرگون کرده است.

اینکه آیا این تصمیمی آگاهانه در راستای تنوع بخشیدن به رقابت و تشویق مشارکت یا محاسبه‌ای مبنی بر اینکه یک اصلاح‌طلب میان رده توانایی جلب حمایت کافی برای پیروزی را ندارد، جای بحث دارد.

با این وجود، پزشکیان به وسیله اسحاق جهانگیری معاون اول سابق و اصلاح‌طلب رئیس‌جمهور که شورای نگهبان وی را برای انتخابات پیش رو رد صلاحیت کرد و همچنین جواد ظریف وزیر امور خارجه سابق که مذاکرات توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را برعهده داشت، مورد تائید قرار گرفته است. انتظار می رود، محمد خاتمی رییس‌جمهور اصلاح‌طلب و سابق نیز از پزشکیان حمایت کند.

تحلیلگران می‌گویند، حامیان علی لاریجانی یکی از محافظه‌کاران ارشد که از حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری منع شده است و به نیروهای میانه‌رو نزدیک شده بود، در برخی شهرها به کمپین پزشکیان ملحق شده‌اند.
دیگر نامزدان این رقابت شش نفره، شامل، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و از فرماندهان سابق سپاه که از نظر بسیاری او پیشتاز است؛ علیرضا زاکانی شهردار تهران، سعید جلیلی مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای و نماینده تندروترین جناح در کشور، هستند.

تحلیلگران می گویند، سابقه پزشکیان به‌عنوان معلم قرآن و قاری نهج البلاغه، کتابی مهم برای مسلمانان شیعه می تواند او را به‌عنوان نامزدی مورد قبول سایر بخشهای جامعه از جمله محافظه‌کاران سنتی تبدیل کند.

محمد علی ابطحی، معاون سابق و اصلاح‌طلب رئیس جمهور بر این باور است که رای‌گیری پیش‌رو می‌تواند شبیه سال ۱۹۹۷ که محمدخاتمی برنده غافلگیرکننده آن بود، باشد یا انتخابات ۲۰۱۳ که حسن روحانی میانه‌رو با وعده امضای توافق هسته برنده شد، باشد. آن توافق زمانی شکست خورد که دونالد ترامپ با خارج کردن آمریکا از آن و اعمال تحریم‌های شدید، ضربه سختی بر سیاستمداران اصلاح‌طلب و میانه‌رو وارد نمود.

یکی از منابع داخلی ایران گفت، مسئولان ایران از نیاز به نرخ مشارکت بالا برای اینکه نشان دهد جمهوری اسلامی از مشروعیت عمومی برخوردار است اگاهی دارد.

پیروزی در انتخابات ۱۴۰۰ با کمترین میزان مشارکت نسبت به همه انتخابات ریاست جمهوری تا آن زمان، با نرخ ۴۸ درصد خدشه‌دار شد. کارشناسان می‌گویند، پزشکیان برای داشتن شانس پیروزی به نرخ مشارکت حداقل ۶۰ درصدی نیاز دارد.

محمدعلی ابطحی گفت، «انتظار می رود حامیان پزشکیان از میان صاحبان کسب و کار و روشنفکران جامعه باشند و همچنین سرپرستان خانواری که زیر فشار اقتصادی احساس له‌شدن می‌کنند.»

او گفت، «با این وجود، جوانان از فضای رای دادن فاصله دارند، اما همه‌چیز می‌تواند تا آخرین لحظه در روز رای گیری تغییر کند.»

منابع داخلی می‌گویند، اگر پزشکیان بر احتمالات غلبه کند و پیروز شود، حاکمیت می‌تواند با او همکاری نماید.

منابع آگاه داخلی بر این باور هستند، که این کشور به رئیس جمهوری نیاز دارد که بتواند با جهان کنار بیاید و در صورت نیاز وارد گفتگوهای جدی با آمریکا شود. آنها می‌گویند، پزشکیان شخصیتی معتدل و مصالحه گر برای جمهوری اسلامی است.

مترجم: محمدحسن یاری

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا