خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چطور گربه‌ها را از چنگ زدن مبل‌ها بازداریم؟

دانشمندان اخیراً استراتژی‌هایی را طراحی کرده‌اند که مالکان حیوانات خانگی را خوشحال خواهد کرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا از آسیب دیدن مبلمان‌شان توسط گربه‌ها جلوگیری کنند.

دانشمندان اخیراً استراتژی‌هایی را طراحی کرده‌اند که مالکان حیوانات خانگی را خوشحال خواهد کرد و به آن‌ها کمک می‌کند تا از آسیب دیدن مبلمان‌شان توسط گربه‌ها جلوگیری کنند.

در هر خانه‌ای که یک گربه خانگی زندگی می‌کند، قطعاً مبل‌ها نخ‌کش‌شده و آسیب‌دیده‌اند و همین موضوع، افرادی را که این حیوان بانمک و جذاب را در خانه‌شان نگهداری می‌کنند، حسابی ناراحت و ناامید می‌کند؛ اما به گفته محققان، می‌توان این رفتار طبیعی گربه‌ها را با اتکا به چند راهکار ساده مدیریت کرد.

خیلی از کسانی که در خانه از گربه نگهداری می‌کنند، با کوسن‌ها، فرش‌ها و کاناپه‌های پاره آشنایند. باید این را در نظر داشت که غریزه خراشیدن در گربه‌ها، امری ذاتی است ولی معمولاً خیلی‌ها آن را مشکلی رفتاری استنباط می‌کنند.

گربه از جان مبل‌ها چه می‌خواهد؟

حالا تیمی بین‌المللی از محققان به بررسی این موضوع پرداخته‌اند که چه عواملی بر رفتار ناخواسته گربه‌های خانگی در خراشیدن مبلمان تأثیرگذار است.

دکتر یاسمین سالگیرلی دمیرباس، محقق دامپزشکی دانشگاه آنکارا دراین‌باره توضیح داد: «ما در بررسی‌هایمان به این نتیجه رسیدیم که عوامل خاصی مثل حضور بچه‌ها در خانه، ویژگی‌های شخصیتی گربه‌ها و سطح فعالیت آن‌ها در طول روز، بر میزان تلاششان برای خراشیدن مبلمان خانه تأثیرگذار است.»

او در ادامه به این نکته اشاره کرد که این یافته‌ها می‌تواند به مالکان گربه‌های خانگی کمک کند تا تمایل گربه‌هایشان را برای خراشیدن در مسیر دیگری مدیریت و هدایت کنند و این راهکار، محیط زندگی هماهنگ‌تری برای گربه‌ها و مالکانش فراهم خواهد کرد.

چطور گربه‌ها را از چنگ زدن مبل‌ها بازداریم؟

بچه‌ها، بازی و شخصیت

محققان از بیش از ۱۲۰۰ صاحب گربه در فرانسه، در مورد زندگی روزمره و خصوصیات و همچنین رفتارهای ناخواسته خراشیدن گربه‌سانانشان سؤالاتی را مطرح کردند و داده‌ها را با دقت جمع‌آوری نمودند.

نتایج این بررسی‌ها بیانگر آن بود که عوامل متعددی بر چنگ زدن و خراشیدن مبلمان توسط گربه‌ها تأثیر دارد. سالگیرلی دمیرباس دراین‌باره توضیح داد: «ما ارتباط روشنی بین برخی عوامل محیطی و رفتاری و افزایش میزان چنگ زدن گربه‌ها به مبلمان مشاهده کرده‌ایم. حضور کودکان در خانه و بازی کردن زیاد با گربه‌ها و فعالیت‌های شبانه‌شان، باعث افزایش میزان چنگ زدن آن‌ها به مبلمان می‌شود. به بیانی دیگر گربه‌هایی که تهاجمی یا خرابکار به نظر می‌رسند، بیشتر به مبلمان منزل چنگ می‌زنند.»

به گفته محققان، استرس یکی از دلایل اصلی گربه‌ها برای چنگ زدن ناخواسته به مبلمان منزل است؛ مثلاً وقتی فرزندان کوچکی در خانه زندگی کنند، این باعث تشدید استرس گربه‌ها می‌شود. البته ارتباط بین افزایش خراشیدن مبلمان توسط گربه‌ها و حضور کودکان در خانه، به‌صورت کامل بررسی نشده و نیاز به مطالعات بیشتری دارد.

عامل دیگری که می‌تواند با افزایش سطح استرس در گربه‌ها مرتبط باشد، بازیگوشی است. وقتی گربه‌ها برای مدتی طولانی بازی می‌کنند، سطح استرس آن‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت.

چطور مانع از این کار شویم؟

به گفته محققان، گرچه نمی‌توان برخی از عواملی را که باعث افزایش میزان چنگ زدن گربه‌ها به مبلمان می‌شود تغییر داد، اما در مورد برخی فاکتورهای دیگر اوضاع متفاوت است؛ یعنی می‌توان برخی از فاکتورها برای جلوگیری از این اتفاق را کنترل کرد.

از جمله اینکه می‌توانید پدها یا بالش‌های مخصوص چنگ زدن را در مناطق محل عبور و مرور گربه خانگی‌تان یا در نزدیکی محل استراحتشان قرار دهید تا آن‌ها با چنگ زدن به این وسایل، دیگر به سراغ مبلمان خانه نروند.

چطور گربه‌ها را از چنگ زدن مبل‌ها بازداریم؟

سالگیرلی دمیرباس در ادامه گفت: «فراهم کردن مکان‌های امن، جاهایی مرتفع برای تماشای بخش‌های مختلف خانه و فرصت‌های بازی کردن، در کاهش استرس و مشارکت گربه‌ها در فعالیت‌های سازنده اثرگذار است. نکته کلیدی اینجاست که باید چند بازی کوتاه را برای گربه‌ها طراحی کرد که سناریوهای مختلف، شکار موفق را تمرین کنند. این جلسات بازی، برای گربه‌ها جذاب است و استرس آن‌ها را کاهش می‌دهد و درنتیجه آنجا کمتر به سراغ چنگ زدن مبل‌ها می‌روند. طبق گفته محققان، این بازی‌ها می‌تواند پیوند بین گربه و صاحبانش را تقویت کند.»

سالگیرلی دمیرباس در بخش پایانی صحبت‌هایش گفت: «درک انگیزه‌های زیربنایی عاطفی رفتارهای گربه‌ها مثل ناامیدی که منجر به چنگ زدن به مبلمان می‌شود، با ویژگی‌های شخصیتی و عوامل محیطی مرتبط است و اطلاع از این موضوع، این امکان را برای صاحبان گربه‌ها فراهم می‌کند که مستقیماً به این موضوع بپردازند. محققان با اتکا به داده‌های گزارش‌هایشان، بینش منحصربه‌فردی درباره چنگ زدن گربه‌ها بر مبلمان به دست آورده‌اند. هدف آن‌ها از انجام این تحقیق و تحقیقات آتی، توسعه راهبردهای مؤثرتری برای مدیریت این رفتارها و تقویت پیوند و هماهنگی بین گربه‌ها و صاحبان‌شان است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا