خرید تور تابستان ایران بوم گردی

این راه آغازشده را تقویت کنیم!

جواد دلیری، روزنامه‌نگار، در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت:

اقدام مسعود پزشکیان در مشورت گرفتن از اهالی متخصص و کارشناس برای تشکیل کابینه (فارغ از نقدها به نحوه چینش افراد و یا ساختار و روند آن) یک اقدام قابل ستایش است؛ اینکه از اختیارات شخصی و حق انتخاب بگذریم و شعار را تبدیل به اقدام کنیم یک دستاورد است.

این تلاش جمعی و بیان قوت‌ها، پیشنهادات، و کاستی‌ها به تمرین و ممارست و البته صبوری نیاز دارد. نظارت کنیم نه از نوع استصوابی‌اش، مسیر درست کنیم نه راه ایجاد شده را ببندیم. اعتماد کنیم نه بی ناامیدی اندازیم. کمک کنیم ساخته شود نه خراب کنیم.

حال که این روزها این‌چنین در محافل سیاسی و رسانه‌ای بحث های جدی و داغی پیرامون نحوه تشکیل کابینه در جریان است ای کاش روح جمعی شکل گرفته را به یک سازمان دایمی مردم نهاد و مدنی تبدیل کنیم؛ نهادی همچون یک پارلمان مدنی و جایی شبیه اتاق بازرگانی یا شورای شهر.

در گام دوم حضور اعضای این نهاد به عنوان ناظر یا دارای حق رای در روند تصمیم گیریها اتفاقی خواهد بود که می‌تواند برای دولت و آینده ایران و تقویت جامه موثر باشد و نهاد مدنی را از شکل ژله‌ای خارج کند و به جلوی کارهای کلیشه‌ای مثل مشاوران جوان و ایجاد دفتر و رانت و… را بگیرد.

اینکه بتوانیم قدرت دولت را کم و قدرت نهادهای مدنی بیشتر کنیم گام بلندی برای ورود به دنیایی مدرنی است که کمتر تجربه کرده ایم. بیایید متشکل شویم‌ هدف­ها را اولویت‌­بندی کنیم در فعالیت‌­های خود استمرار ایجاد کنیم، تقسیم کار کنیم و بر فعالیتها نظارت، قطعا به مرحله بلوغ می‌‌رسیم.

مهم است که جامعه مدنی اقتدار یابد. اگر اقتدار جامعه بالا نرود، در شرایطی که اقتدار دولت پایین آمده، خطر از هم پارگی جامعه بیشتر خواهد شد؛ خطری که سالهاست بر سرعت اش افزوده و نشانه های ظهور یافته آن را دیده ایم.

نهاد مدنی الزاما هویتش به مجوز نیست. به ارتباطات و همکاری جمعی و همکاری مستمر عقلانی است. راه آغاز شده را تقویت کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا