خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اشتباه محاسباتی درباره‌ی پزشکیان | رضا رئیسی

رضا رئیسی، روزنامه‌نگار، در یادداشتی که در اختیار انصاف نیوز قرار داده است، نوشت:

با گذشت 3 هفته از انتخابات و با پایان کار کارگروه های انتخاب وزرا و معرفی گزینه ها به شورای راهبری، شاهد رویکرد تازه رسانه ای هستیم که البته در ادوار قبلی مسبوق به سابقه بوده اما انتظار می‌رفت در این برهه و با رویکرد سازنده رئیس جمهوری منتخب در تعیین ساز و کار شفاف و مردم محورانه انتخاب وزرا با گستردگی دایره شمول ذیربطان، فراتر از حلقه های بسته و لابی گر پیشین، شاهد این دست رفتارهای نخ نما شده و فاقد اصالت و کارایی در راستای منافع ملی و خیر جمعی نباشیم. 

اما مع الاسف طی این چند روز اخیر دوباره، دست های پیدا و پنهان به کار افتاده و لابی گران مشغول کار شده اند و شاهد صحنه آرایی رسانه ای و سیاسی در شبکه های اجتماعی و شماري از رسانه ها هستیم.

گزینه های رنگ و وارنگ برای تصدی نهایی سمت‌هایی معرفی و تبلیغ و ترویج می شوند که مایه تعجب و بهت و حیرت است. این دست تبلیغات چند وجه دارد. 

برخی از نام آوری افراد سیاسی و شناخته شده برای پست های حساس و تعیین کننده، قصد گزینه سوزی دارند، آنان با شاخک های حساس و مشام تند و تیز خود، روی گزینه هایی متمرکز شده اند که دارای توانایی و تخصص لازم و سابقه خوب و کارنامه روشن هستند اما طرح زودهنگام نام آنان موجبات تخریب و فشار منتقدان و طیف رقبای احتمالی و جناح های سیاسی منتقد را فراهم می آورد و قصد آنان از چنین تبلیغات و رویکردی سلبی است. 

دسته ای دیگر روش قدیمی و نخ نما شده، جا بنداز؛ راه بنداز را پیش گرفته اند. افرادی که شانسی و سابقه ای داشته اند و همسو با آنان هستند را در کمپین تبلیغاتی و رسانه ای خود طرح و عرضه می کنند تا بدین سان به زعم خود پشتوانه ای برای کاندیدای متبوعشان فراهم آورده و از طرف دیگر جو روانی و تبلیغاتی برای تحت فشار گذاری رئیس جمهوری را مد نظر دارند. آنان فکر می کنند که در میان گزینه های شانس دار وزارت با این تبلیغات و پروپاگاندا، اقبال و شانس بیشتری برای کاندیدای خود فراهم آورده و به او ضریب می بخشند یا اگر او در رقابت عقب مانده یا از گردونه خارج شده است، با این ترفند او را به صحنه رقابت باز می گردانند. 

دیگر وجه تبلیغات اخیر ناظر به طرح گزینه های دروغین و خیالی از میان چهره هایی است که نام و عنوان و سابقه ای دارند اما به هر دلیلی از جمله سن، عدم همسویی با رئیس جمهوری یا برخی سوابق ناخوشایند با حساسیت افکار عمومی هواداران پزشکیان یا جبهه گیری تند و شدید مخالفان او روبرو هستند و طرح نام آنان از یکسو منجر به دلخوری همراهان فکری و سیاسی رئیس جمهوری می شود و از طرف دیگر موجبات حساسیت و حملات منتقدان را فراهم می آورد در هر دو صورت هدف تخریب پزشکیان و کارشکنی در مسیر دولت حق و عدالت او و گزینش وزرای کارآمد و همسو و متخصص در دولت چهاردهم است. 

در اینجا باید این نکته را خاطر نشان کرد که هر کسی که با این رویکردهای چندگانه قصد تاثیر گذاری بر فضای عمومی و یا فشار به رئیس جمهوری را در دو وجه ایجابی یا سلبی دارد، دچار اشتباه محاسباتی دهشتناکی شده است و اشراف و آگاهی به مشی و روش و گفتمان و رویکرد دیرین و همیشگی رئیس جمهوری منتخب ندارد. 

مسعود پزشکیان فارغ از همه خصلت ها و رویکردهای مسبوق به سابقه اش، یک خصیصه بارز و شاکله رفتاری و مبنایی دارد که شاید در میان سیاسیون هم عصر او ممتاز و متمایز است. او فردی نیست که اسیر فضاسازی و جو غالب باشد و اصول و پرنسیب اخلاقی و انسانی خود را قربانی سیاسی نگری و استنباط های دفعی و آنی له یا علیه خود کند. 

مسعود پزشکیان استقلال فکری و نظری خود را با صحنه آرایی تبلیغاتی مخدوش و ملکوک نمی کند و اتفاقا اگر چنین برداشتی از صحنه سازی های منفعت نگرانه فردی و طیفی داشته باشد، درست در نقطه مقابل آن عمل کرده و حریت خود را به هیچ وجه برای مطامع و منافع دیگران قربانی نخواهد کرد. 

مردی که با چهار کلید واژه همیشگی حق، عدالت، انصاف و صداقت سیاست ورزی و زندگی کرده و معتکف به اصول اخلاقی شرافتمندانه بوده و با همین مشی و مرام و مسلک نظر ملت را به سمت و سوی خود جلب کرده، چرا باید در همین آغازین گام دولت، اسیر صحنه آرایی غرض ورزانه منفعت طلبان و فرصت طلبان و نا خیرخواهان شود؟!

سیاستمداری که در آستانه 70 سالگی هم چم و خم دنیا را دیده هم به قدر کافی با قبض و بسط های سیاسی و فعل و انفعالات معطوف به آن آشناست و این تجربیات را به آسانی بدست نیاورده که در مهمترین فراز زندگیش به ثمن‌ بخس از کف دهد! 

به دوستان فضا ساز هم باید گفت اگر قصد تخریب ندارند و هدفشان نیل به سکوهای قدرت از مسیر درست است، این راهی که می روند قطعا به نتیجه مطلوب منجر نشده و تاثیر معکوس خواهد داشت، حداقل در دولت مسعود پزشکیان که صداقت رکن رکین است و حق و انصاف مناط عمل و عدالت سرلوحه کار که او گردنش را گروی حرفش گذاشته است. 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا