خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تکلیف کرسی خالی تبریز در خانه ملت چه می‌شود؟

سینا سلمان زاده ممقانی در سایت تبریز بیدار نوشت: «حال با آغاز کار پزشکیان در مسند ریاست‌جمهوری ممکن است برای بسیاری از شهروندان این حوزه انتخابیه این سوال ایجاد شود که تکلیف کرسی او در مجلس شورای اسلامی چه خواهد شد؟

مسعود پزشکیان در شرایطی در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری کشورمان به پیروزی رسید که اسفندماه سال گذشته در انتخابات مجلس دوازدهم نیز از سوی مردم حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو (برای پنجمین بار متوالی) به‌عنوان نماینده مجلس برگزیده شده و به تازگی کار خود را در بهارستان شروع کرده بود.

حال با آغاز کار پزشکیان در مسند ریاست‌جمهوری ممکن است برای بسیاری از شهروندان این حوزه انتخابیه این سوال ایجاد شود که تکلیف کرسی وی در مجلس شورای اسلامی چه خواهد شد؟

در پاسخ بایستی گفت قانونگذار در بند ج ماده ۴ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی صراحتاً تکلیف چنین حالتی را مشخص کرده است. براساس این ماده «چنانچه به دلیل فوت یا استعفاء یا هر علت دیگر، حوزه انتخابیه‌ای یک یا چند نماینده خود را از دست بدهد»، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس هم‌زمان با اولین انتخابات بعدی مندرج در اصل ششم قانون اساسی برگزار می‌شود.

مقصود از انتخابات مندرج در اصل ششم قانون اساسی نیز هرکدام از انتخابات‌های ریاست‌جمهوری، مجلس یا شوراها است. از طرفی مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای که پس از شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش به تصویب رساند، مقرر داشت که انتخابات دوره هفتم شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد. لذا اولین انتخابات بعدی کشور همان انتخابات شوراهاست و انتخابات میان‌دوره‌ای حوزه انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو نیز جهت تعیین جایگزین مسعود پزشکیان قاعدتا باید همزمان با این انتخابات برگزار شود مگر آن‌که مقنن تصمیم دیگری در این خصوص اتخاذ کند.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا